Är det någon som kan dela med sig av exempel på när man placerat utedelen till sin luftvärmepump i en separat liten bod eller vanligt skydd, några meter från fasaden? Och i sådana fall vad man ska tänka på vad gäller avstånd vs. minskad effektivtet, eldragningar, kondensvatten på vintern osv.
 
Utedelen behöver fläkta igenom några tusen kbm luft per timme när den går med hög effekt. Utedelen ska stå så luftcirkulationen underlättas. Ett litet tak ovanför går bra. Finns träskydd som ser ut som en mindre bur man kan sätta på och måla för att dölja utedelen men de drar nog ned verkningsgraden lite grann.
 
J Josth skrev:
Utedelen behöver fläkta igenom några tusen kbm luft per timme när den går med hög effekt. Utedelen ska stå så luftcirkulationen underlättas. Ett litet tak ovanför går bra. Finns träskydd som ser ut som en mindre bur man kan sätta på och måla för att dölja utedelen men de drar nog ned verkningsgraden lite grann.
Tack, man jag ser att jag måste förtydliga min fråga. Jag tänker försöka bli av med utedelen helt från fasaden, genom att flytta den till annan plats på tomten, några meter in på en annan yta. Där kommer jag att skydda den med godkänd anordning, som en liten ”hundkoja”, utan att hämma luftcirkulationen.
 
H
Se till att att den klarar den långa längden som blir för gasrören. Billigare maskiner har max 5 meter sedan måste mera gas fyllas på. Inga konstigheter men ökar priset för den billiga maskinen. Så köp en kvallitetsmaskin.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
A
H H-Thomasson skrev:
Se till att att den klarar den långa längden som blir för gasrören. Billigare maskiner har max 5 meter sedan måste mera gas fyllas på. Inga konstigheter men ökar priset för den billiga maskinen. Så köp en kvallitetsmaskin.
Det är inte ens säkert att kompressorn klarar av längre rör oavsett gasmängd
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
All förlängning av rören minskar verkninggraden/COP/effekten. Är det ljud eller utseendet som du är orolig för?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
All förlängning av rören minskar verkninggraden/COP/effekten. Är det ljud eller utseendet som du är orolig för?
Framför allt utseendet. Utifrån placeringen inomhus hamnar utedelen som en stor klump det första man ser när man närmar sig huset och precis där man går och rör sig. Särskilt som vi gärna vill bygga in den, då bygger den rätt rejält från fasaden.
 
A
P Peobjörn skrev:
Framför allt utseendet. Utifrån placeringen inomhus hamnar utedelen som en stor klump det första man ser när man närmar sig huset och precis där man går och rör sig. Särskilt som vi gärna vill bygga in den, då bygger den rätt rejält från fasaden.
Det tråkiga är att du lägger en massa resurser på att göra det sämre
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det tråkiga är att du lägger en massa resurser på att göra det sämre
Göra vad sämre? Vi vill inte ha klumpen på ett speciellt ställe utan försöker flytta på den. Vi tror det blir bättre. Vad jag frågade efter här var exempel på när det gjorts något liknande.
 
tommib
Det bästa man kan göra för att lösa problemet är att borra ett hål istället och köpa en bergvärmepump. Men detta kanske är till en luft/luft?

I övrigt har du väl redan fått svaret. Exakta förutsättningar får du bäst av en installatör på plats. Det är ändå den personen som måste gå med på att göra installationen och lämna garanti på den.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A
P Peobjörn skrev:
Göra vad sämre? Vi vill inte ha klumpen på ett speciellt ställe utan försöker flytta på den. Vi tror det blir bättre. Vad jag frågade efter här var exempel på när det gjorts något liknande.
tappar verkningsgrad dvs det blir sämre
tro kan man göra i religiösa byggnader
om nu ingen försökt sig på detta stolleprov innan så kan det finnas en eller flera bakomliggande anledningar...
Du kan ju iofs fråga grannen om du får hänga den på någon av hans byggnader utom synhåll från dig, har du inga grannar så bygg ett hönshus och sätt den ur synhåll på detta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har en luft/vatten pump. Utedelen är ett monster som jag inte skulle vilja ha framför huset…..

kan du flytta ut utedelen ett par meter får du bättre luftflöde än vid fasaden, så att bygga ngt välventilerat borde ju vara same/same (bra isolerade rör borde inte ge några större värmeförluster pga längd)
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Min LLVP-utedel är bakom ett annat hus och värme/kylmedierören samt el- och styrsignaler går i rör under mark mellan husen. Funkar bra men ingen aning om hur mycket bättre det vore ur effekt- och ekonomiskt perspektiv att ha den precis vid fasaden.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det bästa man kan göra för att lösa problemet är att borra ett hål istället och köpa en bergvärmepump. Men detta kanske är till en luft/luft?

I övrigt har du väl redan fått svaret. Exakta förutsättningar får du bäst av en installatör på plats. Det är ändå den personen som måste gå med på att göra installationen och lämna garanti på den.
Det är ett fritidshus som inte kan bära en investering i bergvärme, så det blir en luft/luft - alltid något. Jag tänkte bara se om det fanns några bra tips i den här gruppen som jag kunde sätta i händerna på installatören.
 
tommib
Aha, det är ett fritidshus. Ja, det ändrar ju förutsättningarna lite och jag förstår att man inte vill kosta på bergvärme där. Min ingång till det var mer att det ibland förekommer diskussioner om att man i södra Sverige inte kan räkna hem bergvärme jämfört med LVVP och att estetiken är en faktor som ofta glöms.

Bilder/ritningar på förutsättningarna är bra om du vill ha mer breda tips. Att bara fråga om att placera utedelen på en separat bod utan att ens ange mer specifikt än "några meter" ger nog inte så mycket bättre svar än här. Har du t.ex. övervägt alla möjligheter inomhus kring innedelens placering? Någon kanske ser något som du inte tänkt på.
 
  • Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.