hahalj
J Jochi skrev:
Du kan gå ner på en stege som ställer på brunnsbotten men var inte ensam då.
Det kommer inte hända. Det får bli en annan lösning, får väl bygga ett pumphus över betongröret och ställa pumpen på locket.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
hahalj
Är nu på gång med att beställa pumpen. Funderar på sugslangens längd, den finns i två längder 3.5 och 7 meter. Helst hade jag velat ha den ner till ca halvmetern över brunnens botten, men då hade längden behövt vara ca 4.5 meter. Om jag tar en 7 meter slang, pumpen står ca halvmetern från brunnslocket, så blir det ca 2.5 meter slang över. Det borde gå att bara rulla ihop den eller? Vet inte hur enkelt det skulle vara att korta ner den.
 
Rulla ihop den och lägg i brunnen upptill.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Någon som vet vilken gänga som är på trycksidan på denna Gardena 4200 Silent, eller annan modell i denna serie? Tänkte anslluta PEM-slang, men behöver ju välja rätt gänga på kopplingen. Går inte hitta någon manual till den heller.
 
hahalj
hahalj hahalj skrev:
Någon som vet vilken gänga som är på trycksidan på denna Gardena 4200 Silent, eller annan modell i denna serie? Tänkte anslluta PEM-slang, men behöver ju välja rätt gänga på kopplingen. Går inte hitta någon manual till den heller.
Hittade att det är G1 (33.3 mm).
 
hahalj
Försökte mig på en ny skiss hur jag i princip tänker med PEM-slang och kopplingar fram till växthuset där jag behöver ha två uttag för vanliga gardena-kopplingar,
Har ingen erfarenhet av PEM-slangar och kopplingar sen innan.
Tänker jag rätt? Går det göra enklare?

Schematisk ritning av vattenledning med komponenter från brunn till växthus, inkluderar pump och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I princip funkar det nog. Varje 90 graders böj innebär dock tryckförluster, så fundera på om du behöver alla. Den mittersta röda kan kanske undvikas?
 
När jag gjorde en liknande installation förra året hade jag svårt att hitta bra övergångar mellan 32 mm PEM och kulventiler, så hade en 25 mm PEM upp från marken. 25 mm PEM till ventilfäste/kulventil var enklare. Finns på Jula/Bauhaus tex.
 
Du slipper också tömma systemet under mark om du inte har kopplingar där. Kan vara skönt att inte behöva oroa sig för sönderfrusna kopplingar
 
hahalj
G Genomklok skrev:
I princip funkar det nog. Varje 90 graders böj innebär dock tryckförluster, så fundera på om du behöver alla. Den mittersta röda kan kanske undvikas?
Ja, det kanske går bra att böja slangen tillräckligt för att slippa båda dessa under jord?


G Genomklok skrev:
När jag gjorde en liknande installation förra året hade jag svårt att hitta bra övergångar mellan 32 mm PEM och kulventiler, så hade en 25 mm PEM upp från marken. 25 mm PEM till ventilfäste/kulventil var enklare. Finns på Jula/Bauhaus tex.
Valde 32 mm slang eftersom pumpen har G1-gänga och den enda vinkel med G1-gänga jag hittade var för 32 mm slang. Men det kanske går hitta någon adapter så jag kan köra 25 mm slang istället?

G Genomklok skrev:
Du slipper också tömma systemet under mark om du inte har kopplingar där. Kan vara skönt att inte behöva oroa sig för sönderfrusna kopplingar
Bra där, så får det bli. (y)
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.