Jag ägnade helgen åt att slipa mitt trädäck. Ca 100 kvadrat på 1,5 dag inkl såpskurning efteråt.

Dvs om det är möjligt så byt de brädor/ytor som är dåliga och eventuellt reglar under. (Om inte allt är kasst förstås). Slipa sedan så ser de gamla brädorna nästan ut som nya. Kostnad under 1500kr för min del. Slipmaskinen är en Tomcat Edge och den kan vilken nybörjare som helst köra. Lite långsammare än en ”proffsmaskinen” med roterande slipband men man riskerar inte sabba varken utan eller maskinen heller.
 
  • En golvslipmaskin på ett träträdäck i solljus, skuggbilddannelser, dagtid utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med pingisbord, staket, skuggor, något soligt, ingen person synlig, del av livboj, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med delvis täckt pool, röd sladd, möbler och växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med loungemöbler framför ett hus, prydnadskuddar, filt, krukväxter, fönster, avslappnat utomhus vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cramse och 3 till
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Har precis byggt en liknande altan och allt material (betongplattor som upplag för bärlina, markduk, bärlina 45x195, golvreglar 45x145, 28x120 trall, skruvar) gick utslaget på ca 320 kr per kvadratmeter. Handlat på Byggmax.
Kollade precis på Beijer och de har ungefär samma pris som Byggmax. Så runt 20 000 för material är rimligt. Lägg på 2000 för leverans.
Flera gör bedömningen att 80 mantimmar är rimligt och med en timkostnad på 500 efter rot är det 40 000. Tillkommer bortforsling och avgifter för din gamla altan och miljöfarligt avfall är dyrt att slänga. Räkna med att det kostar 2000 kronor per ton. Jag räknar högt 5000 för container och 5000 i miljöavgift. Totalt 70 000. Upp till 90 000 är helt ok, men sedan skulle jag säga att du blir lurad. Och under 60 000 så blir någon annan lurad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Har fått en offert på en nybyggd av altan inkl.rivning av befintliga.
Snickaren vill då hyra en container för att slänga ”skräpet i” och hävdar att det är dyrt.
Offerten ligger på 137 000kr totalt, vilket jag tycker är fruktansvärt högt pris.
112 000kr bara för jobbet, resten material 52
000kr minus rotavdrag, så 137 000kr med rot.
Se mått o bilder på altanen.
Ska byggas samma som nuvarande, inga ändringar.
Vänner påstår vi fått ett enormt överpris.
Jag säger faktiskt som Anders ”arga snickaren” Övergård : kan man inte bygga en altan skall man fan inte ha hus !!
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Primus falk Primus falk skrev:
Jag säger faktiskt som Anders ”arga snickaren” Övergård : kan man inte bygga en altan skall man fan inte ha hus !!
Varför inte? Det finns så många fördelar med att bo i hus och man kan betala nån för att göra det man inte kan eller vill. Det är väl upp till var och en vad man lägger pengarna på.
Jag semestrar hellre i Sverige och låter nån annan måla om mitt hus eller bygga en altan än att lägga de pengarna på en thailandsresa.
 
  • Gilla
Rslrsl och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Jag semestrar hellre i Sverige och låter nån annan måla om mitt hus eller bygga en altan än att lägga de pengarna på en thailandsresa.
Jag har inte råd att semestra i Sverige så det får nog bli Thailand. :)
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inte råd att semestra i Sverige så det får nog bli Thailand. :)
Åka några mil till den pyttelilla sommarstugan kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SmackeT skrev:
Fast 500lpm trall kostar ju 7500kr med ett lpm pris på 15kr vilket är priset just nu. En marknära altan som kräver 120 eller 95reglar. En regel kostar ca 40kr/lpm. Så 50tkr i material kommer du aldrig upp i.
Och du jobbar som som snickare säger du? Tillåt mig att tvivla!
 
A AG A skrev:
Och du jobbar som som snickare säger du? Tillåt mig att tvivla!
Varför inte förklara vilka sakfel du ser i stället för att antyda att @SmackeT ljuger.

Virkespriserna tycker i alla fall jag verkar rimliga om man jämför med exempelvis Byggmax.
Trallvirke, impregnerat, dimensioner 28x120 mm, furu, pris 15,45 SEK per meter, 4,2 av 5 stjärnor, 61 recensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på produktinformation för impregnerad träregel; dimensioner 45x145 mm, furu, C24 klassning, hyvlad yta, pris per meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte förklara vilka sakfel du ser i stället för att antyda att @SmackeT ljuger.

Virkespriserna tycker i alla fall jag verkar rimliga om man jämför med exempelvis Byggmax.
[bild]
[bild]
Det är ungefär som att hävda att man jobbar som rörmokare, och påvisar priser från Biltema. Dessutom utan egna prispåslag.
 
Och jag som funderade på att byta altan bara för att ha ett kul byggprojekt, min är förvisso betydligt mindre men satans vad dyrt det är med altaner om man ska ha snickare att göra det

När jag bytte tak så körde vi på att jag åker med allt skräp på skorten så blev priset billigare, kanske kan vara aktuellt i detta fall också? det är väl inte så många vändor med släp?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K koolla skrev:
Jag ägnade helgen åt att slipa mitt trädäck. Ca 100 kvadrat på 1,5 dag inkl såpskurning efteråt.

Dvs om det är möjligt så byt de brädor/ytor som är dåliga och eventuellt reglar under. (Om inte allt är kasst förstås). Slipa sedan så ser de gamla brädorna nästan ut som nya. Kostnad under 1500kr för min del. Slipmaskinen är en Tomcat Edge och den kan vilken nybörjare som helst köra. Lite långsammare än en ”proffsmaskinen” med roterande slipband men man riskerar inte sabba varken utan eller maskinen heller.
Känns väl som ett evighets jobb att köra med en sån maskin. Ett par timmar med en vanlig så hade det varit klart.
 
A AG A skrev:
Det är ungefär som att hävda att man jobbar som rörmokare, och påvisar priser från Biltema. Dessutom utan egna prispåslag.
Så du tycker alltså att runt 30 tkr för materialet är orimligt billigt? Ar det så jag ska tolka dig?

Vad anser du i så fall vara ett mer realistiskt materialpris?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Känns väl som ett evighets jobb att köra med en sån maskin. Ett par timmar med en vanlig så hade det varit klart.
Så är det säkert. Men som jag förstått det är de maskinerna känsligare för skruvar som sticker upp och att det lättare blir ojämnt om man inte är van. Denna maskin är superlätt att använda för en helt novis golvslipare.

Vissa uthyrare vägrar hyra ut vanliga maskiner till altaner. Och jag var inte sugen på att skruvarna skulle sabba maskinen.

Och en ytterligare faktor är att plankorna runt poolen sitter lite justerat då däcket satt sig. Dvs ibland var behovet att klara på tvären mot brädorna för att komma åt bättre.

Men som sagt detta är en enkel maskin för icke-vana slipare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så du tycker alltså att runt 30 tkr för materialet är orimligt billigt? Ar det så jag ska tolka dig?

Vad anser du i så fall vara ett mer realistiskt materialpris?
Det jag vänder mig emot, är att en sk. snickare hänvidar till Byggmax priser, utan påslag.
Ingen normal snickare köper virke på Byggmax. Kvaliteten är helt enkelt för dålig, samt att det blir faktiskt dyrare. Endera tvingas man stå många timmar och syna varje bräda/planka, innan du lastar den. Alternativt får hälften slängas. Man måste dubbla 16kr/lm om man ska räkna på trallvirke.
 
Det är säkert så att du får bättre kvalitet hos Beijer eller andra proffsigare handlare, men som proffsköpare så får du ungefär samma pris där som på byggmax. Så byggmax publicerade priser ger en skaplig bild av vad som är rätt materialpris, ge/ta 10 - 20%.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.