MG_88 MatGab skrev:
Precis köpt en Norlett 148. Hur gör du för att byta olja i den?
Det beror på vad det är för motor. Min ena ser ut att ha en skruv i botten under påfyllningen som kanske går att använda. Annars brukar det enklaste vara att tippa omkull hela klipparen så oljan rinner ut i lämpligt kärl.


Motor avfuktig och smutsig, monterad på en fläckig vit yta, med synliga skruvar och grässtrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De jag bytt på har haft en plugg på undersidan.
 
Illustration visar hällning av motorolja i grustäckt hål i marken, från 1963 års januarinummer av Popular Science.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Arg
lundbergj och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De jag bytt på har haft en plugg på undersidan.
Pluggen sitter ofta så dumt till att oljan rinner ut på klippdäcket. Enklare att tippa ur den.
 
Bara för det insåg jag att det var just så det blev på den senaste. Efter som plugg saknades…. Men jag har tappt ur små klipparmotorer med plugg också.
 
Att gräva ett hål och tappa ur diverse oljor var standard förut och på mycket större maskiner än gräsklippare..
Om dom tex. bytte olja i en skogsmaskin så tappade dom bara ut den i ett grävt hål i skogen. Bort med pluggen bara och lät det rinna.

Frågan är ju hur stor skada det gjorde i naturen. I princip ingen, tror jag. Undrar hur miljövänligt det är att transportera oljan till återvinning..
 
L LinaOlsson skrev:
Hej. Jag ska byta olja på min gräsklippare. I affären sa de att det bara var att vända upp och ner på den (och ställa någon burk under förstås). Det enda som kunde hända var att tändstiftet blev lite väl blött av bensin men det var bara att vänta en stund.
Känns lite konstigt att vända gräsklipparen upp och ner. Tror du detta fungerar? Hur ska jag annars göra?

Vad är det för gräsklippare och modell?
 
useless useless skrev:
Det beror på vad det är för motor. Min ena ser ut att ha en skruv i botten under påfyllningen som kanske går att använda. Annars brukar det enklaste vara att tippa omkull hela klipparen så oljan rinner ut i lämpligt kärl.


[bild]
Briggs & Stratton 3,5hp. Ser exakt ut som din. Ska testa lossa skruven och ha en tratt eller slang under.

Vilken olja ska man köra? Googling säger SAE 30.
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Briggs & Stratton 3,5hp. Ser exakt ut som din. Ska testa lossa skruven och ha en tratt eller slang under.

Vilken olja ska man köra? Googling säger SAE 30.
I princip alla luftkylda mindre 4t ska ha sae 30 olja då motorerna går varmt.
Snöslungor kan ha tex 10W30.
 
Tål inte en multigradeolja värme eller? Jag har aldrig haft en rak olja i mina luftkylda motorer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tål inte en multigradeolja värme eller? Jag har aldrig haft en rak olja i mina luftkylda motorer.
Har du behov av att klippa på vintern?
 
D Daniel 109 skrev:
Tål inte en multigradeolja värme eller? Jag har aldrig haft en rak olja i mina luftkylda motorer.
Oljan blir mycket varmare i en luftkyld gräsklipparen. Men det finns säkert lite marginaler... Och har man en liten gräsmatta så hinner den kanske inte bli så väldigt varm.
Men i princip alla tillverkare föreskriver rak 30 olja sommartid.
 
A A-Man_08 skrev:
Har du behov av att klippa på vintern?
Jag monterar snöslunga på den på vintern. Den får även agera gårdstraktor. Men det gäller även andra luftkyldamotorer.

Men åter igen, menar du att en rak olja tål mer värme?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag monterar snöslunga på den på vintern. Den får även agera gårdstraktor. Men det gäller även andra luftkyldamotorer.

Men åter igen, menar du att en rak olja tål mer värme?
Man kan väl säga att en rak olja bryts ner långsammare av värme; den behåller sina begränsade egenskaper längre än en multigrade (5/10/15w-40), men det extra slitaget av en rak olja vid kallstart (allt under 40’C är kallstart) sliter mycket mer än en multigradeolja bryts ner av höga temperaturer. Framför allt nya klippares motorer drar full nytta av en multigradeolja och vintertid är multigrade egentligen det enda valet.

Lite beror det ju på om man använder klipparen många långa timmar i sommarhettan eller om gräsmattan klaras av på 30 minuter.

Det var iofs bra att jag såg denna tråd, påminde mig om att jag ska byta olja på både min och svärmors klippare innan sommaren. Det blir självklart en multigrade igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.