MultiMan
Huddingebo Huddingebo skrev:
I princip alla luftkylda mindre 4t ska ha sae 30 olja då motorerna går varmt.
Snöslungor kan ha tex 10W30.
Honda rekommenderar och har rätt länge rekommenderat 10W-30 till sina gräsklipparmotorer, t ex den snart 20 år gamla Klippo med Honda-motor jag har.

Jag har därför kört Castrol GTX 10W-30 hela tiden och fungerar perfekt, med minimal oljeförbrukning. Hondas egen olja är också 10W-30.

Så nej, "Men i princip alla tillverkare föreskriver rak 30 olja sommartid." som du påstår stämmer inte. Honda är inte direkt något okänt eller litet märke inom sådana motorer.

Edit:

08221888061HE.jpg

En anledning kan vara att Honda kräver högre klassning än vad vanlig, rak 30 mineralolja kan erbjuda och därför har de valt denna rekommendation för bästa livslängd.
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Honda rekommenderar och har rätt länge rekommenderat 10W-30 till sina gräsklipparmotorer, t ex den snart 20 år gamla Klippo med Honda-motor jag har.

Jag har därför kört Castrol GTX 10W-30 hela tiden och fungerar perfekt, med minimal oljeförbrukning. Hondas egen olja är också 10W-30.

Så nej, "Men i princip alla tillverkare föreskriver rak 30 olja sommartid." som du påstår stämmer inte. Honda är inte direkt något okänt eller litet märke inom sådana motorer.

Edit:

[bild]

En anledning kan vara att Honda kräver högre klassning än vad vanlig, rak 30 mineralolja kan erbjuda och därför har de valt denna rekommendation för bästa livslängd.
Har för mig att manualen rekommenderade båda.
 
MultiMan
Inte min iaf. Klassningarna är normalt sett inte samma heller som jag skrev om, vilket har betydelse.

Det är stor kvalitetsskillnad på en gammal rak mineralolja eller en någorlunda modern 10W-30. Gamla Briggs kan gå på vad som helst, så där behöver man inte fundera. Honda har överlag större precision i tillverkningen med mindre lagerspel, som kräver en bättre olja. Det gäller även jämfört med nya Briggs & Stratton.
 
Tror inte man behöver fördjupa sig alltför mycket i vilken olja man häller i klipparen. Det duger nog med ATT man byter.

Jag brukar ta spilloljan från motorcykeln och hälla i klipparna varje år. Hojen går inte mer än max 300mil nuförtiden så det finns nog lite liv kvar i den ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
MultiMan
Utan tvekan är det största problemet att för många inte byter alls, men det hindrar ju inte att man kan berätta vad olika motorer vill ha. En modern MC-olja är bättre än någon gräsklipparolja även efter 300 mil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Min klippare har en oljeränna så gammla oljan inte rinner över halva klipparen


Och han fick bli lite bortskämd då jag saknade dino-olja hemma

AJFCJaX4_VWDcasYQru0sv1cbPAIChvombCwcVzNyHbtJ_RHOcnYOkYoyj_xGuE13NH6mDgep0NRR8NCDLdJf_9Ai5JzlEaAdZfpT-a6NwnM3MA1DsHxtvhjsvKLYTvKdiXlMoXlnrpMAd19nkZNgM-GtHIdtBOgWh46n1uz4OmnUjQom1GXNvbCg8y9sdp-lwjxw6W2sNLlFx1Rd-2AQwZ3ZVVyJsmjUvmVdDQHEfFR9xtaiyA5Sk6MUUXL4re8KRb3osNMj8D27EI44vgfAQoFQNBjempjpkPVyYbNG1_P-NtzMZoyVTqT1jJprEbqeY9eKog0ATyCrl_jt0yjJmmk1hVyrYzAitX4T6GqaNeEUi1avYOO_33o7OpFmhwtn-lDsYOZFuNBzFywpvHuwxu8U8AmQp-55z-XZtiC0YpgdnRT27a_NAg6AWULcHXyzzUNXFQTP_PTRK_Oo2ZDe1Moms7NVCP1bQvFdeaiUJtmsZDzq1GbYKWXCijly8A3N_eskshu99aYJy5sYLQQKH3qSfhQ6M4NgQpwk4H54xiOzzLeLv7_bPo5SQcsFVU8Now2CkEU8E5hQkjy0uZeEzUXJ4decFAoxgI38TlUZbSH-ExF98NKxRjx-O0c8vaV8acRsr-tFoY6K9S6KDYXGcdyRnYxSYLqhWJP1WYf1xaFIE5Jpw590YOJDQX1oLJN72CSGgirDdrnYT2DydasYn9YSIEHrYrn6xmad4fHC-cuUUcDsYJpuppGXL92plxBdtDAN_b6qk6vFyiGLtmALUatwwGRb8kmQl7zlpSXAGH1hz3OQem4X78D88OTlpnimH2VogWBrWGff6w8Ml27StgoqszWNJpG6_dJPm32MgSlh-bTLcYALq6xiaFFf6LbNCX_B8nH2cWYs1FEonR-xYGO-z3059YJv4zJ-5P4RbjNkZhY4lb4mx64rc5Q8mox2yTsHL5E8sBjp_g5FtNBbEawIrJM_90BfC8Eyw=w1174-h880-s-no
 
MultiMan
Den Motuloljan är väl en ren esterolja, finns inget bättre. Du skämmer bort klipparen! :cool:
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Den Motuloljan är väl en ren esterolja, finns inget bättre. Du skämmer bort klipparen! :cool:
Jag har 100% i allt, Bara hittat ett minus. Den brinner inte allls så rishögen får ett Dieselstänk ist. för gammal olja
 
D Daniel 109 skrev:
Det är bara för att det är aspekter som är lätta att mäta. Inte att de är det mest relevanta.
Ja visst är det så. Enda sättet att säkert veta oljestatusen är att göra ett oljeprov och skicka in lab.analys.
Men då är ett oljebyte i gräsklipparen, billigt i sammanhanget.

Sköter man om sina gräsklippare så håller de.
 
useless useless skrev:
Det beror på vad det är för motor. Min ena ser ut att ha en skruv i botten under påfyllningen som kanske går att använda. Annars brukar det enklaste vara att tippa omkull hela klipparen så oljan rinner ut i lämpligt kärl.


[bild]
Hur mycket olja ska man fylla på förresten?
 
Tills det är lagom högt på stickan. Men typ 4dl brukar det väl vara.
 
  • Gilla
MG_88
  • Laddar…
Titta i din instruktionsbok. Annars googla motortypen. Är nivån ok med gamla oljan, tappa ut och mät. Fyll på med ny i samma mängd.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.