V växelventil skrev:
Men samtidigt förbrukar man inte så mycket el på sommaren och det mesta förbukningen är mest till varmvatten så kosnaden för elen tror jag inte blir så hög.
Inte köpt el jag tänker på, det är att sälja el till ett hyggligt pris. Priset kan vara över medel på sommaren, det är inte alls ovanligt längre.
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag pratade lika mycket om solceller i vintras:)
Mina elräkningar ligger under mina foton och dom visade 0 kr hela denna vintern och några tusenlappar kvar när solen började titta fram i februari:)
Har varit mycket tydlig med att dom generar lite under dec, jan och feb för att sen leverera fullt under 9 månader.
Det räcker till mig och mina elräkningar.
De räcker till dig, men ingen annan
 
P Putte 9497 skrev:
De räcker till dig, men ingen annan
Det är gott nog till mig
Menar du att jag ska lösa andras problem med elräkningar??
Var och en får väl se om sitt hus.
Jag har varit tidigt på det med att tilläggs isolera mina hus efter hand som jag köpt dom.
Byggde nytt hus för 3 år sen och satsade på ett bra klimatskal, solceller, bra värmepump, snåla vitvaror och led belysning överallt.
Merkostnaden är försumbar i byggkostnaden men driften räknas i max nån hundring sett över året:)
Med några år kvar till pensionen ser jag det som en investering för att kunna fortsätta leva ett bra liv även när inkomsterna sjunker:)
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
nikasp
V växelventil skrev:
Men samtidigt förbrukar man inte så mycket el på sommaren och det mesta förbukningen är mest till varmvatten så kosnaden för elen tror jag inte blir så hög.
För vår del så kör jag en liten rampool med värmepump så den kommer att bli gratis. Och även drift av luftluftvärmepump.
 
nikasp nikasp skrev:
Om du läser längre upp är jag för kärnkraft men lär inte hända att vi börjar bygga ny kärnkraft i Sverige.
Posta inte som du gör då... Om nu det skulle vara sant...

Och vi kommer i väst att börja bygga kärnkraft igen. Det finns inget fungerade alternativ.

nikasp nikasp skrev:
Och gällande batteri så har jag det i befintlig anläggning och använder det dagligen. Tror inte grannarna skulle uppskatta att jag körde dieselverk de timmar elen är dyrare.
Det är precis vad en av mina förra kollegor gör. Han värmer hela huset med en sexcylindrig diesel som körs på rapsolja. Kylningen till motorn går till värmesystemet och axeleffekten till el.

Hans grannar har inga synpunkter vad jag vet.

Men nu var det inte frågan om grannarna gillade det eller inte. Det var vägningen av kostnaden för dessa båda lösningar eftersom du hävdade att man kunde minska sin risk för strömavbrott med en dylikt lösning.

Batterier och ö-drift med solceller drar dock på sig mycket större kostnader än en "vanlig" solcellsanläggning, och är det just ö-drift man är ute efter så måste man jämföra mot alternativen som finns för det. Och det vanligaste sättet att skydda sig från avbrott (världen över, även i mycket solrika miljöer) är ett generatorbaserat system. Inte tu tal om det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nikasp nikasp skrev:
Det är din åsikt men alla de som går breakeven efter 3-12 år och kan parera dyrpriser med batteri håller nog inte med. Jag funderar starkt på att installera LLVP så man kan få gratis kyla på sommaren, vi går dessvärre mot varmare klimat.
Räknar man helt objektivt på det så är det stora osäkerheter och även i bästa fall orimligt långa återbetalningstider.
Speciellt batterier är definitivt ekonomiskt oförsvarbara. De är dyra och har liten kapacitet.

Att ens fundera på batterier ur ekonomiskt perspektiv förutsätter att man vet att elpriserna blir astronomiska, det kommer bara att hända om något oerhört oväntat inträffar.
 
  • Gilla
Interista88 och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
För vår del så kör jag en liten rampool med värmepump så den kommer att bli gratis. Och även drift av luftluftvärmepump.
Gratis kan man ju tycka, men det blir det inte. Du går ju miste om en intäkt.

nikasp nikasp skrev:
För vår del så kör jag en liten rampool med värmepump så den kommer att bli gratis. Och även drift av luftluftvärmepump.
Bo00 Bo00 skrev:
I och för sig men 100 000 kr är mycket pengar och det är just 11 år innan jag kan tjäna på installationen jag hänger upp mig på.

Det känns som en chansning som ev ger mig något tillbaka om 11 år. Jag vet inte hur solpaneler fungerar om 11 år. De vill sälja och kalkylerna är naturligtvis överdrivet positiva.
Clarken37 skrev:
Mycket? Snittlånen rörliga ligger på nästan 4% redan och imorgon kommer sannolikt över 50p till. Kommer inte vara en själ som får under 4% I bolån på ett bra tag nu.
 
V växelventil skrev:
Men samtidigt förbrukar man inte så mycket el på sommaren och det mesta förbukningen är mest till varmvatten så kosnaden för elen tror jag inte blir så hög.
Man säljer sin överskottsel och använder pengarna till elen på vintern.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Man säljer sin överskottsel och använder pengarna till elen på vintern.
Att sälja elen på sommaren för 1/4 av vinter priset är inte superduper affär.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Man säljer sin överskottsel och använder pengarna till elen på vintern.
Får ni "bra" betalt på sommaren om man jämnför sälja på vinter?Jag menar det är väl inte så hög efterfrågan just på sommaren?
 
Nissens Nissens skrev:
Räknar man helt objektivt på det så är det stora osäkerheter och även i bästa fall orimligt långa återbetalningstider.
Speciellt batterier är definitivt ekonomiskt oförsvarbara. De är dyra och har liten kapacitet.

Att ens fundera på batterier ur ekonomiskt perspektiv förutsätter att man vet att elpriserna blir astronomiska, det kommer bara att hända om något oerhört oväntat inträffar.
Batterier är faktiskt bara lönsamma vid volatila elpriser. Är det alltid högt "astronmiskt" så uppstår ingen nytta vid laddning/urladdning. Så det behöver vara volatilt och gärna väldigt volatilt, på dygnsbasis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
Viktor.J Viktor.J skrev:
Batterier är faktiskt bara lönsamma vid volatila elpriser. Är det alltid högt "astronmiskt" så uppstår ingen nytta vid laddning/urladdning. Så det behöver vara volatilt och gärna väldigt volatilt, på dygnsbasis.
Ja, jag var otydlig, självklart är batterier helt meningslösa vid konstant elpris.
 
G
Nissens Nissens skrev:
Räknar man helt objektivt på det så är det stora osäkerheter och även i bästa fall orimligt långa återbetalningstider.
Speciellt batterier är definitivt ekonomiskt oförsvarbara. De är dyra och har liten kapacitet.

Att ens fundera på batterier ur ekonomiskt perspektiv förutsätter att man vet att elpriserna blir astronomiska, det kommer bara att hända om något oerhört oväntat inträffar.
Sen ska man inte glömma bort de negativa miljö/klimataspekterna med batterier heller. Ca 75% av all lithium basserade batterier produceras i Kina, vi får väl hoppas Northvolt osv i framtiden.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
G OMathson skrev:
Sen ska man inte glömma bort de negativa miljö/klimataspekterna med batterier heller. Ca 75% av all lithium basserade batterier produceras i Kina, vi får väl hoppas Northvolt osv i framtiden.
Och 100% av alla solceller och vindkraftsnurror.

Samma Kina gav under 2022 grönt ljus för två nya kolkraftverk I VECKAN så de kan producera allt "miljövänligt". Hur noga tror ni Kina är med att filtrera de utsläppen? Skulle man ta detta i beaktning skulle jag gissa att solceller inte gör så jävla stor klimatnytta

Ska man med någon trovärdighet titulera sig som miljöräddare eller samhällsförbättrare är finansiering av den kommunistiska skurkstaten Kina det sista man ska ägna sig åt. Köp aktier i Nibe istället så de kan hjälpa alla Europas hushåll med energieffektiva luftvärmepumpar. Har svårt att se att det är forced Labour och barnarbete på Nibe till skillnad från Kinas solcellsfabriker (som ingen får tillträde till)

Personligen när jag funderar på solceller har jag NOLL altruistiska ambitioner. Det tenderar snabbt att bli självgott och skitnödigt och man måste tänka många vändor för att vara en sann miljökämpe. Tex har jag en god vän som är vegan och hela tiden ska berätta för andra hur fantastisk hon är med sitt icke-köttätande. Att dieten består av Mango, Mandelmjölk, avokado och sojaprodukter i stora lass är inget som reflekteras över. Skönare att bara få känna sig god.

Det här är vad som är hela basen för Kinas produktion;
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att sälja elen på sommaren för 1/4 av vinter priset är inte superduper affär.
Under mina bilder ligger spotpriset 4 år tillbaka och det är inga större skillnader mellan sommar och vinter priser.
Vissa månader dyrare medans andra är billigare.
Kolla vad som händer när kärnkraften stänger ner för underhåll varje sommar, det håller uppe priset.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.