Hej,

Jag har hittat ett hus som till försäljning. Huset är icke besiktat och kommer inte heller att besiktigas av säljaren. Det åligger köparen.

Det som är underligt att huset inte står på en murad grund. Jag har aldrig sett detta tidigare.

Någon som kan svara på vad som finns under detta huset?
Är det ens någon idé att kosta på att besiktiga ett hus som står dikt på marken ?
Vad är det för grund?

Man kanske trampar rakt genom golvet…

Jag har inte kollat på det ännu. Mäklaren uppger att det inte finns mögeldoft.
Huset är byggt 1909.

Tacksam om någon vet…

Med vänlig hälsning,
Eva

Träd, del av hus med röd träpanel, fönster, grön gräsmatta, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Ett hus som har stått där sedan 1909, har troligtvis bättre kvalitet än ett hus från 70-talet.
Så ta in en besiktningsman som kan besiktiga huset i alla fall
 
  • Gilla
Monday
  • Laddar…
Jag har för mig att 1909 är ett lurigt byggår. Det sägs att alla hus fram till 1909 fick det byggåret.
Så det kan mycket väl vara äldre.
 
  • Gilla
huvudtystnad och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ett hus som har stått där sedan 1909, har troligtvis bättre kvalitet än ett hus från 70-talet.
Så ta in en besiktningsman som kan besiktiga huset i alla fall
Tänkte nog mer: Hur kan det inte vara mögelskadat när det står så nära marken? Men jag kan lite om hus. Kanske kostar på en besiktning då…
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har för mig att 1909 är ett lurigt byggår. Det sägs att alla hus fram till 1909 fick det byggåret.
Så det kan mycket väl vara äldre.
Oj. Stämmer kanske. Det finns ofta hus ute på hemnet som är byggda just 1909…
 
Ett rött hus med vita knutar, blå dörr, tegeltak, i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg ut en länk till annonsen
 
  • Gilla
Monday
  • Laddar…
Monday Monday skrev:
[bild]
Någon som vet vad det är för grund under huset?
 
Torpargrund eller mullbänk är min gissning.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Alla hus byggda 1909 och tidigare får taxeringsår 1909
 
Q quick skrev:
Torpargrund eller mullbänk är min gissning.
Tack googlar vidare på det
 
Monday Monday skrev:
[bild]
Läget är det ju inget fel på, men jag får känslan av att det är ett dödsbo med lite eftersatt underhåll…?

Mvh
 
För många skåningar är det högst normalt med låg grund. De flesta gamla skånelängor och korsvirkeshus byggdes med låg grund och mullbänk. Bor själv i ett sådant hus. Det är enkla och rättframma hus. Det är när de blir moderniserade och tillbyggda som risk för problem uppstår.

Så är huset intressant är det väl bara att gå på visning och undersöka så mkt som möjligt. Är det fortsatt intressant så bör man kunna avtala om köp under förutsättning att en besiktning inte visar på väsentliga fel/problem.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
För många skåningar är det högst normalt med låg grund. De flesta gamla skånelängor och korsvirkeshus byggdes med låg grund och mullbänk. Bor själv i ett sådant hus. Det är enkla och rättframma hus. Det är när de blir moderniserade och tillbyggda som risk för problem uppstår.

Så är huset intressant är det väl bara att gå på visning och undersöka så mkt som möjligt. Är det fortsatt intressant så bör man kunna avtala om köp under förutsättning att en besiktning inte visar på väsentliga fel/problem.
Tusen tack
 
D rob_t_j72 skrev:
Läget är det ju inget fel på, men jag får känslan av att det är ett dödsbo med lite eftersatt underhåll…?

Mvh
Njae det är eftersatt men ant för att det är lata personer som har bott i det. Det har varit uthyrt under flera år..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.