J J1jet skrev:
Vi får dåligt med sol på våran altan på kvällarna tidigt på våren och sent på hösten när solen inte står lika högt som på sommaren. Inget jätteproblem för oss, men jag håller nu på att bygga ett trädäck nere i vårat soligaste hörn av trädgården. Vet inte hur era möjligheter ser ut för att göra något liknande?
Precis. Måste uteplatsen ligga i direkt anslutning till huset?
Hur svårt kan det vara för TS att ta sin öl och gå ut i trädgården för att sätta sig?
Jag har ett 50-tals hus som saknar altan och altanutgång. Jag har i 37 år gått runt huset med öl och mat till min härliga uteplats i västerläge. Där är det sol till 21:30 på sommaren
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Vi har köpt ett hus som har en stor påkostad altan som står mot öst (74 grader). Ligger i Stockholms län. Solen ligger på och in mot huset mellan 05-12 med magisk soluppgång. Mot kvällen lägger sig solen lite i ens änden av altanen men aldrig rakt in mot altanen och in i huset. Det ser alltså ut som att vi inte kommer få någon direkt kvällssol som ligger på och heller ingen solnedgång, om man inte tittar ut snett från altanen.

Det här ger mig ångest. Vi har köpt ett fint påkostat hus men läget är som det är och vi kan inte göra något åt det.

Kan ni hjälpa mig att se det positiva?

Visst det är trevligt att käka frukost och lunch ute samt att ha en sval plats på sommaren. Men kvällssolen och solnedgång kommer alltid saknas.

Visst kan vi bygga ut altanen mot nordväst (330 grader) och skapa oss en solnedgångsyta också. Men kommer inte detta att se väldigt krystat ut?
Därför jag numer aldrig tittar på huset, jag är bara intresserad av läge/utsikt! Ett hus kan man alltid bygga om/anpassa.. men läget/utsikten/området - är något man inte kan göra något åt! (Ok ok, man kan plantera några träd och blommor.. men allt ligger kvar på samma plats ändå)

Jag älskar själv vackra solnedgångar.. MEN .. jag fick bygga en uteplats ifrån kvällssolen så jag kunde äta middag ute sommartid! Maken, som är soldyrkare, klarade sig hyggligt.. gäster kunde klaga lite.. men jag tyckte det var vidrigt! Innan man satt sig och hunnit ta första tuggan.. så var kläderna genomvåta av svett.. alla runt bordet var sådär tjusigt röda o fluffiga i fejset.. och flugorna älskade maten..(isen i kannan höll inte länge heller)

Innan man ätit färdigt kände man sig febrig..

Så varma sommardagar.. vägrar jag beträda den uteplatsen på eftermiddagen/kvällen.. MEN jag kan återkomma till solnedgången .. för då börjar den svalna igen.

Så tänk verkligen på hur värmen stannar hos er.. och hur ni planerat att anv utrymmet.

När det är 25 grader varmt och man ska äta mat.. vill man ha lite skugga!

(vi ska nu bygga en balkong i söderläge, kommer bli perfekt för solnedgångar på vintern.. och kvällsmaten på kvällen., men morgon och dagtid - oanvändbar utan stora parasoll/markiser)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Därför jag numer aldrig tittar på huset, jag är bara intresserad av läge/utsikt! Ett hus kan man alltid bygga om/anpassa.. men läget/utsikten/området - är något man inte kan göra något åt! (Ok ok, man kan plantera några träd och blommor.. men allt ligger kvar på samma plats ändå)

Jag älskar själv vackra solnedgångar.. MEN .. jag fick bygga en uteplats ifrån kvällssolen så jag kunde äta middag ute sommartid! Maken, som är soldyrkare, klarade sig hyggligt.. gäster kunde klaga lite.. men jag tyckte det var vidrigt! Innan man satt sig och hunnit ta första tuggan.. så var kläderna genomvåta av svett.. alla runt bordet var sådär tjusigt röda o fluffiga i fejset.. och flugorna älskade maten..(isen i kannan höll inte länge heller)

Innan man ätit färdigt kände man sig febrig..

Så varma sommardagar.. vägrar jag beträda den uteplatsen på eftermiddagen/kvällen.. MEN jag kan återkomma till solnedgången .. för då börjar den svalna igen.

Så tänk verkligen på hur värmen stannar hos er.. och hur ni planerat att anv utrymmet.

När det är 25 grader varmt och man ska äta mat.. vill man ha lite skugga!

(vi ska nu bygga en balkong i söderläge, kommer bli perfekt för solnedgångar på vintern.. och kvällsmaten på kvällen., men morgon och dagtid - oanvändbar utan stora parasoll/markiser)
Markis?
 
C CPHB skrev:
Markis?
Sa ju det på sista raden ;)

Men till vår befintliga uteplats funkar det inte, det är under tak .. har provat med parasoll.. men det är för varmt :( (det är inte inglasat, men ingen vind bara värme och sol. - blir som en kokande gryta). Har hänt ett par ggr att grädden smält på tårtan innan vi hunnit fika klart..

Det är inte kul att äta.. och man känner sig bara som en svettig degklump..

Därför önskade jag mig ett utepkatsgolv i present när jag fyllde jämnt.. på skuggsidan! Ingen fattade varför jag ville ha en uteplats "på andra sidan" när det var så skönt med sommarsolen (så sa de även när de var svettiga).. jag sa att de fick gärna sitta därborta, men jag ville också kunna vara ute.. även under "soltiden"..

.. nu efterfrågas min uteplats för matservering haha (när den var klar, fick de jämföra..). De gillar att sitta i solen och sola fortfarande, men de vill gärna äta där det skuggar och fläktar lite..

OCH jag är nöjd :D kan välja sida efter behov.. och tom kommunicera med andra sidans uteplats från den andras ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har balkong i öster och altan i väster och mitt på dagen går det ju inte att vara på altanen, fram mot kvällen när det börjar bli behagligt tycker ju även myggen att det är behagligt så lite beroende på myggförekomsten (olika från år till år) är ju kvällen ute inte så använd i alla fall. Jag skulle nog inte vara ledsen över att ha altanen i skuggan och bara inrätta en solplats där man kan stekas en liten stund för att enkelt gå tillbaka till skuggan efter. Sitter man och äter vill man ju inte göra det i gassande solsken. Vi får ju fälla upp parasoller och dra över segelduk på pergolan för att kunna sitta ute och äta lunch/fika på sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Sitter man och äter vill man ju inte göra det i gassande solsken.
Det beror nog på om man pratar om lunch eller middag och vart i landet man bor. I mina trakter är det sällan för varmt att äta middag i "gassande solsken" även om det kan förekomma riktigt varma sommardagar. Hur som helst skulle jag tveklöst säga att det oftare är för kallt med middag i skuggan än för varmt med middag i solen, där jag håller hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mycket reklam för diverse appar i denna tråd. :thinking:

Finns visst appar för allt numera. Även sånt som man bara behöver en klocka och ett par ögon för att klara på egen hand.
 
D Bubblebubb skrev:
Dolt fel?
Detta kunde egypterna för 5000 år sedan räkna ut, det är knappast ett dolt fel...
 
U
Fredrik Bagge Karlsson Fredrik Bagge Karlsson skrev:
Detta kunde egypterna för 5000 år sedan räkna ut, det är knappast ett dolt fel...
Ironi är tydligen inget egypterna kunde räkna ut
 
  • Haha
  • Älska
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Fredrik Bagge Karlsson Fredrik Bagge Karlsson skrev:
Detta kunde egypterna för 5000 år sedan räkna ut, det är knappast ett dolt fel...
Är du säker? Tänkte om det var molnigt dagen då köpet gjordes... :surprised:

Hur som helst, välkommen till forumet!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
Kilrain Kilrain skrev:
Mycket reklam för diverse appar i denna tråd. :thinking:

Finns visst appar för allt numera. Även sånt som man bara behöver en klocka och ett par ögon för att klara på egen hand.
Jag tyckte också att det var många tips om appar och solnedgångar hit och dit.
Jag funderade på att tipsa om en kompass men insåg att det var nog för invecklat för de flesta nuförtiden.:rofl:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror nog på om man pratar om lunch eller middag och vart i landet man bor. I mina trakter är det sällan för varmt att äta middag i "gassande solsken" även om det kan förekomma riktigt varma sommardagar. Hur som helst skulle jag tveklöst säga att det oftare är för kallt med middag i skuggan än för varmt med middag i solen där jag håller hus.
Stor skillnad på var man bor (och hur huskropparna/träd faktiskt täcker för.. ) och hur man är som person.. vissa vill ju att det är 30 grader hela sommaren.. det gillar inte jag! 20 är fullt tillräckligt.. speciellt om man ska göra saker också!

Även om vi bor i skåne, har vi sällan supervarmt, men husen är byggda för att skydda mot vinden - dvs det blir en kokande kittel på innergården om solen ligger på)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag tyckte också att det var många tips om appar och solnedgångar hit och dit.
Jag funderade på att tipsa om en kompass men insåg att det var nog för invecklat för de flesta nuförtiden.:rofl:
Tips om kompass-appar kommer om 3, 2, 1... ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Alla älskar high-end-infra. Do it.
 
  • Terrassvärmare ovanför ett fönster, reflektion av en person som fotograferar, gula väggar, gröna växter inne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Oxfilé skrev:
Vi har köpt ett hus som har en stor påkostad altan som står mot öst (74 grader). Ligger i Stockholms län. Solen ligger på och in mot huset mellan 05-12 med magisk soluppgång. Mot kvällen lägger sig solen lite i ens änden av altanen men aldrig rakt in mot altanen och in i huset. Det ser alltså ut som att vi inte kommer få någon direkt kvällssol som ligger på och heller ingen solnedgång, om man inte tittar ut snett från altanen.

Det här ger mig ångest. Vi har köpt ett fint påkostat hus men läget är som det är och vi kan inte göra något åt det.

Kan ni hjälpa mig att se det positiva?

Visst det är trevligt att käka frukost och lunch ute samt att ha en sval plats på sommaren. Men kvällssolen och solnedgång kommer alltid saknas.

Visst kan vi bygga ut altanen mot nordväst (330 grader) och skapa oss en solnedgångsyta också. Men kommer inte detta att se väldigt krystat ut?
Men tänk på att morgonsolen inte har lika mycket myggor som kvällssolen och morgonsolen ger dessutom guld i mund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.