Behövs servitut? Kan inte bara gatukontoret bestämma att handikapp-trafik är tillåten. När kommunen här byggde en handikappvänlig ingång på baksidan av en av sina fastigheter så anlade de också tre handikapp-platser där. Enda vägen dit var en gång och cykelbana som försågs med en skylt "handikapptrafik tillåten" vid infarten till gc-banan och en stolpe efter parkeringsplatserna med en skylt om "motortrafik förbjuden".
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag trodde 3 kap. 6 § trafikförordningen satte stopp för bilkörande på cykelbanor:

"Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den."
Ser både parkskötsel- och polisbilar på gång- och/eller cykelbanor då och då i parkerna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag trodde 3 kap. 6 § trafikförordningen satte stopp för bilkörande på cykelbanor:

"Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den."
Finns som tillägg i kommunens och Trafikverkets regler
parkeringstillstånd för rörelsehindrade.
Du får tex köra och parkera på gågator om inte det finns någon tilläggsskylt som förbjuder detta tillsammans med skyltar för gågata, cykelvägar mm
Handlar om tillgänglighet för dom som inte kan förflytta sig längre än 50m utan hjälp.
 
Imponerande trådlyft.
 
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
:D jag ser det nu, kollade bara tidsstämpeln på de närmaste inläggen. Undrar ändå hur det löste sig till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.