Snigla Snigla skrev:
Ser ok ut.. jag åkte dit på en hatthylla... :oops:
Jag plockade ner mina Red Dot Design Awards-brandvarnare och ersatte dem med standard. Bjussade på en massa andra brandsaker så jag tyckte det var okay
 
Pontus95 Pontus95 skrev:
Ca 5 miljarder människor lever utan tvättmaskin, känns som ett enkelt argument är det är en lyxvara.
Hur många av dem bor i sverige? *just checking*

Det är lyx att ha en (om man tänker på de där 5 miljarderna som inte har och tvättar allt för hand..).. men fanns det en tvättmaskin i huset när jag var där på visning, ska den finnas där när jag flyttar in (om inget annat avtalats innan).

En tänkte ta den med sig för det fanns ingen i deras nya lgh och jag sa till mäklaren att det gjorde de inte alls, OM inte jag fick välja ut en ny själv i affären som de betalade.

Jag fick behålla den som stod där (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Jag plockade ner mina Red Dot Design Awards-brandvarnare och ersatte dem med standard. Bjussade på en massa andra brandsaker så jag tyckte det var okay
Problemet är ju att man inte vet vad som är viktigt för just "den perosnen" ..

Har man det uppe på visningen... så vet man inte vad som var viktigt för just "den köparen" när denne kollar runt.. jag själv fotograferar ju allt jag vill komma ihåg på visningen, som jag tycker är bra grejer.. (dvs som ger plus i kanten för just det huset).

Så om jag själv ska ändra eller ta bort något (när jag flyttar).. så gör jag det innan det är visning på huset! För säkerhetsskull.

Jag är kompromissvillig åt båda håll.. men om saker ska försvinna, vill jag veta det innan papperna skrivs på - budet/pris kan påverkas av vissa förluster.. (medans inte alls för andra, men just därför måste man veta innan så slipper man tjafsa sen)

Svår sånt där.
 
Snigla Snigla skrev:
Problemet är ju att man inte vet vad som är viktigt för just "den perosnen" ..

Har man det uppe på visningen... så vet man inte vad som var viktigt för just "den köparen" när denne kollar runt.. jag själv fotograferar ju allt jag vill komma ihåg på visningen, som jag tycker är bra grejer.. (dvs som ger plus i kanten för just det huset).

Så om jag själv ska ändra eller ta bort något (när jag flyttar).. så gör jag det innan det är visning på huset! För säkerhetsskull.

Jag är kompromissvillig åt båda håll.. men om saker ska försvinna, vill jag veta det innan papperna skrivs på - budet/pris kan påverkas av vissa förluster.. (medans inte alls för andra, men just därför måste man veta innan så slipper man tjafsa sen)

Svår sånt där.
Väldigt svårt! Man kan medvetet försöka med fulingar men kanske vara beredd på att ändra sig. Mäklaren skrev i vår försäljning med "robotgräsklippare ingår" i prospektet och det såg vi väldigt sent. Hon bad om ursäkt men vi stod vårt kast och skickade med den värd 25 tusen.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Väldigt svårt! Man kan medvetet försöka med fulingar men kanske vara beredd på att ändra sig. Mäklaren skrev i vår försäljning med "robotgräsklippare ingår" i prospektet och det såg vi väldigt sent. Hon bad om ursäkt men vi stod vårt kast och skickade med den värd 25 tusen.
Fick inte mäklarens ansvarsförsäkring stå för det?
De är inte mer än människor, de kan också göra fel.. men hon borde ha kontrollerat saken med er innan hon skrev ut det.

Ni hade ju mycket väl kunnat gå med på det ändå, för det kan ju vara en "säljpoint".. men samtidigt kanske ni räknat med att ha den på ert nya ställe.. så man hade ju velat ha möjligheten att tänka över det (och kanske kolla vad man fick för nya pengar.. ).

Lite bristande kommunikation.

Fick rådet nån gång att ta bort nått när vi flyttade, vilket sedan kom tillbaka och bet mig i rumpan (minns tyvärr inte vad det var) men då mäklaren rått mig till att ta bort det.. så fick deras försäkring stå för det till köparen.

Gäller bara att säga till..
.. en mäklare glömde lite väsentlig info om att lösa in våra lån vid försäljningen.. vi fick både besiktning, försäkring och nått mer som kompensation.
 
Snigla Snigla skrev:
Fick inte mäklarens ansvarsförsäkring stå för det?
De är inte mer än människor, de kan också göra fel.. men hon borde ha kontrollerat saken med er innan hon skrev ut det.

Ni hade ju mycket väl kunnat gå med på det ändå, för det kan ju vara en "säljpoint".. men samtidigt kanske ni räknat med att ha den på ert nya ställe.. så man hade ju velat ha möjligheten att tänka över det (och kanske kolla vad man fick för nya pengar.. ).

Lite bristande kommunikation.

Fick rådet nån gång att ta bort nått när vi flyttade, vilket sedan kom tillbaka och bet mig i rumpan (minns tyvärr inte vad det var) men då mäklaren rått mig till att ta bort det.. så fick deras försäkring stå för det till köparen.

Gäller bara att säga till..
.. en mäklare glömde lite väsentlig info om att lösa in våra lån vid försäljningen.. vi fick både besiktning, försäkring och nått mer som kompensation.
Kommunikation är allt, tänk hur många krig (eller meningslösa diskussioner på nätet) som hade kunnat undvikas. Jobbar nära ett gäng mäklare så kanske läge att fråga dem om frågan denna tråden handlar om, eftersom det verkar försvunnit
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
5 miljarder bor inte i bekväma Sverige.
Det jag menar är att det inte skulle förvåna mig om det är liknande siffror för antalet med en TV, vilket du, i vårat bekväma Sverige, räknar som en lyxvara
 
Pontus95 Pontus95 skrev:
Det jag menar är att det inte skulle förvåna mig om det är liknande siffror för antalet med en TV, vilket du, i vårat bekväma Sverige, räknar som en lyxvara
Du menar om det i Sverige skulle föredras att när man köper en bostad tar man över den tidigare ägarens TV framför för möjligheten att ha rena kläder? Kärnfrågan här är ändå vad man kan förvänta sig ska finnas kvar i en bostad vid köp efter ett prospekt och en visning. TV, tvättmaskin eller både och?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Du menar om det i Sverige skulle föredras att när man köper en bostad tar man över den tidigare ägarens TV framför för möjligheten att ha rena kläder? Kärnfrågan här är ändå vad man kan förvänta sig ska finnas kvar i en bostad vid köp efter ett prospekt och en visning. TV, tvättmaskin eller både och?
Kärnfrågan i tråden ja, men jag svarade enbart på ditt påstående angående nödvändigt/lyxvara
 
Eftersom du hakar upp dig på det så citerar jag mig själv"TV är en lyxvara (kommer inte på nått bättre ord") Men att i stadigvarande bruk-termen värdesätta en TV med en spis, tvättmaskin, kyl, frys? Skulle TV sitta inbyggd i väggen där man fick operera ut den så absolut.
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Eftersom du hakar upp dig på det så citerar jag mig själv"TV är en lyxvara (kommer inte på nått bättre ord") Men att i stadigvarande bruk-termen värdesätta en TV med en spis, tvättmaskin, kyl, frys? Skulle TV sitta inbyggd i väggen där man fick operera ut den så absolut.
Manganbangan Manganbangan skrev:
Eftersom du hakar upp dig på det så citerar jag mig själv"TV är en lyxvara (kommer inte på nått bättre ord") Men att i stadigvarande bruk-termen värdesätta en TV med en spis, tvättmaskin, kyl, frys? Skulle TV sitta inbyggd i väggen där man fick operera ut den så absolut.
Har inte hakat upp mig på något, du svarar bara med massa annat hela tiden så jaag försöker bara påpeka vad jag faktiskt säger och inte säger.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
teknisk mening, tycker att det är någon skillnad på en tv och en tvättmaskin i hur de brukas av den som bor i en bostad? Att den som flyttar in har nytta av den ena men inte den andra? Jag kan inte se den skillnaden så jag vill höra hur andra som gör det förklarar den.
Jag ser heller ingen skillnad i teknisk mening.

Det som skiljer är att det utvecklats en praxis som säger att tvättmaskinen ingår men inte TVn.

Jag tror du letar efter en logisk förklaring som helt enkelt inte existerar.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
M Molnet9092 skrev:
Hej!

Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus - detta ser vi såklart fram emot men är nu oroliga att säljarna kanske försöker utnyttja vår saknad på erfarenhet kring hus och husköp.

Vid visning var huset utrustat med ett elektroniskt dörrhandtag från Yale samt en elbilsladdare - dessa var stora plus för oss, framförallt laddaren då vi har en elbil.
Nu ca 5 dagar innan tillträde säger säljaren att de kommer ta med sig handtaget samt att vi kan få köpa elbilsladdaren till halva inköpspriset - min fråga är då - räknas dessa inte som fast egendom/byggnadstillbehör?
Har försökt läsa mig till på nätet men då det rör sig om relativt nya produkter så verkar det inte finnas mycket prejudikat kring detta specifikt.

Vad tror ni? Någon som varit med om liknande?
nå.. hur har det nu gått ???
Hör väl till netiektt att vara delaktig i en tråd som ni startat.
 
I ItWasntMe skrev:
nå.. hur har det nu gått ???
Hör väl till netiektt att vara delaktig i en tråd som ni startat.
TS har inte varit online sen i måndags så gissningsvis plockade säljaren med sig fiberdosan också
 
  • Haha
  • Gilla
Peder Groth och 6 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
TS har inte varit online sen i måndags så gissningsvis plockade säljaren med sig fiberdosan också
Och kanske routern?
Nätverkskablar?
Till och med datorn som stod på skrivbordet på visningen :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.