vägghängd toa - lägger ni golvklinker först och sedan sätter di fixturen och gör vägg /kaklar runt fixturen?

eller skippar ni kliker under fixturen? - men lägger tätskikt?
 
Jag bygger golv+vägg som om toan inte skulle vara där (vatten och avlopp tar jag givetvis fram) alltså både golvklinker och kakel på väggen.
Sedan ställer jag dit fixturen och bygger in den men släpper 5mm längst ner så vatten vid ev. läckage kan rinna ut på golvet och till brunnen.
 
Ja allt helt klart och tätt ink ytskikt, därefter fixtur utanpå detta.
 
Jag moterar i regel fixturen först. Sedan flytspacklar jag både innanför och utanför det utrymmet, högre där inne. Enbart tätskikt i det utrymmet, och ett skvallerrör som kommer fram under muggen.
 
jon_h skrev:
Jag moterar i regel fixturen först. Sedan flytspacklar jag både innanför och utanför det utrymmet, högre där inne. Enbart tätskikt i det utrymmet, och ett skvallerrör som kommer fram under muggen.
Så antar jag att du gör i på en toalett, men i ett badrum är det väl rimligare att göra allt färdigt först?

Instruktionen från tex IFÖ är rätt tydlig, det "bästa" alternativet är att färdigställa ytskiktet ink tätgukka och därefter ställa dit fixturen utan att borra i golvet. Detta känns iaf som en bra lösning för oss amatörer.... ;)
 
Jag pratar även om badrum. Grejen är att så gott som alltid så bygger jag en installationsvägg i samband med fixturen, alltså inte bara fixturen inbyggd i en låda. Då har man en massa reglar och saker där bakom, som man inte vill ska vara på den våta sidan, alltså vill man ha tätskiktet på utsidan av den väggen anslutet till govets tätskikt. Handlar det bara om en fixtur som ska byggas in är det absolut vettigt att göra som ni gör.
 
Ok, jag förstår hur du menar.
 
Också med !

I mitt fall finns det inte plats att bygga på väggen that much.

Såg just ett skräckexempel där dom varit så "smarta" att dom byggt in hela skiten i ett dödutrymme/garderob som hamnade bakom toan. jodå det blev ju inspekterbart och så, men vid ett läckage under långsemestern i thailand..............

dock luktade hela kåken klabb.....vi fick rätta till en del på taket, men rännorna var inbyggda i väggen, plattan större än vägglivet osv.
Behöver man tillägga att hon som ska ha huset är arkitekt?
 
Hemmakatten
Tsss, tsss, vilka fördomar ;) Arkitekter tar väl alltid ett helhetsgrepp och har en väl avvägd balans mellan funktion och form...:rolleyes:
 
Eller hur??
 
ok

jag ska ska ha fixturen inbyggd i en låda - med lock som man kan öppna för att serva - jag tolkar det då som att det är smart att bygga klar med golvklinker etc och sedan bygga in toan - det är i ett badrum
 
Så har jag fått instruktioner av mina hantverkare att göra, glöm inte glipan i botten på lådan!
 
har en fråga angående fixtur, kan man bygga en själv med trä reglar??
Har en rejäl plankvägg bakom med spontade 25mm plank, kan jag då "hoppa" fixturen och bara köpa vattenbehållare med tillhörande fäste och sedan fixa resten med ett regelverk, bra eller anus?
 
Jag vet flera byggare som ofta konstruerar fixtur i trä själva, när man har en vägghängd mugg med utanpåliggande cistern. Det verkar funka bra, men jag hade nog monterat fixtur ändå. Ska man ha toalett med inbyggd cistern så tror jag man måste använda de färdiga fixturerna med cistern i.
 
jon_h skrev:
Jag vet flera byggare som ofta konstruerar fixtur i trä själva, när man har en vägghängd mugg med utanpåliggande cistern. Det verkar funka bra, men jag hade nog monterat fixtur ändå. Ska man ha toalett med inbyggd cistern så tror jag man måste använda de färdiga fixturerna med cistern i.
ok köper det.
vad är det då för skillnad på Gerberit och Ifö premont. Ifö:n är nästan dubbelt så dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.