Fyra rader sten? Åtta om jag får be... :giggle:

Finns bilder på det längre bak i tråden. Hela muren är limmad med PU700 samt 2 lager utav geotextilnät som ligger emellan stenarna på olika höjd och går in i marken som håller fast muren. Sedan dränerandet makadam mot muren.... den kommer stå pall marktrycket utan problem! (y):D
 
  • Gilla
Hans G2
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Fyra rader sten? Åtta om jag får be... :giggle:

Finns bilder på det längre bak i tråden. Hela muren är limmad med PU700 samt 2 lager utav geotextilnät som ligger emellan stenarna på olika höjd och går in i marken som håller fast muren. Sedan dränerandet makadam mot muren.... den kommer stå pall marktrycket utan problem! (y):D
Det var en intressant lösning med geoduk som ”mothåll”. Så om jag förstått det hela rätt så har du 4 Sten under marknivå? Är det normal procedur. 50% ovan och 50% under ?
 
Skrev kanske lite fel, Geonät är nog snarare rätt benämningen på nätet. Vilket är korrekt sätt att bygga en stödmur med Benders Labyrint över 45cm. I två lager....

Nej du har inte förstått rätt, är runt 1-1,5 sten under mark. Sedan 8st över mark som är synliga.

Se inlägg #16
 
  • Gilla
northernlight65
  • Laddar…
Nu är jag tillbaka här igen!! :cool:

Måste ställa en fråga, jag skall nu bygga till planket en extra sektion om ca 4-5meter. Där vi också kommer att placera en altan/pergola i anslutning till detta.

Nu har grannen sitt garage på denna sidan några meter ifrån tomtgräns. Men det kommer vara en lucka där det är nästan fritt mellan där vi kommer sitta och där grannen sitter på sin altan andra sidan garaget. Vill därför försöka säkra upp så vi inte ljudmässigt stör varandra mer än nödvändigt om man sitter och pratar/skrattar osv...

Finns det någon bra lösning på hur jag kan bygga för att ljudsäkra så mycket som möjligt tro?
 
Fadai
C crazytok skrev:
Nu är jag tillbaka här igen!! :cool:

Måste ställa en fråga, jag skall nu bygga till planket en extra sektion om ca 4-5meter. Där vi också kommer att placera en altan/pergola i anslutning till detta.

Nu har grannen sitt garage på denna sidan några meter ifrån tomtgräns. Men det kommer vara en lucka där det är nästan fritt mellan där vi kommer sitta och där grannen sitter på sin altan andra sidan garaget. Vill därför försöka säkra upp så vi inte ljudmässigt stör varandra mer än nödvändigt om man sitter och pratar/skrattar osv...

Finns det någon bra lösning på hur jag kan bygga för att ljudsäkra så mycket som möjligt tro?
Växter. Mycket och höga växter silar bort mkt ljud.
 
Fadai Fadai skrev:
Växter. Mycket och höga växter silar bort mkt ljud.
Nej tyvärr så gör dem inte det.

Vill du ha bort ljud måste du ha ett solitt material, bygg ett plank med "dubbla brädor" i hålrummet mellan brädorna skruvar du utegipsskivor. Det fungerar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nej tyvärr så gör dem inte det.

Vill du ha bort ljud måste du ha ett solitt material, bygg ett plank med "dubbla brädor" i hålrummet mellan brädorna skruvar du utegipsskivor. Det fungerar.
Det låter inte dumt faktiskt! Tack för tips. (y)
 
Tillbaka efter 2år och inte ett skit har hänt sedan sist! Eller jo, mycket har hänt men ingenting med plank eller pergola som skall byggas i anslutning till planket.

Så nu snurrar tankarna igen gällande hur jag på bästa möjliga sätt kan dämpa ljud/oljud mot grannen.

En föreslog att bygga pergola/plank dubbelsidigt med utegips däremellan. Håller utegipset verkligen för det i längden?

Har ni några andra förslag??
 
C crazytok skrev:
Tillbaka efter 2år och inte ett skit har hänt sedan sist! Eller jo, mycket har hänt men ingenting med plank eller pergola som skall byggas i anslutning till planket.

Så nu snurrar tankarna igen gällande hur jag på bästa möjliga sätt kan dämpa ljud/oljud mot grannen.

En föreslog att bygga pergola/plank dubbelsidigt med utegips däremellan. Håller utegipset verkligen för det i längden?

Har ni några andra förslag??
Ingen aning tyvärr men vill ge en tumme upp för bygget, spännande tråd! Gett lite inspiration till eget kommande plankbygge. Du kan väl slänga upp en bild om ett år eller två så man få se om det blev utegips eller ej :p
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tack ska du ha! :)

Haha, nej det hoppas jag verkligen inte det tar denna gången! :rofl:
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Ingen som har någon annan idé för att ljudisolera?
 
Har skapat en ny tråd som heter Operation Altan/Lounge/Pergola för den som är intresserad. Där kommer jag förlänga planket och bygga ihop det med en kommande altan som skall byggas runt en pool samt inhusera ett soldäck, loungeyta samt pergola. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.