Hej!

Har googlat och sökt på forumet men inte fått de svar jag riktigt önskar.

Ska snart bli med hus och behöver då såklart en kap och ger såg! Men jag tror dock inte den kommer användas överdrivet mycket, så vill inte lägga en halv lön på en såg.

Vad rekommenderas för en hobby snickare som kommer göra en sandlåda, altan och byta lite panel?

Tack!
 
RobertPersson RobertPersson skrev:
Hej!

Har googlat och sökt på forumet men inte fått de svar jag riktigt önskar.

Ska snart bli med hus och behöver då såklart en kap och ger såg! Men jag tror dock inte den kommer användas överdrivet mycket, så vill inte lägga en halv lön på en såg.

Vad rekommenderas för en hobby snickare som kommer göra en sandlåda, altan och byta lite panel?

Tack!
Hur mycket vill du lägga på en såg, på ett ungefär och tror du att du "behöver" ett sågbord?
 
Mats-S
RobertPersson RobertPersson skrev:
Vad rekommenderas för en hobby snickare som kommer göra en sandlåda, altan och byta lite panel?
Börja med att köpa några proffesionella fogsvansar för olika material. Släng din nuvarande skithammare(?) och satsa på en proffesionellt balanserad hammare. BRA handverktyg är så otroligt underskattade på det här forumet, men sanningen är att dom mestadels gör samma jobb på kortare tid.
Hur fina/dyra elverktyg du än har så är BRA handverktyg ett måste :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hur mycket vill du lägga på en såg, på ett ungefär och tror du att du "behöver" ett sågbord?
Farsan har ett bord jag tänkt låna tillsvidare, men hans såg vill ja inte ha för den sågar inte rakt längre.
Edit: missade första frågan.. Men tanken är la max 3k!

Mats-S Mats-S skrev:
Börja med att köpa några proffesionella fogsvansar för olika material. Släng din nuvarande skithammare(?) och satsa på en proffesionellt balanserad hammare. BRA handverktyg är så otroligt underskattade på det här forumet, men sanningen är att dom mestadels gör samma jobb på kortare tid.
Hur fina/dyra elverktyg du än har så är BRA handverktyg ett måste :cool:
Blir ju mycket svårare att få lika raka snitt med en fogsvans är de värsta
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Bosch GCM 8 SJL för knappa 3900:- med prisgaranti på Bauhaus?
Metabo omnämns ofta i goda ordalag, KGS nånting men osäker på hela beteckningen.

<Edit>
KGS 216 eller 254.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jag har Metabo kgs 216 m som jag är nöjd med. För de användningsområden du nämner duger den ypperligt. Finns att köpa för runt 2300 tror jag.
 
K
Jag ska sälja en Bosch GCM 8 SJL inom kort för att uppgradera.
 
K kniv skrev:
Jag ska sälja en Bosch GCM 8 SJL inom kort för att uppgradera.
Vart i sve befinner du dig? Intresserad av sågen
 
Metabo KGS 216 är toppen. Letade efter en bättre till fritidshuset för några år sedan men slutade med att jag köpte en till. Åk till Bauhaus och känn och kläm. Jag gillar varken Dewalts eller Bosch handtag.
 
Jag slår också ett slag för Metabo. Är väldigt nöjd med min KGS 254! Om jag ska säga något negativt så är det att kabeln på 2m känns för kort. Har bytt till en 5m på min såg för att slippa rota fram skarvsladd varje gång.
 
KGS finns också som KGSV om man vill ha mjukstart och reglerbar hastighet. De skickar med en klinga som klarar både trä och aluminium.

För övrigt är tipset om handverktyg ovan inte i min smak. Kap/Ger, cirkelsåg och en skruvdragare kommer man långt med.
 
Stort tack för alla svar!!

Beställde hem en Metabo KGS 216. Kände att den kommer nog räcka gott och väl när flera av er är nöjda med den :D stog mellan den och Boschen som kostade de dubbla..

Så Bolist hade bra pris så klickade hem den för 2k!
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Håller med om KGS 216, mycket såg för pengarna!
Jag har ännu inte listat ut hur jag ev. kan kalibrera lasern, men det är ett i-landsproblem i sammanhanget.

Bra val!
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
RobertPersson RobertPersson skrev:
Stort tack för alla svar!!

Beställde hem en Metabo KGS 216. Kände att den kommer nog räcka gott och väl när flera av er är nöjda med den :D stog mellan den och Boschen som kostade de dubbla..

Så Bolist hade bra pris så klickade hem den för 2k!
2k är ett bra pris. För att vara tydlig är det den dyrare modellen med V på slutet som sågar aluminium också. Men behöver man någon gång såga aluminium så funkar ju en enkel bågsåg.
 
  • Gilla
Jesper943
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
2k är ett bra pris. För att vara tydlig är det den dyrare modellen med V på slutet som sågar aluminium också. Men behöver man någon gång såga aluminium så funkar ju en enkel bågsåg.
Exakt! Jämförde lite och den med V hade lite starkare motor med. Men de enda ja saknade på den ja valde var att ja kanske skulle velat kunna såga lite tjockare! Men dom få gångerna får de bli fogsvans ;)

Sen ska ja såga Alu eller plast blir de bågfil!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.