A AG A skrev:
Det jag vänder mig emot, är att en sk. snickare hänvidar till Byggmax priser, utan påslag.
Fast Byggmax och deras priser var det jag som drog in i tråden.

A AG A skrev:
Man måste dubbla 16kr/lm om man ska räkna på trallvirke.
Du har säkert bättre koll än jag men en snabb koll på ställen som Beijer och K-bygg ger priser mellan 17 kr/m:- och 25 kr/m före rabatter så att vanlig 28x120 trall skulle behöva kosta 32 kronor metern verkar lite väl tilltaget.

Sen tror jag det var förrförra sommaren som priserna var extrema och då betalade jag drygt 40:- metern men lyckligtvis verkar prisnivån i år vara lite rimligare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det jag vänder mig emot, är att en sk. snickare hänvidar till Byggmax priser, utan påslag.
Ingen normal snickare köper virke på Byggmax. Kvaliteten är helt enkelt för dålig, samt att det blir faktiskt dyrare. Endera tvingas man stå många timmar och syna varje bräda/planka, innan du lastar den. Alternativt får hälften slängas. Man måste dubbla 16kr/lm om man ska räkna på trallvirke.
Jag har aldrig pratat byggmax priser. Priserna är tagna direkt från Beijer med 20% påslag. Även timmarna har jag lagt på 10h.
Är man en duktig snickare som vet vad hen gör så kostar det inte mer än 70tkr. Så enkelt är det, och är det så att du jobbar som snickare själv & inte klarar av att lämna en sådan offert så kanske du köper material på helt fel ställen eller så jobbar du på tok för långsamt. Man börjar nästan spekulera i att det kanske är du som lämnat TS en offert på 137tkr
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
K Krille4 skrev:
Om du kan köpa trallen för 5 000 kr så är det väl ungefär så stor altan du har. Det är enkelt att räkna fram vad trallen kostar per kvm själv eller ta hjälp av [länk]

Att du (eller jag) kan lägga om bara trallen på en mindre altan för 5 000 kr och en dags jobb känns som att jämföra äpplen med päron helt enkelt.

/Krille
Det är inte jag som påstått att det kostar 5000 kr och jag vet inte exakt hur stort mitt trädäck är.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe
K Krille4 skrev:
5000 kr i material och en dags jobb för 60 kvm altan? Hur beställer jag?;)

/Krille
Om du får svar så berätta för mig med - vi beställer tillsammans!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52 000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
Men du har väl inte tagit in bara en offert?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag byggde en altan på 64kvm på egen hand för 33tkr i materialkostnad. Då behövde grunden ordnas på ca 40kvm för på 24kvm fanns det en gammal regelgrund). Det är möjligt att gamla regelgrunden sparade lika mycket som det kostade med materialuppgradering avs trall och grundläggningskoatnad.

Vi köpte ”premium”-trall från Bauhaus för ca 29,95kr/m tror jag. Skruvar osynligt från sidan. Gick att spara någon tusenlapp på att kortlingarna skruvades från kortsidan och inte med balkskor.

Det tog ett bra tag på egen hand med lite jobb varje dag när sonen sov och samtidigt kapa bort ändsprickor på varje bräda, men vi är nöjda.

Så 100 tkr extra i arbetskostnad låter riktigt dyrt att betala med färdigskattade medel. Överväg att ta in utländsk effektiv arbetskraft då detta inte kräver någon särskild spetskompetens inom bygg. Sen är det väl bra om de även har humana arbetsvillkor osv, men att utmana snickarens överpris genom lika bra kvalitet med utländsk arbetskraft är bra för konkurrensen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast Byggmax och deras priser var det jag som drog in i tråden.

Du har säkert bättre koll än jag men en snabb koll på ställen som Beijer och K-bygg ger priser mellan 17 kr/m:- och 25 kr/m före rabatter så att vanlig 28x120 trall skulle behöva kosta 32 kronor metern verkar lite väl tilltaget.

Sen tror jag det var förrförra sommaren som priserna var extrema och då betalade jag drygt 40:- metern men lyckligtvis verkar prisnivån i år vara lite rimligare.
Jag vill inte låta mästrande. Men snickarens självkostnadspris är ju inte direkt intressant. Då kan vi ju lika gärna börja med bygghandelns inköpspris.
Materialet ligger ju aldrig bara hos kunden. Först ska det konstrueras och mängdberäknas. Virket ska sedan beställas/hämtas. Det ska synas för att avgöra så det duger. Man ska kunna lämna garanti på det.
Allt detta gör att man måste ha en del påslag. Dessutom är snickande ingen välgörenhet. Det är trots allt en vinstdrivande verksamhet, och då måste man ta betalt.
 
Om det inte är ett alternativ att bygga själv finns det bara en sak att göra om man är missnöjd med offerten, att ta in fler offerter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SmackeT skrev:
Jag har aldrig pratat byggmax priser. Priserna är tagna direkt från Beijer med 20% påslag. Även timmarna har jag lagt på 10h.
Är man en duktig snickare som vet vad hen gör så kostar det inte mer än 70tkr. Så enkelt är det, och är det så att du jobbar som snickare själv & inte klarar av att lämna en sådan offert så kanske du köper material på helt fel ställen eller så jobbar du på tok för långsamt. Man börjar nästan spekulera i att det kanske är du som lämnat TS en offert på 137tkr
Du sa: 7500 kr med pris på 15kr/m. Vart hittar du det priset.

Dessutom säger du att du är snickare och menar att du ska KOTTLA.
Att överhuvudtaget nämna det, samt inte veta vad det heter, säger att du är en glad amatör.
 
A AG A skrev:
Du sa: 7500 kr med pris på 15kr/m. Vart hittar du det priset.

Dessutom säger du att du är snickare och menar att du ska KOTTLA.
Att överhuvudtaget nämna det, samt inte veta vad det heter, säger att du är en glad amatör.
Kottla ligger på Lidingö.
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
Byggde denna altan under 2022, när virkespriserna var som dyrast.

Bärlinor på 45x195, golvreglar på 45x170. Tror det blev 20 plintar (9 st under spabadet).
28x145 trall. Altanen är på ca 60kvm, med räcke och kjol osv. En trappa vid vår groventré och ett trappsteg ned till gräset.

Själva virket/material (trall, reglar, plintar, skruv samt dolda skruv) gick på ca 50 000kr, då var dock trall/regelverk vid entrén (under tak) redan byggt/klart sedan tidigare.
Sen la vi ytterligare några tusenlappar på belysning och parasoll-fot (byggd i trä).

Ett tvåvåningshus med terrakottatak, veranda, jacuzzi och grönskande trädgård, fågelperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvåvåningshus med belysning, träveranda, kvällshimmel och trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Rslrsl och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
A AG A skrev:
Jag vill inte låta mästrande. Men snickarens självkostnadspris är ju inte direkt intressant. Då kan vi ju lika gärna börja med bygghandelns inköpspris.
Materialet ligger ju aldrig bara hos kunden. Först ska det konstrueras och mängdberäknas. Virket ska sedan beställas/hämtas. Det ska synas för att avgöra så det duger. Man ska kunna lämna garanti på det.
Allt detta gör att man måste ha en del påslag. Dessutom är snickande ingen välgörenhet. Det är trots allt en vinstdrivande verksamhet, och då måste man ta betalt.
6-700 kr/h för gymnasieutbildad arbetskraft? Vem menar du skulle tro att det rör sig om "välgörenhet"? Låter som motsatsen till välgörenhet.
 
A AG A skrev:
Dessutom säger du att du är snickare och menar att du ska KOTTLA. Att överhuvudtaget nämna det, samt inte veta vad det heter, säger att du är en glad amatör.
Att klanka ner på någons språkbruk, och utifrån det dra nedlåtande slutsatser om någons yrke, säger en del om dig också. :rolleyes:

För övrigt är kottla en inte helt ovanlig benämning på att "montera kortlingar". Ordet finns inte i SAOL/SAOB men används inte desto mindre en del. Enbart här på Byggahus ger en sökning hundratals träffar.

Skärmdump av en sökmotor med diskussionstrådar om byggprojekt och renovering inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
jag föreslår att du frågar fler firmor (och den du redan börjat med) fast med ett annat upplägg. Föreslå att du river den gamla altanen och fraktat bort allt ”skräp”. Då kommer du komma med i pris. Om någon hantverkare vill se hur det ser uta under innan de lämnar så kan du såga upp ett hål på lämpligt ställe.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
6-700 kr/h för gymnasieutbildad arbetskraft? Vem menar du skulle tro att det rör sig om "välgörenhet"? Låter som motsatsen till välgörenhet.
Nu är det inte jag som nämnt några 700kr/h. Men runt 500kr/h kostar förvisso en snickare.
Har du kollat hur mycket du själv kostar per timme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.