Z Zebbr skrev:
Hej!
Har fått hem några shellyn. Bland annat en 4pm som styr vvb och elektrisk golvvärme via kontaktorer. Vvb körs 4 billigaste timmarna per dygn och golvvärmen 12 billigaste timmarna.
Kan tipsa om detta skript för styrning enligt nordpools priser:
[länk] (sidan är på finska men google översätt torde hjälpa er med språket, och bara att byta ut FI till SE i skriptet för att få det att fungera enligt sveriges spotpriser).

Efter en veckas användning kan jag meddela att skriptet funkar otroligt bra, och installationen av skriptet gick på 4 minuter, så väldigt lättanvänt också.
Bra script - tog inte många minuter och få det att rulla på min Shelly Pro 1. Ett tips om man inte kan finska är att gå direkt till GitHub länken - här finns det hela beskrivet på engelska. https://github.com/Spot-hinta-fi/Shelly
Sen anger man vilket elområde man tillhör i början av scriptet - i mitt fall SE3 (så det räcker inte med SE -)
 
  • Gilla
Jacob Annerfors och 2 till
  • Laddar…
Har en shelly1 med addon, har 2 sensorer som funkar. Provade att koppla in en 3de men då försvann de 2 som redan var med, kopplade ur #3 och då dök båda upp.
Provade med en annan och det blev lika, köpte ett 10pack på wish eller så, gissar att dom inte är riktiga när dom slår ut de andra?

Ska prova med några fler och se...
Måste man starta om Shellyn efter man lagt till eller dyker den upp direkt?
 
wildeside
nino nino skrev:
Har en shelly1 med addon, har 2 sensorer som funkar. Provade att koppla in en 3de men då försvann de 2 som redan var med, kopplade ur #3 och då dök båda upp.
Provade med en annan och det blev lika, köpte ett 10pack på wish eller så, gissar att dom inte är riktiga när dom slår ut de andra?

Ska prova med några fler och se...
Måste man starta om Shellyn efter man lagt till eller dyker den upp direkt?
Koppla aldrig in saker med strömmen påslagen. Gäller all ström. Bryt strömmen och koppla in sensorn och slå på strömmen.....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Koppla aldrig in saker med strömmen påslagen. Gäller all ström. Bryt strömmen och koppla in sensorn och slå på strömmen.....
Ok ja jag får göra så då.
Hittade iaf resten av min tempgivare så jag hoppas att någon mer fungerar
 
vi använder shelly till att öppna garageport och elöppnad grind. Uppdaterade min iphone 12 till nya IOS i helgen och sedan dess står shelly och stampar på login, utan att något mer händer. Jag tror att det är detta som orsakat problemet! Min andra hälft har androidtelefon och där fungerar det. Alltid något krångel.

Någon annan som fått problem?
 
trähandtag trähandtag skrev:
vi använder shelly till att öppna garageport och elöppnad grind. Uppdaterade min iphone 12 till nya IOS i helgen och sedan dess står shelly och stampar på login, utan att något mer händer. Jag tror att det är detta som orsakat problemet! Min andra hälft har androidtelefon och där fungerar det. Alltid något krångel.

Någon annan som fått problem?
Testade lite snabbt med min gamla Ipad med 15.7.3 och det funkar på den. Vad har du för OS-version? Ipad-OS och Iphone-dito går väl inte hand i hand hela tiden iofs.
 
provade att avinstallera appen idag också och installera den igen (andra gången). nu gick det!
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja få larm om värmepumpen stannar.
Har en led larm där jag tror det går ut 5v vid larm i pulser så led blinkar.

Tror inte jag har summa larm på min pump, men ska kolla det.

Kan man driva en shelly1 med 220, köpa en 5v till 12v step up och koppla mot sw för att på det viset få en signal?
 
R
nino nino skrev:
Jag skulle vilja få larm om värmepumpen stannar.
Har en led larm där jag tror det går ut 5v vid larm i pulser så led blinkar.

Tror inte jag har summa larm på min pump, men ska kolla det.

Kan man driva en shelly1 med 220, köpa en 5v till 12v step up och koppla mot sw för att på det viset få en signal?
Nej, SW är inte skild från drivspänningen.

Dessutom går det inte att svara på fråga två utan veta hur den där dioden drivs internt i pumpen. Det är nog en dålig idé i praktiken. Om du måste använda dig av LEDen så är nog en fotoresistor på utsidan av pumpen en bättre lösning (på samma sätt som man förr läste av elmätare). Men det kräver antagligen lite elektronikkunskaper.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Såg att jag skrivit tidigare att det finns en potentialfri utgång i pumpen, bör ju vara summalarm.

Då kan jag väl låta fas gå genom den och in på sw, när larmet går så sluts kontakten och sw får signal
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nej det var max 24v där :(

Då måste jag ha en kontaktor / relä och en 12v matning
Att inget kan gå lätt :D
 
R
nino nino skrev:
Nej det var max 24v där :(

Då måste jag ha en kontaktor / relä och en 12v matning
Att inget kan gå lätt :D
Shelly 1 går att driva på så lite som 12VDC så du behöver bara skaffa en transformator.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Shelly 1 går att driva på så lite som 12VDC så du behöver bara skaffa en transformator.
Ja det borde väl finnas i bra att ha lådan, klippa kontakten och koppla
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vad rekommenderar ni, att bryta fas eller nolla med Shelly Dimmer 2? Ska ha 3 brytare kopplad till samma Shelly (trapp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.