Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Lika bra investering idag som då.
Kanske det, Äldre man med glasögon i intervju, citat om framtidsprognoser och astrologi, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja resten är spekulation.
Ja och det var ditt inlägg som jag svarade på också, med skillnad att jag la fram argument för varför priserna under sommararna kan bli högre framöver.
 
Jag kom på en bra jämförelse med solceller, premieobligationer. För er som är födda på 70-talet eller tidigare vet att premieobligationer var ett stabilt räntebärande papper utfärdat av staten med en viss garanterad avkastning, oftast rätt modest men vid högt ränteläge kunde de ge uppåt 10% per år. Som extra grädde på moset fanns en vinstchans att vinna upp till en miljon extra, minimal chans men ändå. Solceller ger en ganska modest avkastning jämfört med börsen, är relativt säker / låg risk och man kan vinna lite extra om priserna går bananas som tex år 2022.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kom på en bra jämförelse med solceller, premieobligationer. För er som är födda på 70-talet eller tidigare vet att premieobligationer var ett stabilt räntebärande papper utfärdat av staten med en viss garanterad avkastning, oftast rätt modest men vid högt ränteläge kunde de ge uppåt 10% per år. Som extra grädde på moset fanns en vinstchans att vinna upp till en miljon extra, minimal chans men ändå. Solceller ger en ganska modest avkastning jämfört med börsen, är relativt säker / låg risk och man kan vinna lite extra om priserna går bananas som tex år 2022.
Ja och man lär ju inte förminska sin elförbrukning de närmsta 20 åren eftersom bilar blir elbilar. Och att de också utrustas med stora batterier som kan agera buffert även för huset är ju också positivt. Tror inte man gör fel i att satsa på solceller om man inte ska belåna sig över sin kredit.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fredric Berling skrev:
om man inte ska belåna sig över sin kredit.
Vad betyder det? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad betyder det? :thinking:
Menade bara att man bara ska låna pengarna om det inte innebär att man riskerar sin personliga ekonomi om räntorna ökar.
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Inte lönsamt , men politiskt korrekt. Tänk innanför boxen.
 
  • Haha
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Lika bra investering idag som då.
Ja, solvärme är billigt och ger bra avkastning direkt. Idag har jag 9 grader ute, men tack vare solen så har jag ändå varmt inne utan eluppvärmning. Jag passade på att fixa inblåsning av varm luft från inglasningen som gratis värme under vår/höst.

Innan detta tittade jag på att bygga solfångare även för varmvatten, men jag konstaterade att jag iom FLVP ändå fick billigt varmvatten från solen om jag bara värmer inomhusluften.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredric Berling skrev:
Jag håller med. Jag hade pengar över på kontot och värderade att de sitter bättre på taket och ger utdelning varje månad än den lilla ränta de gav på kontot. Det är också värt en hel del i ”livskvalitet” att inte stressa över elförbrukning hemma. Batteriet känns dock som ett måste då det bästa med egenproduktion är att slippa eons avgifter och skatter på köpt el. Försäljning ger inte mycket för mig.
Ja, jämfört med att ha pengar på konto är nästan alla investeringar bra. :)
 
Vi gjorde en investering om ca. 230k (kontant) med ett elpris omkring 1.5kr/kWh inkl. allt. Kalkylen var återbet 16 år. 11kw med batteri 10kwh. 2021 var avkastningen 6%. 2022 var den 11%. Då har jag räknat in besparingen i skillnaden mot eons snittpris och mitt egna snittpris (kör timpris).

Värderade om huset nov 2022 och trots den instabila marknaden var huset värt 500k mer än vid köpet 2017 (4,2). Vi har renoverat lite ytor men stora är solcellerna. Enligt mäklaren var det en stor del av värdeökningen. Köpte en elbil för skillnaden. Så vi fördubblade investeringen på två år och sänkte vår transportkostnad till och från jobbet med 4000kr/mån, ränta avräknat. Leasade en elbil innan.

Håller elpriserna i sig så är systemet betalt om åtta år. Batteri och växelriktare behöver kanske bytas samtidigt (ca. 100k av investeringen) och panelerna håller ytterligare 10 år.

Dock, hade jag stått för samma investering idag hade den kostat uppåt 300k efter alla stöd. Inte varit lika självklart. Nu hade vi tur med tajmingen så för oss har det varit en bra investering, givet att elpriserna håller sig omkring 2-2.5kr/kWh inkl allt.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Ja, jämfört med att ha pengar på konto är nästan alla investeringar bra. :)
ÄNTLIGEN!! Gud hör bön.:rolleyes:
Du börjar medge att solpaneler är en bra investering.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns flera förklararingar. Exeptionella priser är ju kraftigt bidragande. Likaså att du kanske har låg förbrukning på vintern. Men oavsett ska det ställas i relation till vad det kostar att uppnå. Det säger inte din bild.

Vad jag har hört från kompisar som har solceller så säljs elöverskotten den timme den uppstår. Ergo du säljer den på sommaren och köper från marknaden på vintern (förenklat). Förr kunde man ju tillgodo räkna sig energimängden och det är mer lönsamt.
Det är ju själva vitsen att man har timpris så jag säljer ju till de här spotpriserna nu under dagen plus 2 öre (nätnytta) och 60 öre i skattereduktion per såld kWh. Och jag kan justera lite hur jag använder batteri eller inte över dygnet.

Linjediagram och tabell visar siffror för varje timme, datummärkning 27 april 2023, volatila värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Naturligtvis är det så, och summerat historiskt är det uppenbart att det är en bra affär. Hur framtiden blir vet ingen, men man kan ju utan att skämmas tänka sig att energibehovet går upp,,och då naturligtvis elpriset med.
jag fick inte ihop kalkylen med 600 kr/MWh i elpris ens. Så hur du skulle få ihop dagens priser på solceller med historiska elpriser förstår jag inte. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att elbehovet har ökat stadigt sedan 1850 och infaltionsjusterat elpris har inte ökat linjärt med behovet. Din slutsats att elpriset går upp kan vara rätt, men inte orsaken.
 
A ahammas skrev:
Värderade om huset nov 2022 och trots den instabila marknaden var huset värt 500k mer än vid köpet 2017 (4,2). Vi har renoverat lite ytor men stora är solcellerna. Enligt mäklaren var det en stor del av värdeökningen. Köpte en elbil för skillnaden.
Hur "köper man en elbil för skillnaden"? Jag har bott i mitt hus i snart 25 år och det är värt några mille mer än när jag köpte, jag är väldigt nyfiken på hur jag får tillgång till de millarna (utan att sälja då, men jag tolkar ditt inlägg som att du bor kvar).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur "köper man en elbil för skillnaden"? Jag har bott i mitt hus i snart 25 år och det är värt några mille mer än när jag köpte, jag är väldigt nyfiken på hur jag får tillgång till de millarna (utan att sälja då, men jag tolkar ditt inlägg som att du bor kvar).
Du kan köpa tillbaka dem mot nått som heter ränta. Kallas lån. Behöver man inte pengar kan frihet vara mer värt. Men som husägare i 20 år borde du vara väl insatt hur sånt funkar och inte behöva det förklarat av någon betydligt yngre.

Vi behövde en bil. Hade tänkt leasa men det skulle innebära 6000kr/mån och ökande med räntan under avtalet. Inget restvärde efter 3 år. Jag misstänker att vårt hus också kommer vara värt mer om 20 år men att få upp det 15% på lite mindre än sex år i en vikande konjunktur tycker jag är rätt bra.

Hade helst haft 500k mindre i lån men nu behövde vi en bil. Klart man kunnat köpt något begagnat fossilt och sparat pengar men om det ska bli en elektrifiering så måste ju någon sätta elbilar på marknaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.