P
il_duce il_duce skrev:
Kontaktat ikea angående att att det inte finns påsar till denna hink (22Liters) och enligt dem är det för att denna inte är gjord för att användas som sophink.
...........snip.....
Så vad ska denna 22Liters användas till enligt IKEA?

Sen håller jag med om att IKEA's lådinredning är rätt ogenomtänkt.
 
Vi har den för kartong och glas, som sedan källsorteras.;)
Två mindre utan påse för plast och metall. Sedan två med påse för restavfall och kompostering.
Är nog omöjligt att tillverka så det passar för alla.
 
Jag löste problemet genom att kasta lådan och sätta dit 2 dörrar ist.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Så vad ska denna 22Liters användas till enligt IKEA?

Sen håller jag med om att IKEA's lådinredning är rätt ogenomtänkt.
Enligt ikeas kundtjänst : "Tyvärr säljer vi ej någon påse till den då den är gjord för att sortera plast osv."
 
A
il_duce il_duce skrev:
Enligt ikeas kundtjänst : "Tyvärr säljer vi ej någon påse till den då den är gjord för att sortera plast osv."
Vilket jävla stolpskott som svarat. Plast sorteras givetvis i en plastpåse som knyts ihop och körs till återvinningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Vilket jävla stolpskott som svarat. Plast sorteras givetvis i en plastpåse som knyts ihop och körs till återvinningen.
Gör man? Långt ifrån alla, vi samlar ihop plast i större flergångskassar och sorterar inte under diskbänken för där finns inte så mycket plats för just plast som tar mest plats (svårt att skriva, hehe!).
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Vilket jävla stolpskott som svarat. Plast sorteras givetvis i en plastpåse som knyts ihop och körs till återvinningen.
Näää, det läggs"givetvis" direkt i kärlet och töms sedan i större kasse, vi använder IKEA stora bärkasse.
Men den mindre IKEA-kassen kanske skulle passa i kärlet.
Och sedan förvaring i garaget tills det är dags för återvinningsresa, för alla har väl garage;)
Och sedan finns det xx ytterligare sätt att sortera:crysmile:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Jag håller med er om att det finns varianter på det. Men något som Ikea borde tänkt på.
 
Jag brukar tillämpa min 80-20% regel.
Kan man få en lösning som passar för 80% är det mera än jä.... bra, blir för krångligt med 100%. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
Vi kör påse även i plast bingen eftersom mycket plast kan vara nergrisat. Fungerar utmärkt och ser inga problem med det. Men så passar praktiskt taget vilken plastpåse som på våra Ikea bingar(svarta).
 
yoloboi skrev:
Vilket jävla stolpskott som svarat. Plast sorteras givetvis i en plastpåse som knyts ihop och körs till återvinningen.
Plastpåsar sorteras i en hink. Mat i en med papperspåse. Brännbart i en hink med plastpåse, typ vilken påse som helst. Övrigt kartong reklam metall glas mm i en annan. Sen går man ut till soptunnorna och sorterar ner allt. 8 fack plus batteri och lamp fack. Behöver inte inte åka till återvinningen längre.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
raveper raveper skrev:
Plastpåsar sorteras i en hink. Mat i en med papperspåse. Brännbart i en hink med plastpåse, typ vilken påse som helst. Övrigt kartong reklam metall glas mm i en annan. Sen går man ut till soptunnorna och sorterar ner allt. 8 fack plus batteri och lamp fack. Behöver inte inte åka till återvinningen längre.
Lyx! Min kommun har inte anammat detta. Behöver köra iväg skräpet till en station. Ser fram emot framtiden.
 
U
Var glad, tar upp hur mycket plats som helst med 3 soptunnor hemma. Jag har inget problem med att ställa in en eller två pappkassar med förpackningar i bilen och slänga det när jag ändå är och handlar.
Men nu ser det ut som en FTI station utanför varenda villainfart.

Ser ut som nästan alla villor i Sverige kommer ha det till 2027, om inte någon kommun väljer att lösa det på annat listigare vis.
https://www.regeringen.se/artiklar/2022/07/nya-forbattrade-regler-om-forpackningsinsamlingen/
 
  • Haha
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Finns massor av missar som ikea gjort i de nya köken.
Stommarna är 30mm djupare än alla andra, så inga andra delar passar. Säg tex att man vill ha en rostfri diskbänk, då måste man specialbeställa.
 
T Troberg skrev:
Stommarna är 30mm djupare än alla andra, så inga andra delar passar. Säg tex att man vill ha en rostfri diskbänk, då måste man specialbeställa.
Rostfri beställer man väl ändå utifrån storlek, val av hoar, hur kanter ska vara utförda, uppvik bak, hål för blandare, etc, är väl dagens standard om man vill ha rostfritt och oberoende av kökstillverkare!
Men för sophantering påverkar ju inte djupare skåp något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.