Av vissa skäl vill vi numera övervaka området runt huset med kameror (hemfridszonen, inga juridiska problem). I syfte att slippa krångliga och osäkra inställningar av larmorsaker som triggar inspelning vill jag vill ha kontinuerlig inspelning där det äldsta skrivs över efter några dagar. Jag tror mig har hittat ett gångbart alternativ med en Synology NAS (2200+) och, till att börja med, två kameror (IMOU Bullet 2C) som, initialt, ansluts via WIFI. NASen har två RJ45 portar och jag funderar på att dels ansluta den till vårt ordinarie nätverk, och dels till en separat router som får sköta ett eget WIFI-nätverk som endast hanterar kameratrafik. Syftet är att inte lasta ned det ordinarie nätverket med kameratrafiken, men samtidigt kunna använda NASen för säkerhetskopiering och slikt från det ordinarie nätverket.

Tänker jag tokigt? Är detta att koppla ihop två nätverk i NASen möjligt? Bättre lösningar?
 
Borde vara enklare att hantera med vlan? Om du nu inte vill bygga två fysiska nätverk parallellt.
 
kashieda kashieda skrev:
Borde vara enklare att hantera med vlan? Om du nu inte vill bygga två fysiska nätverk parallellt.
Vet inte om det vore enklare att sätta upp två VLAN, har aldrig gjort det. Eftersom jag har en vettig router över var min tanke skapa ett separat WIFI-nätverk för kamerorna och på så sätt inte lasta ned vårt ordinarie WIFI med videotrafiken. Hittar dock inte mycket information om konsekvensen för NASen att arbeta mot två separata, fysiska, nätverk.
 
Jag tänker spontant att det kanske inte är det "rätta" sättet att göra det på. Snarare vlan som nämnts. Men samtidigt kräver det kanske lite mer av dig att sätta upp och administrera.

Jag kollade bara hastigt på NASen i fråga och det ser väl ut att gå att göra som du vill. Generellt är det inte något konstigt att ha flera nätverkskort i en och samma server. Ska väl inte vara så mycket konsekvens för NASen heller.

Tror det kommer fungera fint som du tänker. Lägg wifi-näten på olika kanaler bara så de inte stör varandra.
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag tänker spontant att det kanske inte är det "rätta" sättet att göra det på. Snarare vlan som nämnts. Men samtidigt kräver det kanske lite mer av dig att sätta upp och administrera.

Jag kollade bara hastigt på NASen i fråga och det ser väl ut att gå att göra som du vill. Generellt är det inte något konstigt att ha flera nätverkskort i en och samma server. Ska väl inte vara så mycket konsekvens för NASen heller.

Tror det kommer fungera fint som du tänker. Lägg wifi-näten på olika kanaler bara så de inte stör varandra.
Håller igång vårt AIMesh, men är för övrigt i bästa fall novis på nätverk. Försöker förstå detta med vlan. Är med på att det ibland finns poänger att separera trafiken av sekretesskäl, men ger vlan mer utrymme för trafiken också? Tänker att trafiken från kamerorna ändå ska samsas med trådlös Youtube, TickTok och what not på vårt ordinarie wifi och dessutom passera routern som hanterar trafik till tv, XBOX och Sonos samt kontorsapplikationer över ethernet.

Absolut, separerar wifi-näten på olika kanaler som jag kör på den lösningen.
 
Det låter som att du egentligen vill ha ett nät men två accesspunkter. Det är inget problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter som att du egentligen vill ha ett nät men två accesspunkter. Det är inget problem.
Njae, jag vill ha vår vanliga trafik på ett befintligt AImesh nätverk (med fyra accesspunkter) som ansluter till NASen via RJ-45 nr 1. Trafiken från kamerorna vill jag ha på en annan frekvens, via en annan router, som också är ansluten till NASen via RJ-45 nr2. Kamerorna filmar kontinuerligt i full (Q)HD viket tar mycket bandbredd.
 
A ahlbjo skrev:
Håller igång vårt AIMesh, men är för övrigt i bästa fall novis på nätverk. Försöker förstå detta med vlan. Är med på att det ibland finns poänger att separera trafiken av sekretesskäl, men ger vlan mer utrymme för trafiken också? Tänker att trafiken från kamerorna ändå ska samsas med trådlös Youtube, TickTok och what not på vårt ordinarie wifi och dessutom passera routern som hanterar trafik till tv, XBOX och Sonos samt kontorsapplikationer över ethernet.

Absolut, separerar wifi-näten på olika kanaler som jag kör på den lösningen.
Osäker på om AIMesh-produkterna har stöd för vlan..
Poängen är att separera trafiken av säkerhetsskäl. Det ger inte mer utrymme. Du har fortfarande bara en viss bandbredd att tillgå. Brasklappen vid denna typ av routrar är väl att de internt sätter ett vlan för backhaul, dvs kommunikationen mellan routrar och inte mellan användarenhet och router. Denna backhaul kan ibland gå på separat wifinät så att man får lite bättre fjutt på datat helt enkelt.
 
Du kan koppla in den ena routern i den andra och sätta upp en static route.
 
Redigerat:
H henk2055 skrev:
Du kan koppla in den ena routern i den andra och sätta upp en static route.
Ok, du menar att Synology NAS 2200+ inte kan vara anslutet till två nätverk parallellt? Då får jag krångla med ethernet-kablar till kamerorna redan från början, men kan å andra sidan klara mig med en enklare NAS med bara 1 RJ-45.
 
tensiden tensiden skrev:
Osäker på om AIMesh-produkterna har stöd för vlan..
Poängen är att separera trafiken av säkerhetsskäl. Det ger inte mer utrymme. Du har fortfarande bara en viss bandbredd att tillgå. Brasklappen vid denna typ av routrar är väl att de internt sätter ett vlan för backhaul, dvs kommunikationen mellan routrar och inte mellan användarenhet och router. Denna backhaul kan ibland gå på separat wifinät så att man får lite bättre fjutt på datat helt enkelt.
Har kopplat AImesh-noderna med ethernetkabel så jag tror inte att det sker något backhaul på wifi.
 
Jag begriper inte varför du vill ha två nät. Är det av prestanda skäl eller säkerhet?
 
H henk2055 skrev:
Du kan koppla in den ena routern i den andra och sätta upp en static route.
Vad betyder static route? Använder ASUS routrar så kan du ASUS terminologi kanske jag förstår :).
 
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte varför du vill ha två nät. Är det av prestanda skäl eller säkerhet?
Prestanda. Kontinuerlig matning av 4 mp video x 2-3 tar plats.
 
För det behövs det ju inte separata nät. Om du har en separat accesspunkt och en switch (finns sannolikt redan inbyggt i routern) så kommer inte den trafiken att krocka med ditt andra wifi nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.