M Manfreds skrev:
En enkel reglering av den sorten bör inte kosta över 40. Förutsatt att befintliga gränser är lagligen tillkomna och går att återfinna i behövlig mån.
”Bör”, baserat på vad? Min erfarenhet utifrån två nyligen gjorda enkla regleringar med tydliga gränser och/eller existerande skiften hamnade båda uppemot 100 000.
 
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Har du råd så köp! Fundera på hur du vill använda den, behåller du den som en separat tomt kan det tillkomma anslutningsavgifter och liknande.
 
krillek krillek skrev:
”Bör”, baserat på vad? Min erfarenhet utifrån två nyligen gjorda enkla regleringar med tydliga gränser och/eller existerande skiften hamnade båda uppemot 100 000.
Om det också var 100-200 kvm så är det helt gränslöst.
 
M Manfreds skrev:
Om det också var 100-200 kvm så är det helt gränslöst.
Lantmäteriet tar betalt för nedlagd tid, upp till 1600 kr/timme beroende på "roll", och ett grundbelopp på 3600 kr. Springer iväg snabbt med den timtaxan och det finns ingen koppling till arealen som regleras.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Koppling mellan area och pris är indirekt, då en liten area antyder att det är få fastigheter (befintliga som historiska) och mätpunkter inblandade.
 
krillek krillek skrev:
Lantmäteriet tar betalt för nedlagd tid, upp till 1600 kr/timme beroende på "roll", och ett grundbelopp på 3600 kr. Springer iväg snabbt med den timtaxan och det finns ingen koppling till arealen som regleras.
Köper man mark av tex ett stort skogsbolag som har typ en miljon servitut på sina marker kostar det skjortan eftersom alla måste gås igenom manuellt, enligt Lantmäteriet.
 
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D
Självklart köp
 
  • Haha
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Självklart köp
Det tyckte till slut TS också och köpte den för snart 3 år sedan :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Ja, tomten är alltså i min ägo och vi har förhoppning att kommunen ska köpa tomten för att anlägga parkering som skulle kunna nyttjas av skola, VC eller övriga verksamheter som befinner sig i den kommunala byggnad som vi har som granne. Brukar stå 3-4 bilar parkerade på vår gata som sedan använder vår nya tomt som en genväg till denna byggnad.
Om inte så behåller vi den givetvis… får börja sätta upp till tipsrunda längs den stig som bildats på tomten.

Eftersom tråden ändå väcktes till liv kan jag ju komma med en uppdatering angående våra låga träd som hänger ut över vägen som grannen klagade på. Kommunen har sedan dess anlagt en gång-/cykelväg på den sidan som gör att höjdkravet på utstickande träd är betydligt lägre :cool:
 
  • Asfalterad gata, gröna buskar, klarblå himmel, stadsdel, dagtid, vägskyltar, parkerade bilar, hus, trottoar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Behåll den om ni kan. En bit jord är alltid bra att ha.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Åker ni på att snöröja den gång/cykelvägen? ser ut att bli lite jobb då :thinking:

Vet inte hur eran kommun gör, men här så får tomtägaren sköta snöröjningen på trottoarer som angränsar till tomten... (cykelväg har jag dock inte kolla på)
 
H heimlaga skrev:
Behåll den om ni kan. En bit jord är alltid bra att ha.
Ja, det kan väl det…kanske. Just nu ser jag inga rimliga framtidsplaner för tomten mer än att hindra att någon annan bygger där. Men visst röjer man en smula för framkomlighet så har ju barnen en hyfsad bit ”skog” att leka i!
Däremot om en parkering anläggs så kommer de ha en hyfsad bit asfalterad yta att spela bandy på, t.ex… eller för all del om de anlägger en lekplats. Väldigt dåligt med lekplatser i kommunen.

Vad hade du själv haft för tankar med en liknande bit ”jord”?

Det är inte helt långsökt med en parkering heller eftersom de med cykelbanan effektivt hindrat den större delen av av villorna att ha parkering på gatan, om man nu inte ska stå framför någon annans tomt vill säga.*

*FÅR man inte stå intill en cykelbana enligt min bild? Jag kan inte hitta något om varför man inte skulle få det egentligen, inga förbudsskyltar finns. Någon som vet?

Ingen har hittills vågat dock. Skulle man få och folk parkerar på båda sidor så vet jag inte om man ens kan ta sig fram på vägen, med tanke på att cykelvägen tar upp en tredjedel av bredden, minst.

Tokslut Tokslut skrev:
Åker ni på att snöröja den gång/cykelvägen? ser ut att bli lite jobb då :thinking:

Vet inte hur eran kommun gör, men här så får tomtägaren sköta snöröjningen på trottoarer som angränsar till tomten... (cykelväg har jag dock inte kolla på)
Kommunen sköter snöröjning. Vi har relativt få villaområden i kommunen där man har en trottoar. Bara i absoluta centrum av denna pyttekommunen, så de flesta slipper.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Stickan56
M mickeforsberg skrev:
Ja, tomten är alltså i min ägo och vi har förhoppning att kommunen ska köpa tomten för att anlägga parkering som skulle kunna nyttjas av skola, VC eller övriga verksamheter som befinner sig i den kommunala byggnad som vi har som granne. Brukar stå 3-4 bilar parkerade på vår gata som sedan använder vår nya tomt som en genväg till denna byggnad.
Om inte så behåller vi den givetvis… får börja sätta upp till tipsrunda längs den stig som bildats på tomten.

Eftersom tråden ändå väcktes till liv kan jag ju komma med en uppdatering angående våra låga träd som hänger ut över vägen som grannen klagade på. Kommunen har sedan dess anlagt en gång-/cykelväg på den sidan som gör att höjdkravet på utstickande träd är betydligt lägre :cool:
Förslag på fråga till tipsrundan:

Får man gå över annans tomt?

1, Nej!
X. Nej!
2. Nej!


Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Att tomten är i TS ägo gör den inte automatiskt till TS tomt ur perspektivet hemfridszon.

Så om du kan lägga till ett juristalternativ: det beror på, så vore jag tacksam. :geek:

Edit: Ser nu att du frågade om Annas, inte TS, tomt. Då drar jag tillbaka min reservation. ;)
 
  • Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Förslag på fråga till tipsrundan:

Får man gå över annas tomt?

1, Nej!
X. Nej!
2. Nej!


Stickan
Korrektur: Anna är ett egennamn och bör skrivas med inledande versal. Kommatecknet efter 1 bör ersättas med en punkt.

Jag går nu.
 
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.