Bild 3 tyder på 2-rörs-system.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Jag förstår tanken med radiatorkrets att det ska vara samma vatten som går runt där. Fast varje höst tömmer jag ut en hel del vatten i samband med att jag luftar. Ibland blir det ett par dricksglas på ett element. Ja, blir nog runt en liter nästan som försvinner ur systemet. Sen luftar jag lite då o då nere på tankarna. Antagligen är det alldeles för dåligt med vatten i systemet vilket oxå ställer till det. Jag börjar få en rätt bra uppfattning hur det ska funka när det funkar. Och nog borde väl systemet varit påfyllt några ggr på snart 75år?
När jag eldar och kommit upp i temperatur så fyller jag upp pannan för att få ut värme i kåken. Undrar om det är samma vatten i pannan som i elementen? Isåfall är inte mitt system slutet vilket inte borde vara så bra eftersom det ska vara sk syrefattigt vatten och fyller jag på emellanåt så är det inte det.
Du ska inte tömma vatten när du luftar elementen. Så fort det börjar spotta vatten ur nippeln är luftningen slutförd. Att spola vatten gör ingen nytta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Du fyller inte vatten innan du eldar så att det sedan rinner ut när vattnet blivit varmt och expanderar i systemet? Och sedan att du gör om manövern nästa gång du eldar? I så fall skall du nog sluta med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Råder en del förvirring i denna tråd. Kan det vara så att du förväxlat hydroforen med expansionskärlet, dvs det du tror är en hydrofor är egentligen ditt expansionskärl? Lägg upp en bild på pannan tillsammans med hydroforen. Hittar du ingen manometer på anläggningen har du säkerligen ett öppet expansionskärl, dessa är alltid på systemets högsta punkt. Ofta ser du på yttertaket ett böjt rör som är övertrycksröret. Skvallerröret löper normalt till en golvbrunn. Kommer det vatten någonstans när du fyller systemet? När du luftar dina radiatorer så ska du upphöra med det när det börjar trycka ut vatten. Det är bra att du försöker lära dig. Kolla på länken för principskisser dessa hjälper dig att förstå din anläggning https://www.baxi.se/installation/principskisser/
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nej, ett skvallerrör mynnar aldrig på taket.
Ett öppet kärl har ett blåsrör ut på taket. Här ska ånga och ev vatten kunna komma ut om pannan kokar. Dessutom finns det normalt sett ett skvallerrör ner till pannrummet. Det skvallrar om att kärlet är fullt. Dessutom gör det att överskottsvatten vid första uppvärmningen inte behöver gå ut på taket.

Dessa rör finns inte på slutna kärl. Men då finns det alltid en övertrycksventil i systemet.
Man ska inte behöva fylla mer än någon gång per år, max.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, ett skvallerrör mynnar aldrig på taket.
Ett öppet kärl har ett blåsrör ut på taket. Här ska ånga och ev vatten kunna komma ut om pannan kokar. Dessutom finns det normalt sett ett skvallerrör ner till pannrummet. Det skvallrar om att kärlet är fullt. Dessutom gör det att överskottsvatten vid första uppvärmningen inte behöver gå ut på taket.

Dessa rör finns inte på slutna kärl. Men då finns det alltid en övertrycksventil i systemet.
Man ska inte behöva fylla mer än någon gång per år, max.
Så är det givetvis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Hej!
Jag har vedeldning och 3st 500liters tankar. Är det slingor i tankarna som ger varmvatten i kranen eller är det vattnet i tankarna som går ut i kranen?
Huset är byggt 1950 och det är inte mycket gjort åt rören efter det. Tankarna kom dit -95. Blir till att byta rör längre fram då elementen trots att jag luftar och knackar på rören funkar inte alls eller bara en del av dem. Andra blir varma som tusan så termostaterna är inte helt ok heller.
Tänkte slänga i några diskmaskinstabletter i varmvattnet och pumpa runt det ett par varv och tömma ut systemet och se ifall det gör någon skillnad. Vattnet i elementen är kolsvart när jag luftat dem så det är inte konstigt att dem inte funkar nåt vidare.
Alla rör ska bytas efterhand framöver så jag vill bara kunna använda dem några år till.
Vet inte ens ifall min idé fungerar. Är det nån som har nåt annat förslag eller har gjort nåt liknande så vore jag jättetacksam att få veta!

Vet inte hur det här låter för en rörmokare, det kanske är helt tokigt. Eller finns det nåt som är bättre att lösa upp gammalt klegg med? Vill inte använda citronsyra då där finns en del kopparrör och det är väl inte så bra att ha i järnrör heller. Tänkte på det här när jag körde kylarrensning på bilen. Principen borde ju vara densamma
Mvh Fredde
Det vanligaste felet hos hyresgäster är att stiftet som termostaten trycker in eller släpper ut har fastnat. Ta bort termostaten (om du har sånna) knacka försiktigt på stiftet, det borde fjädra tillbaka om det fungerar normalt. Om det inte gör det så är det fastoxiderat. Ta lite fett på stiftet och knacka försiktigt 5-10 gånger, då brukar det släppa o h fjädra tillbaka. Sen borde elementet fungera normalt. Förutsätter att du har luftat alla element och att du har tryck i hydroforen eller expansionskärl, annars får du även fylla på med vatten så du får upp trycket i systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
är det köpt på exekutiv, eller dödsbo?

finns det inga säljare att prata med, dom är oftast hjälpsamma....
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på problemen som TS beskriver med tryck och luftning så skulle det också kunna vara att expansionskärlet är underdimensionerat eller trasigt, men först måste man ju hitta det :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Tror inte det svarta "klegget" är så farligt. Det är värre när någon inkompetent rörmokare använt järnkopplingar till dricksvattnet så att det blir konstant missfärgat, som dottern råkat ut för....:cry:
 
Var bor du någonstans?
Kanske bor någon hjälpsam person i närheten.

//AA
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett värmesystem borde enligt min mening fungera enligt följande.
I vedpannan eldar man under en sluten behållare. Denna behållare är normalt kopplad med ett rör som går ut mot element kretsen och ett rör som kommer tillbaka från elementen. På ett av dessa rör sitter en cirkulationspump som förflyttar det varma vattnet från pannan och ut till elementen och samtidigt pumpar tillbaka det nedkyld vattnet som passerat elementet. Detta vatten kommer in i pannan och värms nu upp igen. Mellan dessa två rör men inbyggt under vedpannans plåtar finns en shuntventil med vilken man kan välja hur stor del av pannans varma vatten som ska gå ut i elementen och hur stor del av det nedkylda returvattnet som ska blandas in och få följa med det varma vattnet ännu en gång till elementen(denna blandning gör man för att inte elementen ska bli 80 grader varma). Från den slutna behållaren går även ett rör ut till ett expansionskärl. Detta var gammalt tillbaka av öppen typ och placerat på vinden högt över alla husets element för att hjälpa vid luftningen, och med ett skvallerrör som gjorde att när kärlet började närma sig fullt så leddes vatten ner till en golvbrunn i pannrummet. Varmt vatten expanderar ju som känt och tar mera plats vilket dunder göra att ett kokande system höll på att svämma över på grund av sin utökade volym. I moderna värmesystem används ett slutet expansionskärl med en luftballong i nutid vilken skapar ett mottryck som gör att vattnet orkar pumpas uppåt i värme anläggningen. Något som inte skulle hända utan detta då vatten alltid strävar efter att gå den enklaste vägen och därför annars nöjt sig med att cirkulera på de lägre våningsplanen och gärna vara genom de största elementen vilka håller minsta motståndet att passera. Det slutna expansionskärlet behöver inte sitta högt utan monteras med fördel nära pannan och synlig från påfyllningskranen då man kan behöva se på kärlet nanometer hur mycket trycket stiger vid påfyllning. Den slutna värmekretsen har utöver detta även en koppling till dricksvattnet och det är påfyllning vars enda uppgift är att fylla på pannans vattentank vid öppning av denna. När man fyller på så gör man det och tittar antingen på manometern(mätaren) i det slutna expansionskärlet eller på skvallerrör från det öppna kärlet på vinden. När det kommer vatten ur detta är systemet fullt. Utöver detta så finns det inuti vedpannans slutna behållare(tank) även en slinga eller behållare genom vilken det kalla dricksvattnet leds för att sedan bli till varmvatten i våra vattenkranar. Detta vatten har däremot ingen alls kontakt med det slutna värmesystemet som det är omgivet av utan värms endast upp av detta. Dricksvatten kommer från en borrade brun, grävd grundvattenbrunn och involverar allt som oftast en hydrofor. Värmesystemets vatten(i elementen) är svart och kallas för dött vatten, vilket innebär att det med tiden blivit ytterst syrefattigt.
Det ovan beskrivna systemet kan bestå av enrör eller två rörsystem, tror 2 rörs var vanliga på 50talet. Enrörssystem en nymodighet från 70talet.
Värmesystemets kan även vara utbyggt med acctankar för att kunna lagra en större mängd värme vid vedeldning, detta ändrar dock inte uppvärmningsprincipen även om värmen måste styras till tankarna på något sätt.
Vad gäller värmeelement så ska dessa ha ett enskilt mottryck för att värmen ska fördelas till alla elementen utan att bara rinna den lättaste vägen men detta är en hel vetenskap att förklara och det ger jag mig inte in i.
Hoppas denna förklaring känns tillräcklig.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Hej!
Jag har vedeldning och 3st 500liters tankar. Är det slingor i tankarna som ger varmvatten i kranen eller är det vattnet i tankarna som går ut i kranen?
Huset är byggt 1950 och det är inte mycket gjort åt rören efter det. Tankarna kom dit -95. Blir till att byta rör längre fram då elementen trots att jag luftar och knackar på rören funkar inte alls eller bara en del av dem. Andra blir varma som tusan så termostaterna är inte helt ok heller.
Tänkte slänga i några diskmaskinstabletter i varmvattnet och pumpa runt det ett par varv och tömma ut systemet och se ifall det gör någon skillnad. Vattnet i elementen är kolsvart när jag luftat dem så det är inte konstigt att dem inte funkar nåt vidare.
Alla rör ska bytas efterhand framöver så jag vill bara kunna använda dem några år till.
Vet inte ens ifall min idé fungerar. Är det nån som har nåt annat förslag eller har gjort nåt liknande så vore jag jättetacksam att få veta!

Vet inte hur det här låter för en rörmokare, det kanske är helt tokigt. Eller finns det nåt som är bättre att lösa upp gammalt klegg med? Vill inte använda citronsyra då där finns en del kopparrör och det är väl inte så bra att ha i järnrör heller. Tänkte på det här när jag körde kylarrensning på bilen. Principen borde ju vara densamma
Mvh Fredde
Hej Fredde,

det är INTE stopp i elementen, skiten sätter sig där det är trångt, dvs i ventilerna och om det är dåligt flöde där så blir inte hela elementet varmt.
Gör som andra sagt, ta av termostaten och motionera den fjädrande pinne som sitter där. Även om du får den att fungera så kan det vara stopp i ventilen och man kan vara tvungen att skruva isär den för att få den ren.
Du har 3 tankar och i den det står Strömsnäspannan på finns det antingen en beredartank eller varmvattenslingor inuti, det framgår av skylten vilket.
Om du har ett slutet expansionskärl, kanske det du kallar hydrofor, det brukar vara rött, så är det mycket vanligt att den gasfyllning som skall finnas i kärlet har tagit slut och man behöver fylla på luft vilket inte är lätt att förstå hur man ska göra. Vid för lite gas trycks vatten ut ur säkerhetsventilen när man eldar och det blir varmt varefter man har för lite vatten i systemet när vattnet svalnar och det blir luft i elementen, man ska INTE behöva fylla på vatten ofta, det ger mycket rost i systemet och problem.
Om du har det problemet kan jag instruera dig hur man fyller på luft.
Du har ju också en shunt som behöver regleras efter värmebehovet, det finns ställdon (med motor) som kan monteras på den och som kan reglera värmen i huset efter behovet beroende på utetemperaturen, det underlättar mycket.
MVH:D
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Det finns acktankar med beredare, dvs en sluten tank omgiven av pannvattnet/radiatorvattnet, men finns även kopparslingor/spiraler som oxå är omgiven av pannvattnet i acktanken/arna.

D.v.s. det är aldrig raditatorvattnet som kommer ut ur duschen.

Svart vatten i radiatorerna är normalt. Du ska helst inte byta vattnet i radiatorerna utan det syrefattiga vattnet motverkar korrision/rost. Lägg absolut inte i några diskmaskinstabletter.

Vet inte hur de ser ut hos dig, men de finns "ettrörssytem" och "tvårörssystem" varav det senare är att föredra. Du kan se det som att "ettrörssystem" är seriekopplade och "tvårörssystem" är parallelkopplade. Sen finns de varianter där dessa två system är blandade.
FreddeLind FreddeLind skrev:
Hej!
Jag har vedeldning och 3st 500liters tankar. Är det slingor i tankarna som ger varmvatten i kranen eller är det vattnet i tankarna som går ut i kranen?
Huset är byggt 1950 och det är inte mycket gjort åt rören efter det. Tankarna kom dit -95. Blir till att byta rör längre fram då elementen trots att jag luftar och knackar på rören funkar inte alls eller bara en del av dem. Andra blir varma som tusan så termostaterna är inte helt ok heller.
Tänkte slänga i några diskmaskinstabletter i varmvattnet och pumpa runt det ett par varv och tömma ut systemet och se ifall det gör någon skillnad. Vattnet i elementen är kolsvart när jag luftat dem så det är inte konstigt att dem inte funkar nåt vidare.
Alla rör ska bytas efterhand framöver så jag vill bara kunna använda dem några år till.
Vet inte ens ifall min idé fungerar. Är det nån som har nåt annat förslag eller har gjort nåt liknande så vore jag jättetacksam att få veta!

Vet inte hur det här låter för en rörmokare, det kanske är helt tokigt. Eller finns det nåt som är bättre att lösa upp gammalt klegg med? Vill inte använda citronsyra då där finns en del kopparrör och det är väl inte så bra att ha i järnrör heller. Tänkte på det här när jag körde kylarrensning på bilen. Principen borde ju vara densamma
Mvh Fredde
Att byta alla rör är inte gratis eller en självklart normal underhållsåtgärd. Om vissa element inte blir varma beror det normalt på dåliga/felaktiga elementventiler eller termostater. Tag gärna hjälp att kolla detta!
Tätheten i systemet kan du enklast kolla genom att övervaka att trycket inte sjunker onormalt fort.
Att byta vatten i systemet eller gissa med olika kemikalier är inte att rekommendera. Friskt, syrerikt vatten ökar ev korrosion och byte behöver aldrig göras som underhåll eller i onödan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Inte undra på att de blir olika typer av missöden när folk med tummen mitt i inte kan acceptera sin bristande kompetens.

Är nog en bra idé att ringa någon som kan och betala för att de blir rätt utfört.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.