N nochl skrev:
Detta stämmer inte helt och hållet enligt mig. Själv har jag sprutat en hel del senaste åren med min wagner control pro 250 m.

För innerpanel av trä vill man ofta att träet ska framträda, sprutar man bara så blir ytan perfekt men död som en fabriksmålad spånskiva därför efterdrar jag med pensel på innerpanel, inget större jobb men blir snyggt som penselmålat.

För ytterpanel, speciellt äldre med torrsprickor, så behöver man verkligen ta några rejäla drag med penseln för att färgen ska fylla ut ordentligt.

För släta ytor som spånskiva eller liknande med en yta som inte är helt perfekt syns defekter för tydligt efter sprutan så där kan man bli tvungen att efterdra med roller.

Det är fortfarande stor mening att sprutmåla, den stora fördelen och tidsvinsten är att få ut färgen på ytan jämnt och fint.

/nochl
Om man vill att det ska se penselmålat ut, på innerpanel, kan man naturligtvis använda en pensel efter. Men det är ett så knäppt exempel, så jag förstår inte att du ens nämner det.

Vad gäller torr ytterpanel, så är det ett ju ett av ställena där sprutmålning är överlägset bäst. Med spruta kommer färgen i minsta lilla torrspricka och täcker fullkomligt. Något som är mycket jobbigt med pensel.

Men troligtvis handlar det om fel spruta för ändamålet för dig. Alternativt felinställd spruta.

Detsamma gäller även släta ytor. Även där är sprutan överlägsen. Måste du efterstryka med pensel eller roller så är det målarens fel.
 
L Limpan4all skrev:
Borsta bort, du kan inte använda högtryckstvätt.
Airless är bättre än HVLP för dig. Sök i denna tråd efter mitt användarnamn så har jag skrivit en del som är direkt applicerbart för dig. Jag hade samma behov och fick till en effektiv lösning som jag är skitnöjd med (15 meter färgslang och sug direkt från färghinken).
Varför kan han inte använda högtryckstvätt? Det används av nästan alla proffesionella sprutmålare.
Sprutan du rekomenderar är inte gjord för rödfärg, och kommer snart gå sönder.
 
A AG A skrev:
Om man vill att det ska se penselmålat ut, på innerpanel, kan man naturligtvis använda en pensel efter. Men det är ett så knäppt exempel, så jag förstår inte att du ens nämner det.

Vad gäller torr ytterpanel, så är det ett ju ett av ställena där sprutmålning är överlägset bäst. Med spruta kommer färgen i minsta lilla torrspricka och täcker fullkomligt. Något som är mycket jobbigt med pensel.

Men troligtvis handlar det om fel spruta för ändamålet för dig. Alternativt felinställd spruta.

Detsamma gäller även släta ytor. Även där är sprutan överlägsen. Måste du efterstryka med pensel eller roller så är det målarens fel.
Varför är träpanel ett knäppt exempel?

Angående fasad. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har men om du hade målat torr fasad med lockpanel och använt akrylatfärg så hade du förstått vad jag menar.

Observera att jag skriver kan och inte ska. Det beror på situation, färg och underlag vad som lämpar sig bäst.
 
Varför använda spruta om man vill att det ska se penselmålat ut? Är det inte bättre att penselmåla då?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför använda spruta om man vill att det ska se penselmålat ut? Är det inte bättre att penselmåla då?
För att det går väldigt mycket fortare.

Har man mycket lister, pärlspont och liknande tar det enormt mycket tid att få dit färgen jämnt och snyggt med pensel. Det behövs oftast bara 1-2 drag med pensel efter. Inget dropp, mycket lite rinnande pga jämn förgfördelning.
 
Innerdörrarna efterdrar jag också. Den här sprutmålade jag idag med efterdrag. Det kanske inte är något alla uppskattar men jag uppskattar att man fortfarande kan se att det är en trädörr.
Vit målad träpanel, närbild, dörr- eller fönsterkarmstruktur, detaljer i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
N nochl skrev:
Varför är träpanel ett knäppt exempel?

Angående fasad. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har men om du hade målat torr fasad med lockpanel och använt akrylatfärg så hade du förstått vad jag menar.

Observera att jag skriver kan och inte ska. Det beror på situation, färg och underlag vad som lämpar sig bäst.
Det knäppa är naturligtvis inte träpanel. Utan att efterstryka med pensel, för att få det att se penselmålat ut. Särskilt då jag svarade en person som skulle måla om huset utvändigt, och undrade om man behövde efterstryka för att färgen skulle täcka eller "tränga in" ordentligt.

Då jag numera jobbar heltid med just sprutmålning, så anser jag att jag har erfarenhet av sprutmålning av trä.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det knäppa är naturligtvis inte träpanel. Utan att efterstryka med pensel, för att få det att se penselmålat ut. Särskilt då jag svarade en person som skulle måla om huset utvändigt, och undrade om man behövde efterstryka för att färgen skulle täcka eller "tränga in" ordentligt.

Då jag numera jobbar heltid med just sprutmålning, så anser jag att jag har erfarenhet av sprutmålning av trä.
Smaken är olika och jag föredrar att trä ser ut som trä och det är okej att inte tycka det. Även kvistar och springor blir bättre igenfyllda med efterdrag, det kan ju rimligtvis inte bli sämre eller hur?

Detsamma gäller fasadfärg (akrylat typ alcro bestå har jag målat med) . Det blir bättre igenfyllt även här, på torra fasader blir det tydligare. Det kanske inte jämnt är ett krav att göra det men av det jag målat så tycker jag det alltid blir bättre med.

Det är min erfarenhet.
Du har din och i och med att du arbetar med målning så innefattar den såklart även tidsåtgången kontra resultatet. Det går ju fortare utan pensel, det skulle jag hålla med om.

Sedan använder jag ju inte pensel jämnt. När jag kör element, plåt, gipstak, gipsväggar och liknande så vill jag ha perfekt yta utan penseldrag.
 
N nochl skrev:
Smaken är olika och jag föredrar att trä ser ut som trä och det är okej att inte tycka det. Även kvistar och springor blir bättre igenfyllda med efterdrag, det kan ju rimligtvis inte bli sämre eller hur?

Detsamma gäller fasadfärg (akrylat typ alcro bestå har jag målat med) . Det blir bättre igenfyllt även här, på torra fasader blir det tydligare. Det kanske inte jämnt är ett krav att göra det men av det jag målat så tycker jag det alltid blir bättre med.

Det är min erfarenhet.
Du har din och i och med att du arbetar med målning så innefattar den såklart även tidsåtgången kontra resultatet. Det går ju fortare utan pensel, det skulle jag hålla med om.

Sedan använder jag ju inte pensel jämnt. När jag kör element, plåt, gipstak, gipsväggar och liknande så vill jag ha perfekt yta utan penseldrag.
Nej! Det blir inte bättre igenfyllt för att man efterstryker med pensel. Endera så täcker färgen, eller också inte. Om den inte täcker med spruta, så har du gjort fel! Penselborsten kan inte tränga in i tunna springor, på samma sätt som förångad färg under tryck kan.
 
A AG A skrev:
Nej! Det blir inte bättre igenfyllt för att man efterstryker med pensel. Endera så täcker färgen, eller också inte. Om den inte täcker med spruta, så har du gjort fel! Penselborsten kan inte tränga in i tunna springor, på samma sätt som förångad färg under tryck kan.
Ok, jag tror inte vi kommer längre. ;) Tror de som läser tråden och ska börja sprutmåla upptäcker sin föredragna metod efter ett eget test.
Go kväll
 
A AG A skrev:
Det knäppa är naturligtvis inte träpanel. Utan att efterstryka med pensel, för att få det att se penselmålat ut. Särskilt då jag svarade en person som skulle måla om huset utvändigt, och undrade om man behövde efterstryka för att färgen skulle täcka eller "tränga in" ordentligt.

Då jag numera jobbar heltid med just sprutmålning, så anser jag att jag har erfarenhet av sprutmålning av trä.
Det finns en aspekt till i att efterbearbeta ytan med ex, pensel eller roller och det är att kunna bättringsmåla med ett bättre resultat om man får en liten skada. En liten rollad eller penseldragen bit på en sprutad yta blir sällan bra, framförallt i släpljus. Men allt beror ju på vilket resultat och finish man vill ha.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Det finns en aspekt till i att efterbearbeta ytan med ex, pensel eller roller och det är att kunna bättringsmåla med ett bättre resultat om man får en liten skada. En liten rollad eller penseldragen bit på en sprutad yta blir sällan bra, framförallt i släpljus. Men allt beror ju på vilket resultat och finish man vill ha.
Repar du dina golvbrädor, innan du lägger dem, av samma anledning. Eller du kanske har fler material du skadar, eller gör fula, för att lagningar ska synas mindre?
 
A AG A skrev:
Repar du dina golvbrädor, innan du lägger dem, av samma anledning. Eller du kanske har fler material du skadar, eller gör fula, för att lagningar ska synas mindre?
Nope, men jag sätter heller inte upp tavlor och hyllor på golvet som jag om något år kanske flyttar eller tar bort.

Notera att mitt inlägg inte var någon kritik mot dig eller din ståndpunkt i denna fråga utan endast en ytterligare aspekt.

Personligen hade jag sprutat mina väggar och ej rollat efteråt, samma sak med de innerdörrar jag renoverat, de har jag heller inte efterdragit med pensel då jag föredrar den släta ytan.
 
Fråga: Kan man använda vilken vattenbaserad färg som helst?

Jag har ett gäng Flügger-dunkar stående i källaren som ska användas i sommar till olika projekt. Om jag köper en sån däringa Bosch-spruta, är det bara sätt igång och se glad ut?
 
Hittade denna video som visar hur det fungerar på ett bra sätt, för oss som är noobs på detta:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.