Och förresten, ni får ju elstöd nu även i norr. Det mest hårresande med elstödet är att dom som slösar mest får mest elstöd. Som fastighetskungar eller Ica-handlare med enorma pooler.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och förresten, ni får ju elstöd nu även i norr. Det mest hårresande med elstödet är att dom som slösar mest får mest elstöd. Som fastighetskungar eller Ica-handlare med enorma pooler.
De som får mest har betalat mest också…
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Visst, men det hade varit moraliskt bättre att reservera elstöd till livsuppehållande system som basvärme, ljus och matlagning. Men det skulle dom rent tekniskt inte kunna klara av. De har ju inte ens klarat av att skilja mellan hushåll och enskild näringsidkare som kanske driver en hönsgrillningsverksamhet och borde inte haft elstöd för det.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, men det hade varit moraliskt bättre att reservera elstöd till livsuppehållande system som basvärme, ljus och matlagning. Men det skulle dom rent tekniskt inte kunna klara av. De har ju inte ens klarat av att skilja mellan hushåll och enskild näringsidkare som kanske driver en hönsgrillningsverksamhet och borde inte haft elstöd för det.
Precis, i en drömvärld med perfekta system ja…
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Visst, Jocke, och då tycker jag att man ska elda utanför väggarna också så slipper man värmeförlusten genom väggarna. Du verkar vara frusen av dig när du står i din källare och jobbar.
Du verkar bo långt uppe i landet så risken är liten att jag råkar ut för dig som hantverkare.
Det är alltid trevligt att ha en dialog på faktabaserat basis. Och nej, tro mig, vi behöver inte ses och jag har tillräckligt med kunder. Jag brukar heller inte munhuggas, vilket verkar vara intressant för vissa, inga namn nämnda..... men detta med värmefördelning en i en fastighet är mycket intressant att diskutera och alla typer av lösningar är intressanta att kika på. Det man alltid kommer fram till är att man måste tillföra energi i någon form som är tillräcklig för att hålla en fastighet i gott skick långsiktigt. Sen är ju komfort givetvis inräknat. De många fastigheter som jag jobbat med och kommit i kontakt med här uppe har klarat sig bra tack vare tillförsel av värme och bra vent som torkar ut, vi kommer aldrig ifrån det, ledsen för det men så är det så länge vi har långa kalla vintrar och sega vårar o höster. Och i större fastigheter så skulle man för flera decennier sedan slängt bort radiatorerna och haft enbart avfuktare i alla fastigheter- OM det verkligen hade räckt, men det funkar ju inte! Och man kommer aldrig ifrån att hela fastigheten mår bättre av uppvärmning från nedre regionerna/källare. Ledsen, men det funkar ju så.
 
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Det är alltid trevligt att ha en dialog på faktabaserat basis.
Och ändå kommer en hel del felaktig fakta från dig, som att värme alltid stiger, att värme är enda alternativet, att det är billigare att värma två plan än ett för att undervåningen värmer övervåningen.

Det har även diskuterat grillkorv som "bevis" för att värmen alltid stiger uppåt. Testa att lägga handen på undersidan av en klotgrill som varit igång någon timme och säg sen att värmen alltid stiger uppåt...

J Jockebyggab skrev:
men detta med värmefördelning en i en fastighet är mycket intressant att diskutera och alla typer av lösningar är intressanta att kika på.
Två saker i den korta meningen som jag reagerar på.
1. Du vill diskutera, det ser mer ut som en monolog (har du hälften av inläggen själv?). Du svarar till och med dig själv.
2. Du har inte tidigare visat något som helst intresse för någon annan lösning än värme (det gör du förövrigt inte nu heller om man läser vidare lite i inlägget)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Aha, huset var från 40-tal, på 70-tal byggdes potatisbås och sen rev man det 10-20 år senare pga mögel?
Något säger mig dels att man inte då byggde för kalla potatisbås från början, men framförallt så hade man för fuktigt sen. Du skrev inget om avfuktning och ventilation, hade man det?

Är det så att du återigen drar en slutsats efter ett exempel och tror att alla andra hus är likadana, med exakt samma förutsättningar?

Jag har bott i hus från tidigt 40-tal utan de problem du nämner, trots att det inte var några 20 grader i källaren.
Den källaren så som de flesta flerfamiljshus hade rätt biffiga radiatorer o dom var på och det var var säkert 18-20 grader där, och det var en trevlig källare med både tvättstuga o pingis rum o cykelkällare mm. Potatisrummet blev senare förvaringsförråd, där satte dom in en modern radiator o kopplade på det befintliga systemet, vattenburen fjärrvärme. Inga konstigheter alls.
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Och ändå kommer en hel del felaktig fakta från dig, som att värme alltid stiger, att värme är enda alternativet, att det är billigare att värma två plan än ett för att undervåningen värmer övervåningen.

Det har även diskuterat grillkorv som "bevis" för att värmen alltid stiger uppåt. Testa att lägga handen på undersidan av en klotgrill som varit igång någon timme och säg sen att värmen alltid stiger uppåt...

Finns inga felaktiga fakta från mig, det är enbart baserat på lång erfarenhet och jag respekterar de mästarna som lärde oss yngre- Hur det funkar på riktigt. Vad sedan en säljare av luftavfuktare säger brukar vara argument för att sälja. Jag har förståelse för det. Men- Energi är energi och vi behöver energi för att värma våra fastigheter i vårt land som alla vet. Men enskilda småhusägare får ha precis vilken temp dom vill. Tyvärr så har vårt team råkat ut för hus som säljs där det varit fuktskador som uppstått efter kallställning av befintliga radiatorer och även där luftfuktare ställts in i nåt av rummen. Vi vill ju undvika kostnader för uppvärmning vilket också är förståeligt men det finns så många exempel på dyra efterdyningar då man fimpar element i utrymmen där det borde varit värme på och har varit sedan tidigare. Och angående om värme stiger uppåt så är det väl ett välkänt fenomen att det ju är så! (Jag föredrar att grilla min korv ovanför kolen i klotgrillen och inte under:p)

Två saker i den korta meningen som jag reagerar på.
1. Du vill diskutera, det ser mer ut som en monolog (har du hälften av inläggen själv?). Du svarar till och med dig själv.
2. Du har inte tidigare visat något som helst intresse för någon annan lösning än värme (det gör du förövrigt inte nu heller om man läser vidare lite i inlägget)
 
J
Läs tidigare text.Och- Värme har alltid sökt sig uppåt här på jorden.
Element planeras L Å G T i fastigheter som alla vet. Under fönster och inte ovanför... klura ut varför. Det här är enkelt att förstå!
 
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Läs tidigare text.Och- Värme har alltid sökt sig uppåt här på jorden.
Element planeras L Å G T i fastigheter som alla vet. Under fönster och inte ovanför... klura ut varför. Det här är enkelt att förstå!
Det är väldigt tydligt att du inte vet skillnaden på värme och varm luft, trots att vi försökt förklara det flera gånger. Varmluft stiger generellt, men värme sprids åt alla håll. Du kan ju fundera på varför man isolerar en platta på mark. Kanske också fundera på varför man isolerar väggar om värmen ändå bara stiger uppåt. Värmelementet i en ugn sitter högst upp och ändå antar jag att du använder grytlappar när du tar ut något ur ugnen (om den är på), trots att värmen alltid stiger. Du har kanske erfarenhet av lödning också? Förlitar man sig då på att värmen alltid stiger uppåt? Kanske kommer du fram till att påståendet är för generellt för att vara sant.

Sen undrar jag fortfarande hur du kan tro att det går åt mindre energi att värma två våningar på X kvm styck än en våning på X kvm. Du har iallafall förstått att värme är energi, så då borde det väl vara uppenbart att det går åt mer energi för en större volym.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Att välja mellan värme i källaren eller inte, är som att åka Mercedes eller Skoda Fabia.
 
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väldigt tydligt att du inte vet skillnaden på värme och varm luft, trots att vi försökt förklara det flera gånger. Varmluft stiger generellt, men värme sprids åt alla håll. Du kan ju fundera på varför man isolerar en platta på mark. Kanske också fundera på varför man isolerar väggar om värmen ändå bara stiger uppåt. Värmelementet i en ugn sitter högst upp och ändå antar jag att du använder grytlappar när du tar ut något ur ugnen (om den är på), trots att värmen alltid stiger. Du har kanske erfarenhet av lödning också? Förlitar man sig då på att värmen alltid stiger uppåt? Kanske kommer du fram till att påståendet är för generellt för att vara sant.

Sen undrar jag fortfarande hur du kan tro att det går åt mindre energi att värma två våningar på X kvm styck än en våning på X kvm. Du har iallafall förstått att värme är energi, så då borde det väl vara uppenbart att det går åt mer energi för en större volym.
Den så kallade takvärmen man hade på 80talet gjorde sig påminnd efter att jag har spenderat en timme av min morgon för att läsa genom denna tråd. Måste i så fall ha varit ett exemplariskt alternativ av att värma en kallvind.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
J
Krokben Krokben skrev:
Den så kallade takvärmen man hade på 80talet gjorde sig påminnd efter att jag har spenderat en timme av min morgon för att läsa genom denna tråd. Måste i så fall ha varit ett exemplariskt alternativ av att värma en kallvind.
Ja takvärme kommer jag också ihåg haha, exempelvis ett dagis hade det, som tyvärr behövde rivas på grund av mögel. Det var byggt nån gång slutet 70 talet, enligt pedagogerna som arbetade där så låg värmen som en bubbla längst upp o nedre delen av alla rum o golv var iskalla på vintern. Hur fukten sedan sakta smög sig in kan man bara gissa sig till, ganska enkelt. Dagiset var tilläggsisolerat för att "spara" energi. Takvärme är nog det mest korkade som någonsin byggts.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väldigt tydligt att du inte vet skillnaden på värme och varm luft, trots att vi försökt förklara det flera gånger. Varmluft stiger generellt, men värme sprids åt alla håll. Du kan ju fundera på varför man isolerar en platta på mark. Kanske också fundera på varför man isolerar väggar om värmen ändå bara stiger uppåt. Värmelementet i en ugn sitter högst upp och ändå antar jag att du använder grytlappar när du tar ut något ur ugnen (om den är på), trots att värmen alltid stiger. Du har kanske erfarenhet av lödning också? Förlitar man sig då på att värmen alltid stiger uppåt? Kanske kommer du fram till att påståendet är för generellt för att vara sant.

Sen undrar jag fortfarande hur du kan tro att det går åt mindre energi att värma två våningar på X kvm styck än en våning på X kvm. Du har iallafall förstått att värme är energi, så då borde det väl vara uppenbart att det går åt mer energi för en större volym.
Lödning har både jag och kollegor stor erfarenhet av. Värme sprids i alla riktningar i material på olika sätt men värme/luft stiger uppåt. En varmluftsballong stiger uppåt, eller hur? Vid lödning så är det alltid bra att hålla löd kolven lite underifrån när man har möjlighet, eftersom mer av energin nyttjas, lodet smälter snabbare, men givetvis blir koppartråd etc uppvärmt om du håller kolven direkt på materialet. Strålningsvärme IR kan gå i alla riktningar dessutom som från solen, men det är själva materialet som blir uppvärmt som avger den STIGANDE värmda luften och och det går ju inte att bortse ifrån! Om inte värme steg uppåt så skulle ju inte en varmluftsballong stiga uppåt om man inte eldade under höljet! Eller hur? Funkar lika i en kåk! Enkelt!
 
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är väldigt tydligt att du inte vet skillnaden på värme och varm luft, trots att vi försökt förklara det flera gånger. Varmluft stiger generellt, men värme sprids åt alla håll. Du kan ju fundera på varför man isolerar en platta på mark. Kanske också fundera på varför man isolerar väggar om värmen ändå bara stiger uppåt. Värmelementet i en ugn sitter högst upp och ändå antar jag att du använder grytlappar när du tar ut något ur ugnen (om den är på), trots att värmen alltid stiger. Du har kanske erfarenhet av lödning också? Förlitar man sig då på att värmen alltid stiger uppåt? Kanske kommer du fram till att påståendet är för generellt för att vara sant.

Sen undrar jag fortfarande hur du kan tro att det går åt mindre energi att värma två våningar på X kvm styck än en våning på X kvm. Du har iallafall förstått att värme är energi, så då borde det väl vara uppenbart att det går åt mer energi för en större volym.
Ännu ett exempel som enkelt visar att värme stiger uppåt är i bastun. Nån bastubadare här? Okej- då vet alla att på nedre bänken var det inte lika varmt som på den ÖVRE bänken.....varför det då?.....Gissa! Värme stiger uppåt! :cool::p:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.