Kolmården sade 2022 att de kommer sluta ha delfiner Vilket jag tycker låter tråkigt. Har sett många shower genom tiderna. Tänkte ha lite historia kring delfinariet genom tiderna och hur showerna har ändrats genom åren.

Kolmårdens delfinarium öppnade år 1969 och från början var det egentligen inte mycket till show eftersom man inte hade hunnit träna delfinerna så mycket. En av delfinerna, Flip, var den som egentligen deltog mest med "showen"

Här finns svartvitt klipp från invigningen. Dock inget från själva showen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-oppnar-delfinariumet-se-inslaget-fran-1969

Bortsett från Flip så hade de första delfinerna märkliga namn såsom Tant Grön, Tant Gredelin, Pysen Och Flap. Andra delfiner från denna första tiden är Penelope och Skipper.

Ganska snart blev en anställd Leena Muuki den personen som talade med media och var med i program från delfinariet. Hon jobbade fram till runt 1988. Hon slog larm om att klorhalten då var alldeles för hög i delfinariet bland annat.

Det finns tyvärr inte så mycket klipp och sådant från första tiden, men 1980 filmade man en del i serien Jalle Julle Och Hjulius. På SVT Öppet Arkiv finns en del av serien där de är på delfinariet. Leena Muuki är tränaren man ser. Länk här nedan.

https://www.svtplay.se/video/8DWLk1K/jalle-julle-och-hjulius/avsnitt-8?info=visa

Den delfinen som "Pratar" mest i serien är Flip. Han var den stora stjärnan i delfinariet fram till hans död Augusti 2003. Han var då 40 år gammal.

https://www.expressen.se/nyheter/delfinen-flip-ar-dod/

En annan delfin som garanterat syns i Jalle Julle och Hjulius klippet är Vicky. Hon kom till Kolmården 1979 och var lika stor favorit som Flip. Hon var extremt duktig på att hoppa i de stora ringarna bland annat. Hon födde väldigt många ungar under sin livstid också. Vicky födde sin första unge år 1983 och den sista år 2001. Vicky dog år 2015.

Den första delfinfödseln på delfinariet skedde 1977. Då födde honan Penelope sin unge Penny. Flip var tydligen aggresiv mot ungen så de fick hållas åtskiljda på natten. Det var även bråk mellan Flip och Skipper ett tag men det blev bättre sedan när Vicky kom och tog över alfastatusen.

Förut presenterades alla delfiner med sina namn och tränarna berättade ibland vad de skulle göra för tricks. T.ex nu skall Flip göra en volt eller nu ska Vicky hoppa genom ringar.

När vi var på delfinariet första gången, vilket var 1988, så hade de en delfin som hette O,boy och tränarna sade att namnet stavades på samma sätt som chokladpulvret/drycken. Många i publiken, inkluderad jag själv, skrattade åt det hela. Den delfinen var tydligen Vickys andra och föddes 1987 så den var ett år då.

Vickys första unge, Venus, föddes 1983 och var med i showen. Den delfinen var riktigt busig och "stal" bland annat Flips boll. Bollarna kastades upp mot publiken genom att Venus slog till dem med stjärten. Kul trick!. Hon kastade eller slängde även (ofrivilligt?) upp en jonglerings ring som hon hade runt nosen. Venus levde till 1990 då hon dog av sjukdomen rödsjuka. Grisar drabbas ofta av den sjukdomen så underligt att en delfin drabbades av denna sjukdomen.

I den senaste showen Hope så står delfinerna namn i extertexterna på skärmen men det är säkert många som missar detta.

Showerna fram till åtminstone 2000 talet var ganska enkla och visade mest deras små tricks. Ofta hoppade delfinerna genom ringar, Kastade bollar med stjärten upp på läktaren, Jonglerade med ringar runt nosen, Gjorde spiralhopp, Hoppade upp mot en fast boll i taket och mycket mer. Här nedan finns tre videor. Den första från 1989 andra 1990 och den sista från 1992

https://youtu.be/R-uthfiWvAI?list=PLXjW ... 3yXdQ4qJa3



Delfinariet byggdes om 1993 och då ändrade man bland annat så annat delfinerna kunde glida upp närmare publiken så man kunde se dem bättre och ta bättre kort också. Det byggdes ocksåp en delfinlagun där man kunde se delfinerna när de inte hade show. Numera är tyvärr lagunen stängd för åskådare.

1999 fyllde delfinariet 30 år och det var stort. Man hade då börjat prata lite om hur människan förstör jorden men det var fortfarande mest show det handlade om. Här finns ett klipp från det året.


Här nedan finns ett klipp från 2009. Det var fortfarande mycket show men inte längre hopp genom ringar.


2012 hjälpte Markoolio till med showen även om han inte var där pesonligen men man såg honom på en tv skärm och de spelade hans låtar i showen.


2015 kom en helt ny show som hette Life. Där fokuserar man mer på hur människan använder för mycket av sina tillgångar. Delfinerna gör såklart bra uppvisning men fokuset är inte lika mycket längre dem.

https://www.youtube.com/watch?v=Y1tNOqnMaDs

Så kom då slutligen den sista föreställningen som de visar numera. Den heter Hope och handlar ännu mer hur människan förstör allt och sådant. Det är faktiskt en bra föreställning som tidvis är emotionel. Scenen med noshörningsmamman som blir skjuten och ungens reaktion känns i hjärtat. Självklart påverkat musiken rätt mycket också.

Delfinerna gör såklart konster fortfarande men fokuset är inte längre så mycket på dem. Här nedan finns två bra klipp från 2021 2022som visar det mesta av föreställningen och det är bra bild som visar det mesta som sker i showen.

https://www.youtube.com/watch?v=bc7Q9dpRJXY

https://youtu.be/v9qywYYRbUs?list=PLXjWG7G13f4_ppbol455xXx3yXdQ4qJa3

Fick höra en intressant sak från en tidigare djurtränare som, slutade där runt 2017.

Delfinerna har klorerat vatten i alla tre poolerna eftersom de inte är rumsrena. Dock gör de aldrig i från sig i uppträdes bassängen, även om de såklart kan. Oftast brukar de göra ifrån sig i mellanbassängen, den är strax innan uppträdes bassängen.

Det finns en del teorier om att Mats Amundin, som var valforskare, numera pensionär, på något sätt tränat in hos delfinerna att uppträdes bassängen inte är någon toalett. Hur detta har tränats in kan man fråga sig men själv säger Mats att de inte har tränat in något sådant. Föreställningen som visas i bassängen är runt 25-30 minuter så det är klart att delfinerna kanske håller sig under tiden, vem vet.

Mellanbassängen är den minsta poolen som dem har och ofta stannar de inte så länge där, såvida ingen delfin just fått ungar, för då brukar de vuxna få stanna i mellanbassängen någon vecka innan de släpps in till mamman och ungen. Detta är för att minska stress för delfinmamman. Ungen och mamman är då först ensamma i delfinlagunen. Den är nästan lika stor som uppträdes bassängen.

Förut hade delfinmamman inte den lyxen utan så fort en unge fötts var den tillsammans med övriga delfiner. Detta kan eventuellt bidragit till "Spädbarns" döden bland delfinerna men det kan såklart finnas andra orsaker

Avslutningsvis har jag några äldre och nyare bilder från delfinariet som jag lägger upp

.
 
  • Människor i retrokläder tittar på uppträdande delfin inomhus, nostalgisk, gammalt foto, glädje, show, interaktivt evenemang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett leende delfin sticker upp ur mörkt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delfin hoppar över vatten medan människor ser på nära en strandtema dekoration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delfiner hoppar ur vatten, inomhusmiljö, stort fönster, trästruktur, natur utanför, uppvisning eller träning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delfin i vattnet, simmar, tittar framåt, klarblått vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en delfin i vatten, synlig glädje, öppen mun, blågrön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Gusen och 2 till
  • Laddar…
Lagunen har varit öppen för besökare när jag varit där. Flera gånger förra året.
 
Att det tog så lång tid att inse det bedrövliga med att hålla delfiner i fångenskap som cirkusdjur är direkt skamligt, men vi får väl glädjas för att poletten till slut trillade ned.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Varför är det hemskt med just delfiner?
 
Daniel 109: Forskare har kommit underfund med att delfinens hjärna är väldigt avacerad och genom forskning kommit fram till att delfinen har ett "Jag" och därmed kan känna sorg, Ilkska och annat precis som vi människor.

Det är också så att före detta delfintränaren Ric O Barry, som tränade delfinerna som spelade Flipper, var med när den delfinen som spelade flipper mest, Kathy, Begick självmord när hon levde ensam i en plåttank på Miami seaaquarium.
 
Nu lever de ju inte ensamma i en plåttank.
Även grisar har tydliga likheter med oss. De lever i stora antal i en väldigt mycket sämre miljö.
 
Jag äter hellre vildsvin än tamgris, och försöker köpa mat som haft det så bra som möjligt, men det hör inte riktigt hit. För mig är det stor skillnad på djur som mat och djur som vi själviskt roar oss med. Cirkus, put and take, delfinarier och tjurfäktning hör dit.

De som fått chansen att se och interagera med vilda delfiner i deras rätta miljö brukar inte ställa frågan vad som är speciellt med dem.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag var där 1970 (7 år) mins att vi tittade på delfinerna, men inte mycket mer än så.
 
Katter instängda i lägenheter utan det finns något behov av det. Eller gnagare av olika slag i små burar. Är det okej i så fall? Dessa delfiner har sällskap och personal som ser till att de har det bra. Dessa djur är knappast de som det är mest synd om.
 
  • Gilla
Tummenmitthand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Katter instängda i lägenheter utan det finns något behov av det. Eller gnagare av olika slag i små burar. Är det okej i så fall? Dessa delfiner har sällskap och personal som ser till att de har det bra. Dessa djur är knappast de som det är mest synd om.
Andra djur eventuella lidande påverkar inte delfinerna, så de kan vi lämna. Personalen gör säkert sitt jobb så bra som det går efter omständigheterna. Du som kan en massa saker i diverse ämnen får tycka som du vill, men jag har för mycket erfarenhet och kunskap i ämnet för att övertygas av några katt- eller grisargument.

Så diskussionen får du föra med någon annan om du måste ”vinna” den. Jag är nöjd med att ha ”vunnit” verkligheten, då alltfler delfinarier i världen stänger.
 
  • Haha
Tummenmitthand
  • Laddar…
Du pekade ut just delfiner. Jag ser det inte som att det är främst där det finns problem om man ska vara upprörd över hur djur hanteras.
 
Vi har varit och sett delfinshowerna massor av gånger under åren (även Fågelshowen samt Pingvin/sälshowen).
Har kommit på mig flertalet ggr att jag blivit rörd av både stämningen, budskapet i Filmerna Life & Hope samt samspelet mellan delfinerna och deras tränare och publiken.
 
D Daniel 109 skrev:
Du pekade ut just delfiner. Jag ser det inte som att det är främst där det finns problem om man ska vara upprörd över hur djur hanteras.
Ok ett sista svar, då jag inte nådde fram med det jag menade. I en tråd om ett delfinarium, som varit väldigt omdiskuterat, valde jag att skriva att jag tycker illa om delfiner i fångenskap. Det är ett ämne som jag är engagerad i av olika orsaker och den åsikten står jag för och valde att lyfta. En del andra djur far också illa, medan andra har det bra. Jag har en del åsikter om det också, men de lämnar jag till en annan diskussion. Både för att det inte hör hit och för att jag inte är lika insatt.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
Alla tycker olika och det får man respektera. Jag har själv varit och kollat delfinshowen flera gånger både på 80 90 och 2000 talet. Det har varit en trevlig familjeaktivitet samt också kompisaktivitet senare i livet. Jag känner även en person som jobbat med delfinerna i många år och den personen har trivts mycket bra men har flyttat till annan stad och då fått annat jobb eftersom tiderna inte längre passade så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.