S styren skrev:
Bra tips, verkar tyst och effektiv. Kostar nog runt 27.000 kr idag.
16,9' på polarpumpen exklusive WiFi och installation.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Över 800 inlägg, snart upphunnen av denna. Det finns många fler trådar, men det var den första jag tänkte på.
Den här tråden är nu uppe i 812 inlägg
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
16,9' på polarpumpen exklusive WiFi och installation.
Va, lever vi inte i inflation på precis allt längre?:)
Tack för lite positiv info
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Den som lever på hoppet att det skulle vara underhållsfritt får nog tänka om. De jag sett sätta upp monterar kablarna med vanliga billiga buntband från typ Biltema. Finns inte en chans de håller i 30 år och frågan är väl firman finns när du vill reklamera att skiten kortslutits. Gav min svärmor stålbuntband som hon gav till sina montörer och tvingade de att använda dessa istället.
 
M
E ettan47 skrev:
Det mest klickade huset på Hemnet i hela Sverige denna vecka är en villa i Göteborg med solcellsanläggning. Så nog gör solceller att intresset vid en försäljning ökar, att försäljningspriset ökar och att det definitivt blir mer lättsålt. Läs länken…
[länk]
Nä det är bara för att det är vitt! :rofl:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Vi har haft solceller i snart två år nu och jag har gjort en detaljerad beräkning. Vår anläggning kostade 156 000 kr för 10.8 kW(P). I offerten beräknades produktionen bli 8 852 kWh/år. Enligt mina beräkningar hittills (viktat för månad) så verkar det bli bättre än så, 10 245 kWh/år.

Hur mycket man sparar beror också på hur mycket man kan använda själv. Enligt mina beräkningar får man ungefär 70% av priset för el man säljer jämfört med besparingen för att inte köpa. Det är lägre än leverantören som hävdade 88%. Jag har räknat lite pessimistiskt så kanske har de rätt. I vårt fall har vi använt 38% av produktionen direkt. Det är nog en ganska bra siffra för en så pass stor anläggning, men klart lägre än leverantörens kalkyl på 72%.

Den stora faktorn är såklart elpriset. Förra året var det extremt och då sparade vi totalt 18 400 kr med solcellerna. När jag i stället räknar på ett medelvärde för de senaste 5 åren landar jag på 11 574 kr/år. Leverantörens kalkyl var på 10 712 kr/år.

Till detta måste räknas inflation på elpriserna. Solcellerna är ju betalda, men oaktat vad som händer med rysk gas osv måste man ju räkna med inflation på elpriser som på allt annat. Därför blir besparingen större år från år. Detta har en stor inverkan på återbetalningstiden. Solcellernas effektivitet blir ju också något sämre men det är ganska marginellt i jämförelse.

Vi har i nuläget 3,62% ränta på lånen, dvs räntekostnad 5 647 kr på solcellernas grundkostnad. Men då lånet amorteras ner varje år med den återstående besparingen sjunker ju denna räntekostnad snabbt. I genomsnitt de senaste åren har räntan såklart varit betydligt lägre. De flesta bedömare tror väl också att räntorna kommer att sjunka tillbaka åtminstone något.

Summa summarum så kan jag inte se annat än att detta varit och är en lönsam investering för oss som ger drygt 5 000 kronor årligen kvar i kassan, och mer för varje år som går. Givetvis kan det alltid jämföras med andra möjliga och omöjliga investeringar.

Till sist vill jag också nämna att det också ger en viss försäkringsfördel gentemot höga elpriser, såsom för 2022. Går elpriset upp ökar ju vår besparing. Å andra sidan kan det förstås komma år med extremt lågt elpris, men som med alla försäkringar kan det vara tryggt att minska sin risk för att drabbas av väldigt stora räkningar i framtiden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
G
Hur kan detta vara försäkring mot höga priser i framtiden? Framtiden har en stor del vinterperiod där för de flesta använder mer el.
 
G OMathson skrev:
Hur kan detta vara försäkring mot höga priser i framtiden? Framtiden har en stor del vinterperiod där för de flesta använder mer el.
Vem tror du får minst hål i budgeten, den med solceller eller utan ?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hur kan detta vara försäkring mot höga priser i framtiden? Framtiden har en stor del vinterperiod där för de flesta använder mer el.
Och? Givetvis är det ingen heltäckande försäkring. Men som vi såg väldigt tydligt förra året gör det en stor skillnad vid extrema elpriser. I praktiken så har vi nu sju månader på året utan någon elräkning annat än för nätanslutningen. Det är rätt skönt i tider med stor osäkerhet.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem tror du får minst hål i budgeten, den med solceller eller utan ?
Minst hål har den som inte har skulder på solceller så klart:p
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
du måste ju räkna som ett lån, för det måste ju räknas med värdeminskning också. Här gäller det att tänka som ett företag. Avskrivningar och kapitalkostnaderna (räntan) MÅSTE med i beräkningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem tror du får minst hål i budgeten, den med solceller eller utan ?
Den med solceller. Har man problem med att få budgeten att gå ihop så skall man inte skaffa sig ytterligare skulder. Bättre med lägre skulder och högre kostnader. Fråga vilket företag som helst. Lägre skulder innebär nämligen att man har större manövermöjlighet att påverka kostnaderna. Det är därför företag vill ha ett visst mått av konsulter, helst inte vill äga fastigheterna osv.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
du måste ju räkna som ett lån, för det måste ju räknas med värdeminskning också. Här gäller det att tänka som ett företag. Avskrivningar och kapitalkostnaderna (räntan) MÅSTE med i beräkningen
Lustigt att vi tog liknande vinkling samtidigt! :)
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
M
Hur fungerar högkostnadsskyddet kontra solceller? Får man tillbaka på all förbrukad el eller hur fungerar det? Eller är det nettoförbrukningen, typ förbrukad el minus producerad el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.