Mitt sista svar. Det finns inte bara ett test som har visat detta. Trivs du bäst i din bubbla - stanna där.
 
T torkelb skrev:
Mitt sista svar. Det finns inte bara ett test som har visat detta. Trivs du bäst i din bubbla - stanna där.
Jag vet inte hur bekant du är med studier, forskning, sekundära effekter, och studiebegränsningar.

Jag instämmer i att det är bättre som vägledande heuristik.
 
T torkelb skrev:
Du låter som en av dagens klimatförnekare eller är du rent av religiös? Du får tro vad du vill. Forskare har undersökt saken och redovisar fakta.
Vad har detta med klimatet att göra? Skulle snarare säga att du verkar religiös i din tro. Givetvis kan forskare komma fram till det om de jämför med folk som handdiskar under rinnande varmvatten. Men handdiskar du effektivt så är det garanterat billigare.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Beror på hur du diskar. Med rinnande varmt vatten - ja. Med fylld vask med svalt vatten där du sedan badar av med svalt vatten - nej. I bostadsrätt där vatten ingår - billigare i korta loppet.
T torkelb skrev:
Diska för hand kostar alltid mer. Det är allmänt känt!
Ja men räknar man in priset som betalats för diskmaskinen så borde det väl även bli en helt annan kalkyl på det hela?
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hej jag undrar om någon vet hur mycket kwh en ugn förbrukar utan att den används? Den drar ändå el då det finns en digital klocka på den som är på.

Lite omständigt att dra ut sladden då den sitter inbyggt i ett skåp. Verkar sitta fast med skruvar antar att eluttaget sitter bakom där, har letat lite och hittar ingen annanstans.

vill använda så lite el som möjligt och ugnen har används 2 gånger på 3 månader.

Hur många kwh kan det handla om i månaden?

drog nyss ut sladden till mikron då den med sällan används men även den hade digital klocka så onödig el drar den.
Hej,
mäter inbyggnadsugnen samt hällen, detta drar 140w/h i standby läge=3,3kw per dygn
1200kw per år
Tack för den Bosch
 
Du måste dels mäta fullständigt fel. Dessutom använder du konsekvent fel enheter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du måste dels mäta fullständigt fel. Dessutom använder du konsekvent fel enheter.

Hm, mäter på strömkablar till spisen, kan väl vid tillfälle koppla in Fluken och mäta strömförbrukning med den.
Har ju minskat förbrukning sen vi slår ned säkringarna,

Mät gärna den egna spis och se,
 
  • Digital energimätare som visar aktuell förbrukning på 0.194 kW, monterad på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med automatsäkringar, jordfelsbrytare och klämmor. Kablar och energimätare synliga. Installationsarbete tycks pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Ugnen borde bli märkbart varm om den drar 140W kontinerligt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Ugnen borde bli märkbart varm om den drar 140W kontinerligt.

Tror att det är induktionshällen
 
Fairlane
P Pellesverige skrev:
Tror att det är induktionshällen
Då borde den bli varm. Energin försvinner ju inte bara.
Jag tror som Daniel på mätfel, eventuellt klarat inte den mätaren du använder det här
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då borde den bli varm. Energin försvinner ju inte bara.
Jag tror som Daniel på mätfel, eventuellt klarat inte den mätaren du använder det här
Säkringar av, ska hämta tångamp mätare å se, har gärna fel.......men tror inte
 
  • En energimätare visar 0.034 kW förbrukning, placerad på en vit hylla med vinflaskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pellesverige skrev:
Hm, mäter på strömkablar till spisen, kan väl vid tillfälle koppla in Fluken och mäta strömförbrukning med den.
Har ju minskat förbrukning sen vi slår ned säkringarna,

Mät gärna den egna spis och se,
Mäter du enbart ström och inte spänningsvinkel? Då mäter du bara skenbar effekt, alltså VA och inte W.

Jag lovar att din häll inte drar så mkt i standby!
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
P Pellesverige skrev:
Säkringar av, ska hämta tångamp mätare å se, har gärna fel.......men tror inte
Sådär, 0,3A på 2 faser ger 70w förbrukning per fas= 140W
Så min induktionshäll slukar energi i standby

Kolla gärna era induktionshällar,
 
Hällen borde alltså vara närkbart varm om du känner pp den?
 
U Ursidae skrev:
Hällen borde alltså vara närkbart varm om du känner pp den?
Nix
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.