• Gilla
JBir
  • Laddar…
J
V victor054 skrev:
[länk]

Under Q1 2023 släpper ryobi några nya kapverktyg. Jag ska se om sänksågen är något att ha. Den finns redan i USA så finns några recensioner på youtube. Jag saknade något finlir kapverktyg när jag byggde kök i höstas och ryobis prisbild passar mig ganska bra som inte använder verktygen dagligen.
Jag har också önskat sänksåg från Ryobi. Med lite tur kan skenan vara kompatibel med HP cirkelsågen..
 
  • Gilla
victor054
  • Laddar…
J JBir skrev:
Jag har också önskat sänksåg från Ryobi. Med lite tur kan skenan vara kompatibel med HP cirkelsågen..
Ja det vore smidigt! Har inte själv någon cirkelsåg men kollade länge på att köpa en men blev mer och mer inne på sänksåg istället så hoppas ryobis blir prisvärd :)
 
Ni får gärna återkomma med vad ni tycker om sänksågen om det blir ett köp, då jag också är intresserad!
 
  • Gilla
victor054
  • Laddar…
V victor054 skrev:
[länk]

Under Q1 2023 släpper ryobi några nya kapverktyg. Jag ska se om sänksågen är något att ha. Den finns redan i USA så finns några recensioner på youtube. Jag saknade något finlir kapverktyg när jag byggde kök i höstas och ryobis prisbild passar mig ganska bra som inte använder verktygen dagligen.
Sänksågens lanseringsdatum är uppskjuten till juni/juli. Jag mailade Magnus som står som kontaktperson i artikeln och fick svar förra veckan. Får se om jag väntar eller om jag väljer sänksåg från något annat märkte.
 
Trevligt, hade dock förhoppningar om Cirkelsågen HP för oss som gillar att se vart vi sågar
 
V victor054 skrev:
[länk]

Under Q1 2023 släpper ryobi några nya kapverktyg. Jag ska se om sänksågen är något att ha. Den finns redan i USA så finns några recensioner på youtube. Jag saknade något finlir kapverktyg när jag byggde kök i höstas och ryobis prisbild passar mig ganska bra som inte använder verktygen dagligen.
G Greger9 skrev:
Bor i radhus och behöver köpa mig ett verktygskit inför kommande renoveringar mm. Jag har kikat på kitet nedan. Är produkterna i bra eller anus?
Hade ni satsat på något annat kit eller köpt prylar separat? Någon pryl jag verkligen inte borde missa?

Kassan är tyvärr något begränsad pga fucking riksbanken..

[länk]
Det är ett helt okej set för pengarna. Lite oklart hur mycket du sparar på att köpa allt i ett paket, alternativet är kanske att köpa verktygen var för sig efterhand? Eller när det dyker upp något erbjudande.

Cirkelsågen har ganska liten klinga så om du ska såga genom lite tjockare virke så kan du få problem. Slipmaskinen är bra för att slipa i hörn men det finns en annan helt rund variant som ger en lite bättre finish.

Man kan fortsätta i en evighet och göra uppgraderingar. Det är ett bra paket, om du fastnar för hemmasnickeri och vill uppgradera så kan du alltid sälja på tradera. Ryobi hållet värdet väldigt bra där.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Greger9 skrev:
Bor i radhus och behöver köpa mig ett verktygskit inför kommande renoveringar mm. Jag har kikat på kitet nedan. Är produkterna i bra eller anus?
Hade ni satsat på något annat kit eller köpt prylar separat? Någon pryl jag verkligen inte borde missa?

Kassan är tyvärr något begränsad pga fucking riksbanken..

[länk]
Är inge fel på grejerna (vi köpte detta: https://www.jula.se/catalog/verktyg...teridrivna-skruvdragare/verktygspaket-007443/ när det var på rea).. och vi har inte haft några problem. Man får lite vad man betalar för.. det är inte de bästa/starkaste sakerna på marknaden.. men heller inte de sämsta! (långt ifrån).

Om det är ett bra köp för dig beror ju lite på vad du planerar att göra.. om du tror att du kommer behöva andra saker också (som inte ingår i paketet).. men inte kommer använda allt finns i "paketet".. så kanske det lönar sig att köpa var sak för sig (men att satsa på en serie som delar batterier osv).

Dessa paket är ju lite av varje.. och jag kan se det mesta komma tilla användning nån gång :)

De har lite små differanser i modeller/namn (i de olika paketen) men de är ju lite lika ändå.. vi har iaf hunnit använda tigersågen och skruvdragaren.. båda funkar utmärkt! Cirkelsågen kommer att komma till användning nu när vi ska börja med uteplats/odlingskragar..

Vi har dessutom köpt till ett par extra batterier och en trimmer/röjsåg samt en kantskärare (trädgård) (y)
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Är inge fel på grejerna (vi köpte detta: [länk] när det var på rea).. och vi har inte haft några problem. Man får lite vad man betalar för.. det är inte de bästa/starkaste sakerna på marknaden.. men heller inte de sämsta! (långt ifrån).

Om det är ett bra köp för dig beror ju lite på vad du planerar att göra.. om du tror att du kommer behöva andra saker också (som inte ingår i paketet).. men inte kommer använda allt finns i "paketet".. så kanske det lönar sig att köpa var sak för sig (men att satsa på en serie som delar batterier osv).

Dessa paket är ju lite av varje.. och jag kan se det mesta komma tilla användning nån gång :)

De har lite små differanser i modeller/namn (i de olika paketen) men de är ju lite lika ändå.. vi har iaf hunnit använda tigersågen och skruvdragaren.. båda funkar utmärkt! Cirkelsågen kommer att komma till användning nu när vi ska börja med uteplats/odlingskragar..

Vi har dessutom köpt till ett par extra batterier och en trimmer/röjsåg samt en kantskärare (trädgård) (y)
Intressant! Får man fråga vad det paketet kostade på rea?
 
G Greger9 skrev:
Intressant! Får man fråga vad det paketet kostade på rea?
Minst tyvärr inte riktigt, men skulle tro att det var minst 600 kr rabatt (el mer).. brukar vara ungefär likvärdigt med att "få en maskin på köpet" när de har reor.. (dock kan de ibland ha lite extra och jag brukar ha en näsa för att pricka in såna.. inte bara på jula).
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Du menar Milwaukee? Techtronic Industries äger bl.a. AEG, Milwaukee och Ryobi. Dewalt ägs av Stanley/Black & Decker.
jag har vart återförsäljare för dessa var på flertalet utbilningar med TTI och det är i princip samma maskiner inuti, ryobi är Konsument,aeg för proffs och Milwaukee är industri.
Och berner är samma maskiner som Milwaukee i batteriserien,exakt samma från samma fabrik och alla reservdelar mm passar varandra.
Det som skiljer alla dessa tre är bla plast i maskiner som tål olika mycket och tex tryckknappar mm.
Övrigt skiljer inte så mycket maskinellt.
Men man kan inte jämföra en maskin tex fuel kolborstfri värsting Milwaukee med en budget variant från ryobi.
Aeg tex är ju dessutom en del av gamla atlas copco.
Så kör bruschless maskiner så är det mesta jävligt bra maskiner.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur hade ni ställt paketet från k-rauta (6399kr) i förhållande till Bauhaus för 4495 kr.?

skulle ni valt det större paketet som ger:
+slagskruvdragare
+lampa
+excenterslip
+multiverktyg
-hörnslip
-mindre batterier: 1,5 och 4ah istället för 2 och 5
-mindre klinga på cirkelsågen (150 istället för 165mm)
- merkostnad 1900kr

Funderar exempelvis på hur man ska värdera slagskruvdragaren. Jag har en slagborr på sladd som ganska sällan används. Jag vill alltså ha ett paket som löser det mesta hemmafixet utan att börja jämförelseshoppa varje gång ett nytt projekt ska påbörjas..
Borde pengarna istället sparas och så köper jag det verktyg jag märker att jag har behov av?
 
Redigerat:
M
G Greger9 skrev:
Bor i radhus och behöver köpa mig ett verktygskit inför kommande renoveringar mm. Jag har kikat på kitet nedan. Är produkterna i bra eller anus?
Hade ni satsat på något annat kit eller köpt prylar separat? Någon pryl jag verkligen inte borde missa?

Kassan är tyvärr något begränsad pga fucking riksbanken..

[länk]
I paketen så får man enklare maskiner som funnits i flera år och som inte är moderna länge.
Bauhaus paket:
Tigersåg ser ut som den jag har, rätt klen svår att såga med då man måste ha foten stadigt mot det man sågar och blir det för trögt börjar maskinen ryka. Tiger används bara för riktig grovsågning som rivning eller att såga av stolpar på ett stängsel.
Slipmus har inte någon batteridriven men den har väl samma problem som alla andra maskiner av den typen, dålig avverkning och sätter igen papperna då man inte kan koppla dammsugare till.
Sticksåg ett utmärkt verktyg för den som vill såga både snett, krokigt och vint. "Limp" typen brukar vara enklare att använda om man kör dem underifrån, "handväskan" har jag aldrig blivit vän med.
Cirkelsåg liten klen och klingan på fel sida, ingen möjlighet till vettig skena.
Skruvdragare/borrmaskin funkar nog men ser rätt stor och klumpig ut.
Batterier 2Ah är snikmodellen utan indikator för hur mycket laddning som finns kvar. 5Ah är stort och klumpigt. Inget av dem är äv de nyare modellerna med mer kräm för HP maskinerna.
Laddaren är okej inte supersnabb men bra mycket snabbare än den man sätter ovanpå batteriet som en huva.

Ingen av maskinerna är brushless eller HP som är de nyare modellerna, duger nog om man inte skall använda dem så ofta men långt ifrån bra. Frågan är vad du skall använda dem till och om du behöver alla eller några andra. En liten batteridriven vinkelslip/kap är smidig, ett multitool klarar saker som du annars inte kan göra. En borrhammare med SDS fäste om huset är av betong/tegel är extremt användbar.
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
M mnils skrev:
I paketen så får man enklare maskiner som funnits i flera år och som inte är moderna länge.
Bauhaus paket:
Tigersåg ser ut som den jag har, rätt klen svår att såga med då man måste ha foten stadigt mot det man sågar och blir det för trögt börjar maskinen ryka. Tiger används bara för riktig grovsågning som rivning eller att såga av stolpar på ett stängsel.
Slipmus har inte någon batteridriven men den har väl samma problem som alla andra maskiner av den typen, dålig avverkning och sätter igen papperna då man inte kan koppla dammsugare till.
Sticksåg ett utmärkt verktyg för den som vill såga både snett, krokigt och vint. "Limp" typen brukar vara enklare att använda om man kör dem underifrån, "handväskan" har jag aldrig blivit vän med.
Cirkelsåg liten klen och klingan på fel sida, ingen möjlighet till vettig skena.
Skruvdragare/borrmaskin funkar nog men ser rätt stor och klumpig ut.
Batterier 2Ah är snikmodellen utan indikator för hur mycket laddning som finns kvar. 5Ah är stort och klumpigt. Inget av dem är äv de nyare modellerna med mer kräm för HP maskinerna.
Laddaren är okej inte supersnabb men bra mycket snabbare än den man sätter ovanpå batteriet som en huva.

Ingen av maskinerna är brushless eller HP som är de nyare modellerna, duger nog om man inte skall använda dem så ofta men långt ifrån bra. Frågan är vad du skall använda dem till och om du behöver alla eller några andra. En liten batteridriven vinkelslip/kap är smidig, ett multitool klarar saker som du annars inte kan göra. En borrhammare med SDS fäste om huset är av betong/tegel är extremt användbar.
Hahah! Underbart! Din tigersåg verkar fungera bra i alla fall, för detdär var en grov sågning
Allvarligt talat. Det är så skönt att få bolla lite köpråd med folk på internet! Alltid finns det någon som har erfarenhet, intresse och kunskap och kan guida rätt!

Saken är den att jag egentligen aldrig har snickrat så särskilt mycket. Lite smått här och där, men i lägenhet blir det inte mycket sådant. Nu när jag bor i hus så vill jag ha utrusning att kunna prova på litegranna. Snickra altan, bygga ett bord och bygga in lite garderober. Småfix som vanligt villafolk gör!
Möjligheten att hyra och låna verktyg finns, men om man vill kunna smita ut en timme i garaget när barnen har lagt sig för att jobba lite, då är det ju bra att åtminstone ha de viktigaste prylarna hemma. Tyvärr vet jag inte exakt vilka verktyg det innebär.
En borrmaskin/skruvdragare och någon typ av såg känns som första steget. Cirkelsågen är ju bra om man ska såga rakt, men det är också fint med en smidig sak när man ska såga lite friare.
Jag har ett jättebilligt multitool av sämre märke som jag slipar med ibland. Funkar sådär, men det är ändå kul att det blir resultat.!

Tacksam för alla råd och tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.