G Greger9 skrev:
Hahah! Underbart! Din tigersåg verkar fungera bra i alla fall, för detdär var en grov sågning
Allvarligt talat. Det är så skönt att få bolla lite köpråd med folk på internet! Alltid finns det någon som har erfarenhet, intresse och kunskap och kan guida rätt!

Saken är den att jag egentligen aldrig har snickrat så särskilt mycket. Lite smått här och där, men i lägenhet blir det inte mycket sådant. Nu när jag bor i hus så vill jag ha utrusning att kunna prova på litegranna. Snickra altan, bygga ett bord och bygga in lite garderober. Småfix som vanligt villafolk gör!
Möjligheten att hyra och låna verktyg finns, men om man vill kunna smita ut en timme i garaget när barnen har lagt sig för att jobba lite, då är det ju bra att åtminstone ha de viktigaste prylarna hemma. Tyvärr vet jag inte exakt vilka verktyg det innebär.
En borrmaskin/skruvdragare och någon typ av såg känns som första steget. Cirkelsågen är ju bra om man ska såga rakt, men det är också fint med en smidig sak när man ska såga lite friare.
Jag har ett jättebilligt multitool av sämre märke som jag slipar med ibland. Funkar sådär, men det är ändå kul att det blir resultat.!

Tacksam för alla råd och tips
När vi flyttade till första huset köpte vi typ det billigaste kitet på Clas Ohlson med några maskiner.. vi visste inte vad vi skulle behöva, eller vad som var bra..

De höll inte länge och de var inte bäst i stan.. men vi lärde oss vilka maskiner vi använde och vilka vi skulle kosta på.. när vi bytte! Ångrar inte det köpet alls.. tror tom vi har nån maskin kvar i gömmorna.. som vi liksom aldrig har använt (då har heller inte behovet funnits att köpa en ny "bättre").

Jag skulle vilja påstå (säker massor som inte håller med mig, men det gör inget) att det är bättre att börja köpa nått lite skruttigare för att just se vad man använder mest, hur man tycker tyngd och funktion väger in.. vad man önskar ska vara bättre (och hur).

Maskinerna i sig (de billiga) duger helt klart till första arbetena iaf.. och brukar betala sig redan där!

Det är onödigt att köpa de dyraste maskinerna redan från början.. och så visar det sig att man aldrig använder dem..

Vi har de flesta maskinerna som ingick i vårt RYOBI-paket.. i andra märken också... Men inte "trådlösa".. (en sladdlös tigersåg är väldigt trevligt.. de få gånger vi använder den) .. och till balkongbygge så blir en cirkelsåg utan sladd bra..) ..så vi kompletterade helt enkelt och pga trädgårdsmaskinerna (som jag skulle köpa och då får man köpa batteri o laddare utöver det iaf!) .. och behovet av en ny skruvdragare... så lönade det sig för oss att köpa hela paketet plus ett par batterier.
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
M
G Greger9 skrev:
Hur hade ni ställt paketet från k-rauta (6399kr) i förhållande till Bauhaus för 4495 kr.?

skulle ni valt det större paketet som ger:
+slagskruvdragare
+lampa
+excenterslip
+multiverktyg
-hörnslip
-mindre batterier: 1,5 och 4ah istället för 2 och 5
-mindre klinga på cirkelsågen (150 istället för 165mm)
- merkostnad 1900kr

Funderar exempelvis på hur man ska värdera slagskruvdragaren. Jag har en slagborr på sladd som ganska sällan används. Jag vill alltså ha ett paket som löser det mesta hemmafixet utan att börja jämförelseshoppa varje gång ett nytt projekt ska påbörjas..
Borde pengarna istället sparas och så köper jag det verktyg jag märker att jag har behov av?
Verktyg som används sällan eller inte kräver direkt precision har jag köpt med sladd och lite mer budgetvariant, typ meec från Jula. Cirkelsåg har jag använt 1 tim på 20 år, det är en Meec med sladd. Slipmus B&D med sladd, minns inte när jag använde den sist. Fogsvans, B&D med sladd.

Jag tror att köper man ett helt set med maskiner så ska man nog fundera över användningen. Behöver jag verkligen denna i paketet, kanske funkar med en budgetapparat och istället lägga pengar på ett extra batteri.
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
Borrskruvdragare är det viktigaste, resten kan man i princip ha sladd till om det är så. Köp en 25m sladdvinda bara.

Jag använder mest:
1. Borrskruvdragare (AEG 14,4v, skulle köpt en 18v ryobi/makita/dewalt idag)
2. Liten vinkelslip med sladd, större för att såga marksten dock.
3. Sticksåg. (Bosch med sladd)
4. Kap/gersåg. (Bosch med sladd.)

Cirkelsåg använder jag ganska sällan, bara för långa raka snitt i byggskivor, men det går bra med sticksågen om man har mothåll.

Idag har jag kört en gammal meec tigersåg med sladd, kanske inte den fetaste, men den har sågat sönder allt jag begärt

Cirkelsåg
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Borrskruvdragare är det viktigaste, resten kan man i princip ha sladd till om det är så. Köp en 25m sladdvinda bara.

Jag använder mest:
1. Borrskruvdragare (AEG 14,4v, skulle köpt en 18v ryobi/makita/dewalt idag)
2. Liten vinkelslip med sladd, större för att såga marksten dock.
3. Sticksåg. (Bosch med sladd)
4. Kap/gersåg. (Bosch med sladd.)

Cirkelsåg använder jag ganska sällan, bara för långa raka snitt i byggskivor, men det går bra med sticksågen om man har mothåll.

Idag har jag kört en gammal meec tigersåg med sladd, kanske inte den fetaste, men den har sågat sönder allt jag begärt

Cirkelsåg
Vinkelslipen - vad använder du den till? Tycker ofta att folk pratar om sin vinkelslip, men jag har ingen aning om vad folk har dom till..
 
M mnils skrev:
Tigersåg ser ut som den jag har, rätt klen svår att såga med då man måste ha foten stadigt mot det man sågar och blir det för trögt börjar maskinen ryka. Tiger används bara för riktig grovsågning som rivning eller att såga av stolpar på ett stängsel.
I confirm! It wasn't my tool but a friend's, I didn't feel like going down to the car to get mine, but I had to. Generally, these tools are suitable for hobby DIY, rather not for renovation.
 
S sturnus skrev:
I confirm! It wasn't my tool but a friend's, I didn't feel like going down to the car to get mine, but I had to. Generally, these tools are suitable for hobby DIY, rather not for renovation.
Funkade o såga ner en vägg.. och sedan funkade den till att såga grenar på ett träd.. men man fick lite "skakningar" .. inte av väggen.. men av trädet (svårt att hålla grenen helt stilla..)

Men det var toppen att inte ha sladd!

(har nånstans en billig från co el jula med sladd.. och jag hatar sladdarna!)
 
M
G Greger9 skrev:
Vinkelslipen - vad använder du den till? Tycker ofta att folk pratar om sin vinkelslip, men jag har ingen aning om vad folk har dom till..
Jag byggde altan på plintar, dom flesta står på berg, fästa med armeringsjärn i berget. Många järn att kapa.

Slipade hela min tjärade källare med vinkelslip när jag dränerande.

Annars vet jag inte om den används så mycket med huset.
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
G Greger9 skrev:
Vinkelslipen - vad använder du den till? Tycker ofta att folk pratar om sin vinkelslip, men jag har ingen aning om vad folk har dom till..
Kapa stål, kapa sten, slipa med sandpapper, slipa sten med diamantklinga/slip. Stålborste etc. Funkar bra med flapdisc etc.
Vinkelslipen är ganska "badass" och slipar inte lika lätt och försiktigt som en vanlig oscillerande slipmaskin.
Jag har sågat många betongstenar fint med vinkelslipen
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
M
G Greger9 skrev:
Vinkelslipen - vad använder du den till? Tycker ofta att folk pratar om sin vinkelslip, men jag har ingen aning om vad folk har dom till..
Liten batteridriven vinkelslip använder jag ofta, allt som är metall och behöver kapas används den till.
En utstickande spik - bort, kapa till armeringsnät för växter, igår tog jag bort ett gammat vattenrör från brunnen, satt med rostiga skruvar, vinkelkapen var mycket enklare än att försöka hitta rätt hylsa och 5-56 och troligen inte lyckas ändå. Sambon har kommit på att den kapar plexiglas väldigt enkelt med diamantklinga (klingan blir lite kladdig) så hon får använda en gammal.
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
J
O oddan skrev:
Jag behöver en vinkelslip för att kapa en del armeringsjärn på tomten. Har en del andra Ryobi-prylar och batterier. Hur står sig de batteridrivna mot de med sladd? Det finns typ 6 stycken batteridrivna modeller på Ryobis hemsida. Hur vet man vilken man ska välja i så fall? :p

[länk] ONE+&price=&productType=&promotion=&reviewRating=&topLevelCategories=-1
Jag har ingen erfarenhet av Ryobis vinkelslipar men jag skulle valt RAG18X eftersom den är borstlös och ur HP-serien. För att få full effekt av den krävs ett High Energy-batteri men den går att köra med de andra One+-batterierna också.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
M
O oddan skrev:
Jag behöver en vinkelslip för att kapa en del armeringsjärn på tomten. Har en del andra Ryobi-prylar och batterier. Hur står sig de batteridrivna mot de med sladd? Det finns typ 6 stycken batteridrivna modeller på Ryobis hemsida. Hur vet man vilken man ska välja i så fall? :p

[länk] ONE+&price=&productType=&promotion=&reviewRating=&topLevelCategories=-1
R18AG är den gamla modellen med 115mm skiva och inte borstlös. Bra att ha till enklare jobb kapa en spik, ett armeringsjärn och annat smått. Skall du slipa bort kakelfix från ett betonggolv eller klyva betongplattor så är det fel maskin. Den är för klen och då skivan bara är 115mm när den är ny så kan den inte kapa så djupt. Gör av med batteri väldigt snabbt om man lastar den. Jag brände strömbrytaren på min när jag körde den med High Energy batteri och var tvungen att åka och köpa nedanstående modell, för att bli klar med klinkersaltanen jag höll på med. (Köpte sedan en lös microbrytare på Elfa och fick liv i den igen)

R18AG7 är nyare brushless så den är både kraftfullare och batteriet vara längre. Den har även 125mm skiva men är lite större tyngre och klumpigare.

De som heter HP är de senaste modellerna. Oklart vad som egentligen är skillnad mot brushless som ju också har borstlösa motorer. HP maskinerna är dyrare och de kostar ungefär som bättre märken, vilket gör det lite tveksamt om de är värda att köpa.

De två sista verkar vara enklare modeller men med vinkeldrevet från R18AG7.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
O oddan skrev:
Jag behöver en vinkelslip för att kapa en del armeringsjärn på tomten.
Looking for something dedicated to this job? Hitachi also has a similar and additionally battery-powered rebar bender.

akumulatorowa-przecinarka-do-pretow-zbrojeniowych-3-16mm-18V-Li-Ion-Makita-DSC163ZK-40682.jpg
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
M mnils skrev:
R18AG är den gamla modellen med 115mm skiva och inte borstlös. Bra att ha till enklare jobb kapa en spik, ett armeringsjärn och annat smått. Skall du slipa bort kakelfix från ett betonggolv eller klyva betongplattor så är det fel maskin. Den är för klen och då skivan bara är 115mm när den är ny så kan den inte kapa så djupt. Gör av med batteri väldigt snabbt om man lastar den. Jag brände strömbrytaren på min när jag körde den med High Energy batteri och var tvungen att åka och köpa nedanstående modell, för att bli klar med klinkersaltanen jag höll på med. (Köpte sedan en lös microbrytare på Elfa och fick liv i den igen)

R18AG7 är nyare brushless så den är både kraftfullare och batteriet vara längre. Den har även 125mm skiva men är lite större tyngre och klumpigare.

De som heter HP är de senaste modellerna. Oklart vad som egentligen är skillnad mot brushless som ju också har borstlösa motorer. HP maskinerna är dyrare och de kostar ungefär som bättre märken, vilket gör det lite tveksamt om de är värda att köpa.

De två sista verkar vara enklare modeller men med vinkeldrevet från R18AG7.
Stort tack för ett toppensvar!
 
Gällande de enklare cirkelsågarna, går det att säg något om varför det är så stor prisskillnad mellan den med 165 mm klinga för ca 1500 och den med 150 mm klinga för 1100?

Känns i princip som samma maskin. Vilken skulle ni välja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.