Fulkemisten
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tycker ni ska fråga personalen på en akutmottagning om studsmattor i stället för Konsumentverket.
Jag jobbade några år på barnortpeden förr. Även varit en kortis på barnintensiven.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Men någonstans går gränsen för vad som är rimligt
Gränsen är knivskarp. Den går vid att ta bort nätet. Det är helt svart eller vitt.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Nyfniken Nyfniken skrev:
En del låter inte barn bada ensamma innan de fyllt 15
Mycket klokt. Jag har en hel del kollegor som jobbat på ECMO. Jag skaffade en terasspool delvis för att jag blir så pass stressad på stranden av andras barn som leker drunkningslekar som lätt kan urarta medans deras föräldrar svajpar på mobilen.
 
"Hoppas du är positiv till organdonation" brukar få folk att tänka ett varv till.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Försöker bestämma mig för vad som är mest dumt, att strunta i skyddsnätet eller som ledare för en sådan här stor sida försöka få fler att skippa skyddsnätet..
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Jag blev lite inspirerad och kommer nog ta bort vårt fula nät.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag jobbade några år på barnortpeden förr. Även varit en kortis på barnintensiven.



Gränsen är knivskarp. Den går vid att ta bort nätet. Det är helt svart eller vitt.
Studsmattor som ska grävas ner i nivå med gräsmattan kommer inte med nät. Har aldrig haft nät. För det behövs inte.
 
I
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Studsmattor som ska grävas ner i nivå med gräsmattan kommer inte med nät. Har aldrig haft nät. För det behövs inte.
Klart de gör, titta på Bergs utbud så ser du att så gott som alla kommer med nät. Har en kompis som köpte en markmonterad Berg förra sommaren och det kom med nät och självklart satte han upp nätet.

Varför inte göra en riktig artikel av det och faktiskt intervjua tillverkare, återförsäljare och några proffs? Nu är du mest ute efter att bevisa din egen tes.

Tog en titt på hur våra ungar använder studsmattan och det hände faktiskt par gånger de de kastades mot nätet. Det är möjligt att man under kontrollerade former har mindre behov av nätet men då får man också se till att ta ett extra ansvar om man bjuder in mindre barn till mattan.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Studsmattor som ska grävas ner i nivå med gräsmattan kommer inte med nät.
Cyklar kommer inte med hjälm heller.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är gräva ner studsma


Hoppas du också har grävt ner studsmattan då. Annars är det det här som gäller: [länk]
Den är nedgrävd. Jag fick med ett nät som jag som god medborgare satte upp. Det var först när jag läste den här tråden som jag började tänka. Barnen hoppar ”mesigt” och lättar max en meter från mattan och nätet samlar bara en massa löv och skräp som inte blåser iväg. Eftersom det nog är rätt långt (om ens någonsin) tills mina barn vågar sig på något mer akrobatiskt så arkiverar jag nätet tills vidare.

Och till den som undrar så har både jag och barnen cykelhjälm och bilbälte. Dock inte samtidigt. Min yrkesmässiga erfarenhet av skador från studsmattor är rätt gammal och från tiden då nät inte var självklara, men det allvarliga/vanliga de sökte för då då var efter ihopslagningar, ibland med hjärnskakning, när de hoppat flera samtidigt.
 
Fulkemisten
Hep Hep skrev:
Eftersom det nog är rätt långt (om ens någonsin) tills mina barn vågar sig på något mer akrobatiskt så arkiverar jag nätet tills vidare.
Det är precis sånt här tänk man behöver. Inte si och så konsumentdittochdatt har sagt att det är ok eller inte ok. Så länge man gör en kalkylerad bedömning. Det är det viktiga. Det är ett fritt land. Men kom också ihåg att med stor frihet kommer stort ansvar.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
TRJBerg
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du på riktigt att du tycker att det är helt onödigt? Eller menar du att riskerna är på en nivå du kan acceptera?

Jag låser inte ytterdörren när jag går hemifrån dagtid. Men jag tycker inte att det är onödigt att göra det.
Du är ganska skitnödig.
 
  • Gilla
  • Haha
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Finns många olika rapporter/studier från sjukvården ute på nätet, dock är många av dom ganska gamla. I den jag länkar till har dom dock inte skiljt på om den står på mark eller är nedsänkt, hade varit mycket intressant att se eventuell skillnad.
https://www.regionvasterbotten.se/VLL/Filer/AKMC_Nr 133 Skadefall vid användning av studsmatta.pdf

Möjligen finns det nyare rapporter som även skiljer på placeringen av studsmattan, men jag ids inte läsa igenom fler rapporter ;)

Hittade även följande från Folksam...

=====8<---------
Finns det ett krav på att ha skyddsnät?
En studsmatta måste säljas med ett skyddsnät enligt gällande EU-regler.
Det finns inget krav att använda ett skyddsnät men det minskar riskerna för allvarliga skador och är rekommenderat att alltid använda.

Är det säkrare att gräva ner studsmattan och vad ska jag då tänka på?
En nedgrävd studsmatta gör att fallhöjden blir lägre och det minskar risken för allvarligare skador. Men det främsta skyddet är att ha ett säkerhetsnät.
Om du önskar att gräva ner studsmattan så är det viktigt att tänka ut en säker placering med minst 2 meters avstånd från fasta föremål. Du kan gräva gropen med en mindre grävmaskin eller anlita någon.

Källa: https://www.folksam.se/forsakringar/barnforsakring/hoppa-studsmatta-sakert
=====8<---------
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[video]
En studsmatta?? Är det inte pool vi pratar om här??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.