A Alex Holmén skrev:
Så här skrev jag och bestred när första fakturan kom:
”Jag skulle vilja bestrida fakturan 736-135280.
Enligt besiktningsmannen så är punkterna från besiktningen inte avhjälpta. Han tycker att jag bör betala 150 000 kr och behålla resten tills punkterna är avhjälpta”

Ändå kom det ett kravbrev
Inga förklaringar på fakturan
Två streck på diagonalen över fakturan och skriv "fakturan bestrides"
Finns hur mycket som helst förklaringar på nätet hur du gör en korrekt bestridan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Nej det är ingen prisreducering, totalt ska de ha 227k och jag betalt 150k. De vill inte göra något mer åtgärd och besiktningsmannen tycker att det är ok om de kan visa med ritningar så en konstruktör kan beräkna och ger klartecken.

Kommer ta mkt längre tid än halvtimme, därför de inte vill göra det. Så här ser carporten ut nu
[bild]

Så här såg väggarna ut, utan krysstag utan bara liggande reglar
[bild]

När elektrikern och smide påpekade att de borde ha krysstag skarvade de dit dessa på ena väggen som inte panelerna är på. Då var panelerna redan uppe på bakre väggen och undertaket
[bild]

Dessa åtgärder gjordes under byggets gång när det märktes att carporten svajade
[bild]
[bild]
Tack för att du postar bilder. Som gammal byggnadskonstruktör kan jag bara inte föreställa mig att det där skulle vara instabilt. Än mindre att det skulle kunna bli. Det jag inte kan se är takets konstruktion. Men du har inte nämnt något om sviktande tak, som kan rasa av snö.
Varje bräda ger lite, lite stabilitet i sidled. Tillsammans bör det bli fruktansvärt starkt. Även om brädorna torkar, så det blir ett litet mellanrum, mellan dem, så är de ju spikade. Varje bräda blir som en liten skiva. Dessutom har de nu satt snestag.
Vidare måste jag fråga vem denna "Smid" är. Är det en smed du menar?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
F
J Janne Nilsson skrev:
Var det avtalat att de skulle upprätta relationshandlingar?
Är du en diversearbetare, kallar dig snickare och har hört mycket om krysstag men aldrig riktigt fattat vad som avses?
 
Du som byggherre har störst ansvar i det hela.

Det känns som en utförande entreprenad detta, det är för oklara omständigheter för att kalla detta en totalentreprenad.

Därmed skall du som byggherre+beställare ta fram allting som du nu försöker ålägga din entreprenör. Känns som en jävig besiktningsman.

Stomstabilitet genom skivverkan kräver 3 fulla väggar har jag för mig också?
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Det ser på andra bilder ut som det sitter nån slags skiva i väggarna utöver panelen?

Och även om en skiva i väggen stabiliserar bra, så sätter man ju alltid diagonaler. Och helst då hela, dvs ett stycke från uppe till nere.
Panelen i sig stabiliserar ingenting, oavsett nu eller när den torkat. Prova att lägg 5 tändstickor framför dig på bordet tätt tillsammans, så ser du att du utan vidare kan putta dom i sidled, då dom bara glider mot varandra.

Så det är helt klart klantskallar som byggt, och det enda dom verkar vara bra på är ju att ta betalt... Man baxnar... 220 lax för det...
Men snälla du! Har du aldrig tänkt på att skivor/brädor/paneler spikas eller skruvas, till skillnad mot tändstickor liggandes mot varandra. Prova att limma ihop tändstickorna, och se vad som händer.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men snälla du! Har du aldrig tänkt på att skivor/brädor/paneler spikas eller skruvas, till skillnad mot tändstickor liggandes mot varandra. Prova att limma ihop tändstickorna, och se vad som händer.
Om du hade läst lite till innan du kokade över så hade du sett att jag konstaterar just det, att skivor stabiliserar.
Men jag är osäker på om det verkligen är nån skiva som sitter där.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Det ser på andra bilder ut som det sitter nån slags skiva i väggarna utöver panelen?

Och även om en skiva i väggen stabiliserar bra, så sätter man ju alltid diagonaler. Och helst då hela, dvs ett stycke från uppe till nere.
Panelen i sig stabiliserar ingenting, oavsett nu eller när den torkat. Prova att lägg 5 tändstickor framför dig på bordet tätt tillsammans, så ser du att du utan vidare kan putta dom i sidled, då dom bara glider mot varandra.

Så det är helt klart klantskallar som byggt, och det enda dom verkar vara bra på är ju att ta betalt... Man baxnar... 220 lax för det...
Det är gipsskivor på en av väggarna, väggen mot grannen pga kravet på brandskydd.

227k och då står jag för panelerna, markarbetet, plattan och elektrikern. Det de står för förutom arbetet är allt övrigt virke, taket och plåtarbeten
 
A AG A skrev:
Tack för att du postar bilder. Som gammal byggnadskonstruktör kan jag bara inte föreställa mig att det där skulle vara instabilt. Än mindre att det skulle kunna bli. Det jag inte kan se är takets konstruktion. Men du har inte nämnt något om sviktande tak, som kan rasa av snö.
Varje bräda ger lite, lite stabilitet i sidled. Tillsammans bör det bli fruktansvärt starkt. Även om brädorna torkar, så det blir ett litet mellanrum, mellan dem, så är de ju spikade. Varje bräda blir som en liten skiva. Dessutom har de nu satt snestag.
Vidare måste jag fråga vem denna "Smid" är. Är det en smed du menar?
Ursäkta, menar smed.
Det smeden sade att snickarnas största fel är deras fästen av stolparna i betongen. De satte dessa och stolparna ”hänger” 10-15 mm i luften
Metallisk U-formad balkankare med gängad stång och förborrade montagehål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på sliten, smutsig betonggolv och rostig metall med spill, under träkonstruktion. Rå och grov textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan smeden satte dit dessa metallfötter så gungade carporten när man ryckte i den högra stolpen
Metallstolpe och trästöd vid en byggarbetsplats nattetid, smutsigt betonggolv, gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har bara dessa små snedstag i hörnen, både på väggarna och i undertaket
Tomma trähyllor i ett vindutrymme med synliga elledningar. Svarta markeringar finns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att vi påpekade om krysstag skarvade de ditt dessa ”krysstag” på ena väggen som panelerna inte var på
Tomma trähyllor i utrymme med isolering, röriga markeringscirklar, grått golv med våta skosavtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är inte orolig för sviktande tak utan mer för att det hamnar mkt snö på taket och sen blåser mkt och väggarna/stolpen inte håller
 
A APersson91 skrev:
Du som byggherre har störst ansvar i det hela.

Det känns som en utförande entreprenad detta, det är för oklara omständigheter för att kalla detta en totalentreprenad.

Därmed skall du som byggherre+beställare ta fram allting som du nu försöker ålägga din entreprenör. Känns som en jävig besiktningsman.

Stomstabilitet genom skivverkan kräver 3 fulla väggar har jag för mig också?
Snickarna och deras chef har hela tiden hävdat att du har byggt efter konstruktionsritningar som Derome beräknat och gjort (de beställde taket från Derome). När jag ringde Derome sade de att du bara gjort ritningar till taket.

Vi kommit överens att jag skulle stå för panelerna och elektrikern (markarbetet och plattan redan klara) och de skulle fixa resten
 
I Ingvar 58 skrev:
Om du hade läst lite till innan du kokade över så hade du sett att jag konstaterar just det, att skivor stabiliserar.
Men jag är osäker på om det verkligen är nån skiva som sitter där.
Det sitter bara gipsskivor på ena väggen
 
Fadai
C carawelle skrev:
Hej
Möjligheten att deponera resterande belopp på fakturan hos länsstyrelsen finns alltid i liknande situationer.
Räknas då som att fakturan är betald till tvisten är löst.
Kolla upp om det skulle vara en möjlighet i det här fallet.
Nej. Det gäller bara hyrestvister.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Om du hade läst lite till innan du kokade över så hade du sett att jag konstaterar just det, att skivor stabiliserar.
Men jag är osäker på om det verkligen är nån skiva som sitter där.
Nu kokar jag knappast över. Det var din liknelse mellan tändstickor och brädor som var fel. Man får en skivverkan av brädor också, eftersom de är spikade.
 
A Alex Holmén skrev:
Ursäkta, menar smed.
Det smeden sade att snickarnas största fel är deras fästen av stolparna i betongen. De satte dessa och stolparna ”hänger” 10-15 mm i luften
[bild] [bild]
Innan smeden satte dit dessa metallfötter så gungade carporten när man ryckte i den högra stolpen
[bild]
De har bara dessa små snedstag i hörnen, både på väggarna och i undertaket
[bild]
Efter att vi påpekade om krysstag skarvade de ditt dessa ”krysstag” på ena väggen som panelerna inte var på
[bild]

Vi är inte orolig för sviktande tak utan mer för att det hamnar mkt snö på taket och sen blåser mkt och väggarna/stolpen inte håller
Frågan är väl då vad dessa stolpskor står i. Det är precis så, som byggarna gjort, som de är tänkta att användas. Även fast jag är byggnadskonstruktör, kan jag inte se något direkt fel. Såsom allt i byggnaden samverkar, kan det inte finnas några stabilitetsproblen, ellet något som skulle kunna rasa.
Om så trots allt är fallet, måste det bero på något under jord. Exempelvis dålig betong till stolpskorna, eller dåliga markförhållande runt betongplintarna.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A AG A skrev:
Frågan är väl då vad dessa stolpskor står i. Det är precis så, som byggarna gjort, som de är tänkta att användas. Även fast jag är byggnadskonstruktör, kan jag inte se något direkt fel. Såsom allt i byggnaden samverkar, kan det inte finnas några stabilitetsproblen, ellet något som skulle kunna rasa.
Om så trots allt är fallet, måste det bero på något under jord. Exempelvis dålig betong till stolpskorna, eller dåliga markförhållande runt betongplintarna.
Tack för att du tar dig tid att svara, ännu bättre att du varit konstruktör.
Under carporten är det 10 cm betong och under dessa skor är det, förutom 10 cm betong, även ca 70 cm bred och 20-30 cm djup betongklump (grävde ett hål där skorna skulle stå).

Så du menar att de inte ser något fel i att de byggt:
- väggarna bara stolpar och liggande reglar och sen paneler på.
- snedstag endast i hörnen
- dessa skor i sex stolpar
Att detta är helt ok att bygga en carport?

När de byggde enligt det ovanstående så gungade HELA carporten när vi ryckte i den högra främre stolpe.
Då frågade snickarna om att få ha snedstag även på utsidan av stolparna (inne i väggarna var det redan snedstag). De förstärkte även fästet mellan stolpen och taket med metallstänger (här tyckte smeden att taket inte bara skulle legat på stolpen, utan de skulle ”jackat ur) lite i taket där stolpen fästes för att få stabilitet)
Moderna carport i trä, del av bil, våt asfalt, ringar markerade, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av byggnad under konstruktion med synliga träbjälkar, stödstolpe och mörk takkant. Suddig förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hjälpte inte med snedstagen, carporten fortfarande lika vinglig. Då ville de att sätta några metallstänger mellan carporten och husbyggnaden till höger. Det fick de inte göra för bygglovet tillät bara fristående carport.

Då hade jag en smed i ett annat projekt och han kom på att sätta metallfötter och då blev det stabilt, inte hundra men tillräckligt tyckte besiktningsmannen, men ville att en konstruktör skulle beräkna/kolla upp
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Tack för att du tar dig tid att svara, ännu bättre att du varit konstruktör.
Under carporten är det 10 cm betong och under dessa skor är det, förutom 10 cm betong, även ca 70 cm bred och 20-30 cm djup betongklump (grävde ett hål där skorna skulle stå).

Så du menar att de inte ser något fel i att de byggt:
- väggarna bara stolpar och liggande reglar och sen paneler på.
- snedstag endast i hörnen
- dessa skor i sex stolpar
Att detta är helt ok att bygga en carport?

När de byggde enligt det ovanstående så gungade HELA carporten när vi ryckte i den högra främre stolpe.
Då frågade snickarna om att få ha snedstag även på utsidan av stolparna (inne i väggarna var det redan snedstag). De förstärkte även fästet mellan stolpen och taket med metallstänger (här tyckte smeden att taket inte bara skulle legat på stolpen, utan de skulle ”jackat ur) lite i taket där stolpen fästes för att få stabilitet)
[bild] [bild]
Det hjälpte inte med snedstagen, carporten fortfarande lika vinglig. Då ville de att sätta några metallstänger mellan carporten och husbyggnaden till höger. Det fick de inte göra för bygglovet tillät bara fristående carport.

Då hade jag en smed i ett annat projekt och han kom på att sätta metallfötter och då blev det stabilt, inte hundra men tillräckligt tyckte besiktningsmannen, men ville att en konstruktör skulle beräkna/kolla upp
De främre stolparna är ju mest stadgade i en ledd. I sidled blir momentet väldigt stort, om man trycker högt upp. Börjar man sedan gunga, är det inte konstigt om det rör sig. För att stadga upp gör man, som ni först gjorde. Man bygger ner korta snedströvor vid porten/öppningen. I övrigt kan man inte göra så mycket mer än att sätta en större fot runt stolpen.
Jag förstår om du till en början blev förskräckt. Dock kan jag garantera att det skulle hållit redan då. Även om en byggnad givetvis inte ska kännas så vinglig. Dock tror jag att det nu är avhjälpt så långt det går. Se om du hittar en liknande carport hemma hos någon. Deu kommer säkert upptäcka att flera av dem är "gungbara".
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.