Viktor.J Viktor.J skrev:
Att sälja elen på sommaren för 1/4 av vinter priset är inte superduper affär.
I augusti/september var priserna rejält höga. Utan kärnkraft är det inte säkert att priserna på sommaren blir låga framöver. Vindkraften ger väldigt lite, vattenkraften kan ha låga nivåer i dammarna och Europa förbrukar mycket för att kyla sina hushåll. Plus att de på kontinenten börjar spara gas i lagren.

Så närmaste åren kan nog priserna bli höga på sommaren.
 
R Riverground skrev:
I augusti/september var priserna rejält höga. Utan kärnkraft är det inte säkert att priserna på sommaren blir låga framöver. Vindkraften ger väldigt lite, vattenkraften kan ha låga nivåer i dammarna och Europa förbrukar mycket för att kyla sina hushåll. Plus att de på kontinenten börjar spara gas i lagren.

Så närmaste åren kan nog priserna bli höga på sommaren.
väldigt kortsiktigt att titta på 2022
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Vi valde att inte skaffa solpaneler förra sommaren. Istället har vi effektiviserat huset och eldat mera med ved under vintern och vi betalade av en klumpsumma på huslånet och på det viset undkom vi effekterna av den senaste räntehöjningen av euribor 12.

Att Olkiluoto 3 snart skulle komma igång var en stor faktor, med en stabil bas av kärnkraft i Finland + konstant ökande vindkraftsutbyggnad samt möjligheten för SMR i framtiden, har vi en resonabel grund för att förvänta oss förnuftiga elpriser i framtiden. Utan OL3 hade vi förmodligen satsat krutet på solcellerna.

Tyskland är det stora orosmolnet förstås, dom lyckas alltid ställa till det för resten av europa på ett sätt eller annat.
 
  • Gilla
Jesperka och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
väldigt kortsiktigt att titta på 2022
Det gjorde jag dock inte, läs mitt inlägg igen.
 
nikasp
lilytwig lilytwig skrev:
Gratis kan man ju tycka, men det blir det inte. Du går ju miste om en intäkt.
Svårt att se hur du tänker. Jag driver huset, poolvärmepumpen och potentiellt en LLVP med egenproducerad el sommartid plus kan sälja överskottet. Är det inget plus eller hur tänker du? Halvdålig dag vad gäller sol kl 12:32 idag.
Appskärm för energihantering visar dagsförbrukning och elproduktion, inkluderar datum och procentsatser för energiflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Energiadministrationsskärm visar daglig produktion, konsumtion, matat till, och tagit från elnätet i kWh. Datum: 27/04/2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Svårt att se hur du tänker. Jag driver huset, poolvärmepumpen och potentiellt en LLVP med egenproducerad el sommartid plus kan sälja överskottet. Är det inget plus eller hur tänker du? Halvdålig dag vad gäller sol kl 12:32 idag.
[bild]
Gratis är det inte. Du har ju fortfarande kapitalkostnaden för investeringen, oavsett hur du har finansierat detta. Det må vara utebliven ränta, uteblivna aktievinster eller ränta om du har upplånat beloppet. I prkatiken så blir det ju alltid villaräntan man skall jämföra med för de som har villalån då det enklaste och mest rättvisa alternativet är att jämföra med en extra avbetalning på huset.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att sälja elen på sommaren för 1/4 av vinter priset är inte superduper affär.
Hur kan du då förklara detta fenomen 0kr i elräkningar ständigt?, samt 7000kr kvar sen förra sommarens produktion?
 
  • Skärmdump av mobilapp visar en lista över makulerade fakturor med noll kronor från september 2022 till april 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Får ni "bra" betalt på sommaren om man jämnför sälja på vinter?Jag menar det är väl inte så hög efterfrågan just på sommaren?
Titta på bilden, jag har 7000kr kvar sen förra sommarens produktion, och nu växer högen med pengar igen. Så ja,,,min anläggning är en pengamaskin.
 
  • Skärmbild visar mobilapp med lista över fakturor märkta "Makulerad" och belopp på 0 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Hur kan du då förklara detta fenomen 0kr i elräkningar ständigt?, samt 7000kr kvar sen förra sommarens produktion?
Ser ju ut som mina elräkningar:)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Titta på bilden, jag har 7000kr kvar sen förra sommarens produktion, och nu växer högen med pengar igen. Så ja,,,min anläggning är en pengamaskin.
Fejk news?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har marknaden för solceller börjat gå ner? Har sett flera "erbjudanden" nyligen från de stora aktörerna. Dessutom är leveranstiden nu bara 8-10 veckor med den jag pratat med.

Jag fick nyligen ett pris på 24 paneler (ca 10 kWp) på ca 13,2 kr/kW - vilket är lägre mot senaste tiden då det legat på 15,5-16 kr/kW i Göteborgsområdet.
 
  • E-postmeddelande om kampanj för solcellsanläggning, uppmanar intresseanmälan för offert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
P Pickadollen skrev:
Har marknaden för solceller börjat gå ner? Har sett flera "erbjudanden" nyligen från de stora aktörerna. Dessutom är leveranstiden nu bara 8-10 veckor med den jag pratat med.

Jag fick nyligen ett pris på 24 paneler (ca 10 kWp) på ca 13,2 kr/kW - vilket är lägre mot senaste tiden då det legat på 15,5-16 kr/kW i Göteborgsområdet.
Det är väl slut på människor som litar på glädjekalkylerna. :rofl: Det får bli mycket billigare innan jag ens funderar på det.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
G
T Tomasmexitegel skrev:
Titta på bilden, jag har 7000kr kvar sen förra sommarens produktion, och nu växer högen med pengar igen. Så ja,,,min anläggning är en pengamaskin.
Men va bra, då finns ju lösningen i Sverige! Vi lägger ner kvarvarande 6 reaktorer, alla villor/radhus/osv, lantbruk och brf fixar fram några hundra tusen var och intallerar solceller, alla fick "gratis el" året runt. De enda negativa va lite ränta och avskrivning i några år. Problem solved:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag har ju i en annan tråd tittat på balkongkraftverk och tittat på det som var billigast per producerad kW. Det blev ett verk med fyra paneler på totalt 1300W, så jag räknade med 1kW under 5h per dygn under halva året. Det intressanta är att inte ens denna lilla installation skulle gå att konsumera inne i mitt hus, utan jag skulle bli beroende av att sälja till andra eller skaffa batteri (pga överproduktion).

Antingen använder man elnätet som batteri eller så skaffar man ett eget.

Eftersom nätavgift plus skatt ungefär motsvarar 60-öringen och nätnytta så kan man lite förenklat komma fram till att elpriset i december bör skalas mot elpriset under sommaren. I december hade jag ett elpris i snitt på 2,88 kr/kWh (efter optimeringar och timpriser) och hittills i april ligger priset på 67 öre/kWh (bägge utan moms). Detta ger en relation mellan vinterpris och sommarpris på en faktor 4,8. Dvs om man säljer till 60 öre så måste man ha producerat 4,3x så mycket el för att köpa tillbaka samma mängd i december. Nu är siffran 67 öre inte medelpriset när elen har producerats. 64 öre har medelpriset varit kl 10-18. Och de dagar vädret har varit bra för solproduktion så har priset legat ytterligare en bit under det i snitt. Den 10/4 låg priserna kl 10-18 på:
"31,34 15,43 15,08 11,4 2,01 2,52 4,77 29,16" dvs nästan gratis när solen lyste som mest.

Nu är december förra året inte riktigt rättvis, så vi tar januari i år istället som jämförelse. Då ligger priset ungefär 40% högre än i april.

Jag har även tittat på elpriserna under dagarna på sommaren under några år tillbaka. Här har jag fokuserat på prisförändringen under de timmar då solen lyser som starkast och man kan tydligt se en trend att för varje år så dippar priserna mer och mer runt kl 13-14 varje dag. Detta innebär att man från solpanelerna får mindre och mindre betalt för sin el (relativt sett).

om man då antar (vilket är sant de flesta år) att kvoten mellan sommarpriser och vinterpriser är konstant, då får man relativt sett mindre och mindre betalt för sin solpanelsel på sommaren ju större dipparna blir. Att vi nu har haft (aug-sept förra året borträknade, de är inte representativa på något sätt) en större skillnad i elpris mellan sommar och vinter gör då ekvationen än mindre optimal.

Om jag ägde nyinstallerade solpaneler så skulle jag vara rätt orolig faktiskt. Trenderna pekar inte åt rätt håll, varken rörande vad man får betalt gentemot dygnsmedelpriset och inte heller vad man får betalt på sommaren gentemot vintern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ju i en annan tråd tittat på balkongkraftverk och tittat på det som var billigast per producerad kW. Det blev ett verk med fyra paneler på totalt 1300W, så jag räknade med 1kW under 5h per dygn under halva året. Det intressanta är att inte ens denna lilla installation skulle gå att konsumera inne i mitt hus, utan jag skulle bli beroende av att sälja till andra eller skaffa batteri (pga överproduktion).

Antingen använder man elnätet som batteri eller så skaffar man ett eget.

Eftersom nätavgift plus skatt ungefär motsvarar 60-öringen och nätnytta så kan man lite förenklat komma fram till att elpriset i december bör skalas mot elpriset under sommaren. I december hade jag ett elpris i snitt på 2,88 kr/kWh (efter optimeringar och timpriser) och hittills i april ligger priset på 67 öre/kWh (bägge utan moms). Detta ger en relation mellan vinterpris och sommarpris på en faktor 4,8. Dvs om man säljer till 60 öre så måste man ha producerat 4,3x så mycket el för att köpa tillbaka samma mängd i december. Nu är siffran 67 öre inte medelpriset när elen har producerats. 64 öre har medelpriset varit kl 10-18. Och de dagar vädret har varit bra för solproduktion så har priset legat ytterligare en bit under det i snitt. Den 10/4 låg priserna kl 10-18 på:
"31,34 15,43 15,08 11,4 2,01 2,52 4,77 29,16" dvs nästan gratis när solen lyste som mest.

Nu är december förra året inte riktigt rättvis, så vi tar januari i år istället som jämförelse. Då ligger priset ungefär 40% högre än i april.

Jag har även tittat på elpriserna under dagarna på sommaren under några år tillbaka. Här har jag fokuserat på prisförändringen under de timmar då solen lyser som starkast och man kan tydligt se en trend att för varje år så dippar priserna mer och mer runt kl 13-14 varje dag. Detta innebär att man från solpanelerna får mindre och mindre betalt för sin el (relativt sett).

om man då antar (vilket är sant de flesta år) att kvoten mellan sommarpriser och vinterpriser är konstant, då får man relativt sett mindre och mindre betalt för sin solpanelsel på sommaren ju större dipparna blir. Att vi nu har haft (aug-sept förra året borträknade, de är inte representativa på något sätt) en större skillnad i elpris mellan sommar och vinter gör då ekvationen än mindre optimal.

Om jag ägde nyinstallerade solpaneler så skulle jag vara rätt orolig faktiskt. Trenderna pekar inte åt rätt håll, varken rörande vad man får betalt gentemot dygnsmedelpriset och inte heller vad man får betalt på sommaren gentemot vintern.
Och sen va det förbrukningsmönstret, som mitt tex: kallt vinterdygn drygt 55kWh, soligt vår/sommardygn ca 10kWh, sen skulle det inte vara jättesvårt att sänka till lägre än 10 men väldigt svårt att sänka de 55 på vinter, vp går dygnet runt, redan för kallt inne och får toppa med lite vedeldning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.