O Oxfilé skrev:
Kan tillägga att även om husets stora fönster och altan står mot nordöst så har de som byggde huset ändå tänkt igenom placeringen. Däremot har man i första hand haft i åtanke att huset ska vara placerat på ett sätt som inte innebär störningar.

Vi ser t.ex. aldrig några billjus in i huset. Vi ser aldrig några bilar passera eller någon öht passera.

Hade huset placerats i väst istället så hade vi fått lyktorna från passerande bilar rakt in i sällskapsrum, vardagsrum och kök mm.

Jag skulle säga att det är en behaglig placering men man saknar den där möjligheten av att bara kunna gå ut på altanen med en öl och stekas av kvällssolen.
Precis som alla skriver. Bygg mer trall :rofl:
Med appen SunCalc kan du se exakt vart solen går upp och ner olika årstider ( om inget skymmer) så kan du se vart det är optimalt.
Sedan kan det vara bra och bara ställa ut möbler första året och testa under sommarmånaderna och bygg mer trall efter sommaren när ni hittat bästa stället. Där vi sitter i kvällssolen juni, juli och augusti är det nu ingen sol då solen fortfarande står för lågt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Precis som alla skriver. Bygg mer trall :rofl:
Med appen SunCalc kan du se exakt vart solen går upp och ner olika årstider ( om inget skymmer) så kan du se vart det är optimalt.
Sedan kan det vara bra och bara ställa ut möbler första året och testa under sommarmånaderna och bygg mer trall efter sommaren när ni hittat bästa stället. Där vi sitter i kvällssolen juni, juli och augusti är det nu ingen sol då solen fortfarande står för lågt.
Ska pröva den appen.
 
Vi gjorde samma sak. Grämer mig fortfarande såhär fyra år senare :)
 
A arasmus skrev:
Vi gjorde samma sak. Grämer mig fortfarande såhär fyra år senare :)
Har ni möjlighet till att bygga till något för att nyttja av kvällssol eller saknar ni möjligheten helt?

Har du sett någon uppsida med att inte ha kvällssol?
 
När jag köpte hus så var det jätteviktigt för mig med altan i söderläge.

Såhär i efterhand kan jag säga att det är väldigt mycket skönare att sitta på andra sidan huset, i skuggan och äta middag. Det är på tok för varmt i solen.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 24 till
  • Laddar…
dagtid kan jag vara utan direkt sol men på eftermiddag och kväll vill man ha värmen.
Lägg upp lite bilder så kan vi kanske hjälpa dig spåna på en lämplig uteplats. Du kanske kan få det bästa av två världar - sol hela dagen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
När jag köpte hus så var det jätteviktigt för mig med altan i söderläge.

Såhär i efterhand kan jag säga att det är väldigt mycket skönare att sitta på andra sidan huset, i skuggan och äta middag. Det är på tok för varmt i solen.
Optimalt är enplanshus med uteplats i norrläge.
Då har man sol från soluppgång till solnedgång på somrarna.
Sedan kan man mitt på dagen välja den naturliga skuggan av huset eller ställa bordet i solen en bit ut :rofl:
 
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
dagtid kan jag vara utan direkt sol men på eftermiddag och kväll vill man ha värmen.
Lägg upp lite bilder så kan vi kanske hjälpa dig spåna på en lämplig uteplats. Du kanske kan få det bästa av två världar - sol hela dagen!
Kan återkomma med det. Jag tror att det klart är möjligt att få det då tomten är så stor vi saknar grannar. Det som ändå är lite trist är att husets långsida med fönster och den stora altanen ligger i nordöst. Så efter kl. 1200 skiner inget direkt solljus in genom altan och fönster. Däremot är jag enig med @Nyfniken att det varit riktigt trevligt att kunna sitta i skugga och käka i nordöst på altanen.

T Tompafix skrev:
Optimalt är enplanshus med uteplats i norrläge.
Då har man sol från soluppgång till solnedgång på somrarna.
Sedan kan man mitt på dagen välja den naturliga skuggan av huset eller ställa bordet i solen en bit ut :rofl:
Jag hade hoppats lite på det men då altanen är i nordöst så har man optimerat morgon- och lunchsol. Och menar jag verkligen morgonsol. Den är på så snart solen går upp, visst magiskt med soluppgång men under sommaren kommer det också innebära att man behöver gå upp 0400 för att njuta av den, vilket är lite tidigt även för mig som morgonpigg.
 
O Oxfilé skrev:
Kan återkomma med det. Jag tror att det klart är möjligt att få det då tomten är så stor vi saknar grannar. Det som ändå är lite trist är att husets långsida med fönster och den stora altanen ligger i nordöst. Så efter kl. 1200 skiner inget direkt solljus in genom altan och fönster. Däremot är jag enig med @Nyfniken att det varit riktigt trevligt att kunna sitta i skugga och käka i nordöst på altanen.



Jag hade hoppats lite på det men då altanen är i nordöst så har man optimerat morgon- och lunchsol. Och menar jag verkligen morgonsol. Den är på så snart solen går upp, visst magiskt med soluppgång men under sommaren kommer det också innebära att man behöver gå upp 0400 för att njuta av den, vilket är lite tidigt även för mig som morgonpigg.
Bor i Uppsala. I mitt nordöstläge har jag sol från uppgång till ca 14 då solen börjar gå runt hörnet och börjar skugga den väggen för att försvinna ca 16.30-17. Men så här års börjar skuggningen redan 12.30. Så du kommer garanterat att få sol längre vid midsommar :rofl:
 
  • Gilla
Mariaisak
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Bor i Uppsala. I mitt nordöstläge har jag sol från uppgång till ca 14 då solen börjar gå runt hörnet och börjar skugga den väggen för att försvinna ca 16.30-17. Men så här års börjar skuggningen redan 12.30. Så du kommer garanterat att få sol längre vid midsommar :rofl:
Ja och tidigare... Hur tidigt börjar solen ligga på i ditt nordöstläge?
 
O Oxfilé skrev:
Ja och tidigare... Hur tidigt börjar solen ligga på i ditt nordöstläge?
Från när solen går upp. Så tidigare ju längre mot sommaren vi går. Den tar ju sig över horisonten tidigare. Kanske 77grader ligger den i
 
Ett flygfoto eller liknande hade varit nyttigt att kika på för att kunna komma med några konkreta förslag.

Vi har en altan i söderläge. Den har skärmtak och ligger i en av husets vinklar så det är riktigt skyddad från väder och vind. Jättehärlig att sitta på när solen börjar leta sig fram men på högsommardagar är det olidligt att sitta där. Det blir rejält svettigt.
Vi har byggt ett till trädäck på Nordvästra sidan huset där vi sitter minst lika mycket. Solen letar sig fram där med när den står som högst men sitter man närmare husväggen så får man skön skugga.

Värt att nämna är också att vår södra sida är rätt nära gatan så där håller vi och planerar för nån form av spalje eller annat insynsskydd. Sol är trevligt men anledningen till att vi ofta hamnar på andra sidan huset är för att vi vill sitta lite mer privat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Från när solen går upp. Så tidigare ju längre mot sommaren vi går. Den tar ju sig över horisonten tidigare. Kanske 77grader ligger den i
Det låter precis som för oss - men där har vi alltså husets ena långsida med t.ex. kök, sällskapsrum, vardagsrum och stora fönster samt altan då som sagt.

Vad har ni på den sidan av ert hus?
 
O Oxfilé skrev:
Har ni möjlighet till att bygga till något för att nyttja av kvällssol eller saknar ni möjligheten helt?

Har du sett någon uppsida med att inte ha kvällssol?
Nej, det är värdelöst. Jag håller just på att bygga en till altan i nordvästläge för att iaf få nån timme extra innan solen försvinner ner bakom grannen. Man är ju en idiot tyvärr. Läser alla att-tänka-på-inför-husköpet men sen när det väl gäller så går man bara på att mäklaren säger typ "soligt hela dan" istället för att gå dit en eftermiddag och kolla.
 
  • Ledsen
Ro88an
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Nej, det är värdelöst. Jag håller just på att bygga en till altan i nordvästläge för att iaf få nån timme extra innan solen försvinner ner bakom grannen. Man är ju en idiot tyvärr. Läser alla att-tänka-på-inför-husköpet men sen när det väl gäller så går man bara på att mäklaren säger typ "soligt hela dan" istället för att gå dit en eftermiddag och kolla.
Haha känner igen mig i det och kommer också tvingas att bygga en altan i nordvästläge.

Men håller du inte med om vad tidigare sagts att det kan vara rätt schysst med en altan i nordläge som man kan äta på utan att solen ligger på och steker en?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.