B
S Stefan1972 skrev:
Tillverkarna pekar alltid på andra omständigheter om nåt går sönder. Det är aldrig nån serviceproblematik. Helvetet fryser nog till is innan någon ifrågasätter sina egna serviceintervaller.
Så brukar det vara. VW:s TSI-motor, eller vad den nu kallades, är ett bra exempel. Där drabbades en del av problem p.g.a. långa serviceintervall, en del bilägare blev ersatta, andra inte. Orsaken till problemen där var helt klart de långa serviceintervallen. När det gäller BMW är jag benägen att tro att det ligger något i teorin om materialfel i många fall. Det är visserligen anekdotisk bevisföring men jag läste ganska mycket på olika bilfora, autopower.se bl.a., jag minns att det var någon som hade bytt olja var 1000:e mil och ändå fick kamkedjeproblem, det hade inte hänt om enbart serviceintervallet hade varit felorsak.
 
F
nino nino skrev:
Provat att läsa koder med Ista?
Nope. Vad är Ista?

jag har läst med en 100kr läsare från Wish och två oberoende telefonappar.
 
F fsn skrev:
Nope. Vad är Ista?

jag har läst med en 100kr läsare från Wish och två oberoende telefonappar.
https://www.autopower.se/
Regga dig på bmwforumet Autopower och lägg en tråd om ditt problem där. Sjukt bra hjälpsamma bmwfolk där. Det forumet hjälpte mig massor och en av anledningarna att jag hade kvar mina Bmws så länge. Hade aldrig haft modet att köra 550 i 10 år utan det forumets kompetens.

Beroende på var du bor, om du måste söka experthjälp på verkstad så rek jag Göteborgs bilservice i Partille vid bilprovningen i järnringens industriområde. Peter och Joakim löser allt. Skruvar bara BMW.
Som en verkstad ska fungera. Svårt att hitta sånt idag.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nope. Vad är Ista?

jag har läst med en 100kr läsare från Wish och två oberoende telefonappar.
Samma som bmw använder
Har du facebook så gå med i nån bmw grupp, tex f10 f11 så kan du få hjälp att hitta det, sen rätt kabel för 200 så kan du läsa ut allt
 
  • Gilla
Wille71
  • Laddar…
Servade firmabilen idag, och fick en Fiesta som lånebil.
Den hade en märklig hastighetsmätare, skalan var inte jämn (finns nått ord för ojämn skala som jag inte hittar i huvudet)
Skalan gick från 0-220, och då borde 110 vara rakt upp, men här var 80 rakt upp. 120-220 var komprimerad till typ en 3e del av skalan.
I min värd av perfektion linjerar visarna på hastighet och varv varandra på högsta växeln, men när man låg i 80 med den här pekade hastighetsmätarnålen rakt upp och varvräknarnålen liggande åt vänster.
Mycket irriterande.
Bilen var även 3 cylindrig.....vem vill sitta och höra på nått som låter som en gräsklipparmotor ??
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Tja, dem har väl vunnit "Engine of the year" i sin klass vartenda år sen den kom för typ 10 år sen.. :D
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, dem har väl vunnit "Engine of the year" i sin klass vartenda år sen den kom för typ 10 år sen.. :D
Jo, men den låter iaf som en gräsklippare, saknar juryn öron ?? ;)
 
Typ en sån?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Bilen var även 3 cylindrig.....vem vill sitta och höra på nått som låter som en gräsklipparmotor ??
Nä precis , 8 burkar måste det vara.:rofl:;)
 
  • Gilla
jonas.o och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Typ en sån?
[media]
Den där lät ju kul i jämförelse :)
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
galento galento skrev:
Nä precis , 8 burkar måste det vara.:rofl:;)
Det där har vi delade åsikter om, vist en 8a låter mysigt, men den slår inte en rak 6a strax före varvstopp i mina öron ;)
 
  • Älska
  • Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
G
MB OM422, lågvarvig diesel V8 början 80 tal låter bättre;)
 
  • Gilla
Kuslake
  • Laddar…
G OMathson skrev:
MB OM422, lågvarvig diesel V8 början 80 tal låter bättre;)
Nä, stopp nu, du får gå och kolla upp öronen......en diesel låter aldrig bra ;):rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det där har vi delade åsikter om, vist en 8a låter mysigt, men den slår inte en rak 6a strax före varvstopp i mina öron ;)
Jag är allätare gällande motorljud.
En rak 5a, en rak 6a eller v8a med lite öppna rör, allt passar mig.
Åker just nu en liten 3.8 liters v6a och det funkar precis lika bra om den får lite varv:)
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Glömde en sak jag skulle berätta om.
Service på firmabilen, och byte av bromsklossar, Transit Custom -21
Bilen har gått 7.800 mil på 2 år, automat och mycket köande i Stockholmstrafiken, bilen är konstant maxlastad och väger drygt 3 ton (Tjänstevikt 2050kg)
Det var 2 mm kvar på samtliga bromsklossar runt om !!!
Sällan bromsar slits så jämnt fram/bak.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.