O Oxfilé skrev:
Haha känner igen mig i det och kommer också tvingas att bygga en altan i nordvästläge.

Men håller du inte med om vad tidigare sagts att det kan vara rätt schysst med en altan i nordläge som man kan äta på utan att solen ligger på och steker en?
Nu vet jag inte hur marken ser ut runt huset, men har ni någorlunda plant så är det ju rätt enkelt att bara ställa ut en sittgrupp på gräsmattan och provsitta lite olika platser innan ni bestämmer er för att bygga något
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nu vet jag inte hur marken ser ut runt huset, men har ni någorlunda plant så är det ju rätt enkelt att bara ställa ut en sittgrupp på gräsmattan och provsitta lite olika platser innan ni bestämmer er för att bygga något
Jo vet men det måsta funka rent logiskt också. Dvs vad skulle logiken vara att ha en altan med tak i nordöst, en altan i nordväst (med eller utan tak?) osv.
 
Återigen, en uppmaning till ALLA som läser och som gjort samma "misstag". Gå in på suncalc.com och kolla. Där kan ni se vart ifrån solen kommer för varje plats på jorden, vid varje tidpunkt under året.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Återigen, en uppmaning till ALLA som läser och som gjort samma "misstag". Gå in på suncalc.com och kolla. Där kan ni se vart ifrån solen kommer för varje plats på jorden, vid varje tidpunkt under året.
Nu är det inte bara fokus på misstag utan mer på de positiva aspekterna med altan i andra lägen än bara väst och nordväst. =)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Återigen, en uppmaning till ALLA som läser och som gjort samma "misstag". Gå in på suncalc.com och kolla. Där kan ni se vart ifrån solen kommer för varje plats på jorden, vid varje tidpunkt under året.
Bra tips!
Liknande funktion finns också i kartan på hitta.se (man väljer lagret tomter, klickar på aktuell tomt och får då upp alternativet solinformation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Jo vet men det måsta funka rent logiskt också. Dvs vad skulle logiken vara att ha en altan med tak i nordöst, en altan i nordväst (med eller utan tak?) osv.
Vad som är logiskt i detta sammanhang är ju ofta bara vad som känns logiskt. Bäst känsla för det får man ändå att börja testa sig fram.

Åter igen så hade flygfoto eller liknande underlättat. Visst finns det principer kring vädersträck och solens läge att ta stöd av. Men det är ju också viktigt att ta hänsyn till tomtens och husets form för att det ska bli bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Nu är det inte bara fokus på misstag utan mer på de positiva aspekterna med altan i andra lägen än bara väst och nordväst. =)
Vårat hus är vridet 90grader moturs jämfört med ert. Så om ni bygger altan så att den går ut till vänster om eran långsida så bör ni få så sol från ca17 där om inget skymmer solen dvs. Men vänta några veckor. Solen står fortfarande lågt så här års.
 
  • Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
Vi får dåligt med sol på våran altan på kvällarna tidigt på våren och sent på hösten när solen inte står lika högt som på sommaren. Inget jätteproblem för oss, men jag håller nu på att bygga ett trädäck nere i vårat soligaste hörn av trädgården. Vet inte hur era möjligheter ser ut för att göra något liknande?
 
  • Trädäck under konstruktion, bakgård, trädstommar, hus i bakgrunden, solnedgång, gunga, gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du har tre alternativ.

1 bygga en altan på den sidan som solen går ner på. Om det ser dumt ut eller inte kan bara du svara på.

2 köpa ett hus med kvällssol.

3 ändra jordens förhållande till solen så att öst bli väst och norr blir söder.
4 spetta loss huset o vänd det 180 grader.
 
  • Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
4 spetta loss huset o vänd det 180 grader.
Eller bygg ett roterbart hus, så får du alltid perfekt läge.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/byggde-roterande-hus

Skämt åsido. Jag har altan i norrläge. Lite väl kyligt på vår och höst, men perfekt för sommaren. På kvällen får jag härlig kvällssol. Jag förstår TS att det blir en saknad utan den.

Vår och höst använder vi en möbelgrupp på södersidan av huset för att lapa sol.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Vi har köpt ett hus som har en stor påkostad altan som står mot öst (74 grader). Ligger i Stockholms län. Solen ligger på och in mot huset mellan 05-12 med magisk soluppgång. Mot kvällen lägger sig solen lite i ens änden av altanen men aldrig rakt in mot altanen och in i huset. Det ser alltså ut som att vi inte kommer få någon direkt kvällssol som ligger på och heller ingen solnedgång, om man inte tittar ut snett från altanen.

Det här ger mig ångest. Vi har köpt ett fint påkostat hus men läget är som det är och vi kan inte göra något åt det.

Kan ni hjälpa mig att se det positiva?

Visst det är trevligt att käka frukost och lunch ute samt att ha en sval plats på sommaren. Men kvällssolen och solnedgång kommer alltid saknas.

Visst kan vi bygga ut altanen mot nordväst (330 grader) och skapa oss en solnedgångsyta också. Men kommer inte detta att se väldigt krystat ut?
Detta visste ni inte om då huset köptes?
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Detta visste ni inte om då huset köptes?
Charmigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Vi har köpt ett hus som har en stor påkostad altan som står mot öst (74 grader). Ligger i Stockholms län. Solen ligger på och in mot huset mellan 05-12 med magisk soluppgång. Mot kvällen lägger sig solen lite i ens änden av altanen men aldrig rakt in mot altanen och in i huset. Det ser alltså ut som att vi inte kommer få någon direkt kvällssol som ligger på och heller ingen solnedgång, om man inte tittar ut snett från altanen.

Det här ger mig ångest. Vi har köpt ett fint påkostat hus men läget är som det är och vi kan inte göra något åt det.

Kan ni hjälpa mig att se det positiva?

Visst det är trevligt att käka frukost och lunch ute samt att ha en sval plats på sommaren. Men kvällssolen och solnedgång kommer alltid saknas.

Visst kan vi bygga ut altanen mot nordväst (330 grader) och skapa oss en solnedgångsyta också. Men kommer inte detta att se väldigt krystat ut?
Flygfoto att lägga ut för råd/hjälp?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Detta visste ni inte om då huset köptes?
Vi kunde ha undersökt saken närmre, absolut. Sen kan man ifrågasätta vilka incitament vi hade för att göra det när mäklare sa att det var kvällssol samt hade en bild i prospektet som var manipulerad med en solnedgång.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har altan på tre sidor av huset och jag ser inget konstigt med det? En väldigt hög altan runt hela huset kanske inte blir jättesnyggt men en extra altan i marknivå för att få kvällssol borde väl bara en snygg och enkel lösning.

/Krille
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.