Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?

Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?

Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
 
  • Soligt vardagsrum med utsikt över trädgård, skinande genom smutsiga glasdörrar, kuddar i förgrunden och krukväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
redep och 13 till
  • Laddar…
Det där bör inte vara ok. Plantera tujor så att de skymmer solpanelerna så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 16 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att det där går under förorening!

Anmäl till kommunens miljö avdelning så får dem kolla på det. Är samma regler som för ex ljusskyltar som bländar och lyser in i sovrum.
 
  • Gilla
redep och 27 till
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Det där bör inte vara ok. Plantera tujor så att de skymmer solpanelerna så mycket som möjligt.
Ja visst är det en lösning. Vår fina utsikt har ju försvunnit hur vi än vrider och vänder på det...
 
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle säga att det där går under förorening!

Anmäl till kommunens miljö avdelning så får dem kolla på det. Är samma regler som för ex ljusskyltar som bländar och lyser in i sovrum.
Tack för ditt tips! Ska kolla upp det där via kommunen!
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Har DU kollat med din kommun om det behövs bygglov för din grannes solceller?
 
  • Gilla
Hellwiz och 11 till
  • Laddar…
Nej det har jag förvisso inte gjort… har mer litat på grannen i fråga.
 
Det kan ju även anses vara en plank vilket kräver bygglov.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt hur detta kan vara ett problem och ännu mindre "förorening"
Det borde väl rimligen pågå en ganska begränsad tid under dagen.
Samt vara begränsad till samma tid på året...
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
Lasses stuga och 15 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle säga att det där går under förorening!

Anmäl till kommunens miljö avdelning så får dem kolla på det. Är samma regler som för ex ljusskyltar som bländar och lyser in i sovrum.
Man får hoppas att solcellerna inte lyser på natten...
 
  • Haha
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Det där har inte med om det krävs byggolv eller inte att göra. Det finns exempel där störande reflektionen bedöms som otillåtna. Det kan tex lösas genom att blästra glasen. Eller kanske genom att ändra vinkeln.
 
  • Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Problemet är väl att det gör så att mam
A Alexn72 skrev:
Vet inte riktigt hur detta kan vara ett problem och ännu mindre "förorening"
Det borde väl rimligen pågå en ganska begränsad tid under dagen.
Samt vara begränsad till samma tid på året...
Uppenbarligen är det ett problem i och med att jag tar upp det här.
Det pågår tillräckligt många timmar per eftermiddag under sommarhalvåret för att vi inte ska kunna använda baksida/altan på sommarkvällarna utan att bli bländade av en vägg solpaneler. Så jo, problem är det för mig som bor i bländandet :)
 
  • Gilla
Lasses stuga och 43 till
  • Laddar…
kan vara bra om du beskriver hur panelerna är uppsatta. Står dom lodräta eller i vinkel? Går dom ned till marken? Hur nära tomtgränsen?
Kolla med kommunen om krav på bygglov - fritt placerade solceller som inte följer taklutningen, samt plank
Om grannen inte är beredd till flytt och dem står direkt vid tomtgränsen kan du där sätta upp ett eget plank som avskärmar bländningen och skygga solcellerna så har grannen ingen anledning att ha dom kvar där.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 8 till
  • Laddar…
Dokumentera tidpunkter mellan vilka det stör. Ta bilder så som du gjort. Sen är det kommunen som gäller.

Man får inte sätta upp solceller som stör på det viset. Det finns solceller med antireflexbehandling, men grannen har väl snålat.
 
  • Gilla
wadstrom och 8 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Dokumentera tidpunkter mellan vilka det stör. Ta bilder så som du gjort. Sen är det kommunen som gäller.

Man får inte sätta upp solceller som stör på det viset. Det finns solceller med antireflexbehandling, men grannen har väl snålat.
Tack! Jag ska göra det och sedan rådfråga med kommunen vad dom säger om detta!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.