Hallå.,
Nu har jag tröttnat på att min undermåliga arbetsplats i hemmet, framförallt ungarna som väsnas när de kommer hem från skolan. En permanent lösning hägrar i horisonten, i och med bygget av ett kombinerat gästhus och kontor. Då det ligger några år fram i planen funderar jag på en tillfälliglösning.

Jag funderar på att bygga en extremt kompakt liten kontorsbyggnad. Ungefär så att det ryms ett hyffsat (180 cm) skrivbord och en bra stol. Jag tänker att den ska vara enkel att flytta med traktor och gafflar, så att den inte blir i vägen vid kommande projekt på gården. Jag jobbar hemma 2-3 dagar i veckan och behöver bara kontoret då. Övrig tid vore det kanske ekonomiskt att låta det stå kallt, och värma upp det med timer/schemaläggning inför arbetsdagarna.

Jag har ingen riktig plan för konstruktion, isolering, material mm som passar för ändamålet. Den får gärna se någorlunda ok ut så att inte frugan blir sur, och måste klara regelbunden kallställning/uppvärmning. Även om jag bara behöver den några år (antagligen 5-10) så vore det bra om den gick att sälja vidare till någon annan sen.

Jag tänker att det kanske finns någon som gjort något liknande? Eller någon med några bra idéer?
 
En billig husvagn kanske?
 
useless useless skrev:
En billig husvagn kanske?
Har tänkt tanken men en billig husvagn är inte det jag är ute efter. Vill som sagt bara ha ett ordentligt skrivbord och en bra kontorsstol, vilket knappast rymms i en husvagn. Även trevligt om arbetsplatsen är fräsch, der ser hyfsat ut på tomten och om ekonomin i uppvärmning blir bra. Så husvagn, eller annan billig vagn, är nog inte svaret.
 
Friggebod?
 
N nybyggarn3 skrev:
Har tänkt tanken men en billig husvagn är inte det jag är ute efter. Vill som sagt bara ha ett ordentligt skrivbord och en bra kontorsstol, vilket knappast rymms i en husvagn. Även trevligt om arbetsplatsen är fräsch, der ser hyfsat ut på tomten och om ekonomin i uppvärmning blir bra. Så husvagn, eller annan billig vagn, är nog inte svaret.
En billig husvagn kan man ju riva ut en del av inredningen i så man får plats med det man behöver. Kanske även tilläggsisolera om det behövs.
Men det kanske inte blir mindre jobb eller pengar i slutändan jämfört med att bygga något nytt på 5-6 kvadrat...
 
  • Gilla
Eddi54
  • Laddar…
Ungefär vilken budget har du?
 
useless useless skrev:
En billig husvagn kan man ju riva ut en del av inredningen i så man får plats med det man behöver. Kanske även tilläggsisolera om det behövs.
Men det kanske inte blir mindre jobb eller pengar i slutändan jämfört med att bygga något nytt på 5-6 kvadrat...
Som sagt, uppfyller inte kravspecifikationen:)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ungefär vilken budget har du?
Budget och budget. Får väl bli som i alla andra projekt, börja med en glädjekalkyl så vi kommer igång och sen undvika all typ av uppföljning.

Men normal varmbonad friggebodskostnad per kvadratmeter (vad nu det är nu förtiden) känns rimligt.
 
Spontant tänker jag 95mm reglar i vägg med någon typ av isolering. Någon skiva, t.ex. målad plywood, direkt på reglarna invändigt, utan installationsskikt. Enkel utanpåliggande el. Jag bör klara mig med en fas, 10A för att driva ett element och datorn. Går kanske att lösa med en skarvsladd och ett grenuttag. Någon typ av fasad (trä, plåt, plast, fibersement) som ser ok ut. Lite mer isolering i tak och plåttak.

Dock är jag osäker på hur jag ska tänka med isolering och ångspärr/broms. Utrymmet ska som sagt växla mellan kallt och varmt på vintern.
 
https://www.polhus.se/friggebod-sara-p-4534

Denna har jag tittat på...
...dåligt isolerad, men det kan man ju fixa till. Jag tänkte mig en skjutvägg utanför glassväggen.

Edit: Min tanke är att ha den som gäststuga med kokvrå och dusch utomhus (också under tak). Jag har också tittat på större modeller, men det passar nog inte dig: https://www.polhus.se/friggebod-julian-p-4400. Oavsett vad så är planen att att ha skjutdörr eller vikdörr som stänger hela glasväggen på vintern (kanske med fönster), samt att entrédörren är på sidan. Altan runt om.
 
Redigerat:
G
Om du har plats att bygga en ljudisolerad modul inomhus kanske det skulle kunna vara ett alternativ. Problem med uppvärmning, el, vatten, bredband och annat skulle bli enklare att ordna.
Även slippa gå mellan två uppvärmda utrymmen vintertid skulle du slippa,
 
ullet
Jag skulle bygga en mindre friggebod som inte är så liten att den inte går att använda till något annat. Tänk antingen framtida trädgårdsförråd eller kanske replokal/ateljé eller vad nu barnen kan tänkas bli intresserade av i framtiden.

Vi byggde en avlång friggebod som står på lekastenar och är ca 2x4 m med pulpettak för några år sen. Den är delad i två rum, en del används som förråd, den andra som lekstuga, men en del skulle utan problem räcka till att använda som kontor då det är ca 2x2 m. Dock oisolerat i nuläget.

Köpte en byggsats i planktimmer av en lokal leverantör där vi fick anpassa måtten utan extra kostnad, kostade ca 25000 kr inkl fönster o plåttak, men det var ca 5 år sen. Lätt att sätta upp och enkelt att flytta vid behov. (Inte helt olik denna men med andra dörrar: https://www.hemfint.se/friggebod-ella-8-7 (sen har väl just den länkade butiken kanske inte fått bästa kritik))
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Om du har plats att bygga en ljudisolerad modul inomhus kanske det skulle kunna vara ett alternativ. Problem med uppvärmning, el, vatten, bredband och annat skulle bli enklare att ordna.
Även slippa gå mellan två uppvärmda utrymmen vintertid skulle du slippa,
Inomhus är det tyvärr fullt. Vi ritade huset innan pandemin och då var ju hemarbete inte lika självklart. Att "gå till jobbet" i ett hus på gården ser jag dock som en fördel. Inte minst att man får "gå hem" igen när man är färdig.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Jag skulle bygga en mindre friggebod som inte är så liten att den inte går att använda till något annat. Tänk antingen framtida trädgårdsförråd eller kanske replokal/ateljé eller vad nu barnen kan tänkas bli intresserade av i framtiden.

Vi byggde en avlång friggebod som står på lekastenar och är ca 2x4 m med pulpettak för några år sen. Den är delad i två rum, en del används som förråd, den andra som lekstuga, men en del skulle utan problem räcka till att använda som kontor då det är ca 2x2 m. Dock oisolerat i nuläget.

Köpte en byggsats i planktimmer av en lokal leverantör där vi fick anpassa måtten utan extra kostnad, kostade ca 25000 kr inkl fönster o plåttak, men det var ca 5 år sen. Lätt att sätta upp och enkelt att flytta vid behov. (Inte helt olik denna men med andra dörrar: [länk] (sen har väl just den länkade butiken kanske inte fått bästa kritik))
Vi har en ganska bra bild av vad vi ska ha på gården när allt är färdigt, och någon friggebod finns inte med i planen. Däremot vore det ju kul om det gick att få tillbaka åtminstone delat av materialkostnaden när man säljer den.

Dock tror jag inte att jag orkar anpassa bygget för att det ska vara enklare att sälja den i framtiden. Jag behöver bara ett litet kontor och materialet blir ju dyrare om man ska bygga större. Det får helt enkelt gå som det går när det är dags att sälja.
 
Borde inte vara varken dyrt eller svårt att bygga ett litet hus på några kvadrat. Dörr och ett par fönster brukar gå lätt att hitta begagnat. Grunden behöver bara vara enkla lecablock - Blir det sättningar så är det enkelt att lyfta och palla under.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.