pacman42 pacman42 skrev:
Bara om du inte använder någon annan el i huset. 10kWh går åt till ett bastubad bara.
Njae jag brukar ligga i snitt på 4 kwh för en bastugång. Och den är bara på varannan vecka. Men visst, det ökar risken att batteriet tar slut därefter under natten. Så skall utöka med 5 till är tänkt. Problem solved!
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu har vi ingen bastu själva eftersom vi inte gillar att basta, men förvånad att det är såpass mycket? Det skulle motsvara hela vår genomsnittliga förbrukning av hushållsel med dubbla fullutrustade hemmakontor där två pers jobbar på distans mestadels, all matlagning och nyttjande av entertainmentsystemet etc per dygn. Värme och varmvatten exkluderat pga FJV.
Jag bränner drygt 40 kWh per dygn just nu varav ca 10 kWh är billaddning (i snitt, tre laddbilar). 2-4kWh är varmvatten (beroende på hur många som duschar den dagen).

Tomgångsförbrukningen hemma ligger på ca 500W, bara där är det 12 kWh per dygn. Sedan vattenpump, tvätt, disk, värme, handdukstork, spis, micro, ugn, vattenkokare, brödrost, kaffemaskin, airfryer, datorer, mobilladdare, osv osv

Vi snålar inte på elen även om vi fått ned förbrukningen kraftigt det senaste året.

Bastun drar 3*10A i minst 30 min, helst 45 minuter för att bli ordentligt varm. Sedan drar den lika mycket under hela bastubadet också. Så minst 7 kWh i alla fall. Frugan är från Tornedalen så det blir inga snabba bastubad heller.

Med batterier så kostar ju elen ytterligare ett par kronor per kWh...
 
Nissens Nissens skrev:
Det vore väl bättre om du svarade på hans fråga istället för att komma med svepande fraser?
De som har solpaneler är knäpp tysta på vinterhalvåret och tvärtom på sommarhalvåret. De säger att de ”tjänar dubbelt” i morgon, men de säger aldrig att det inte tjänade ett öre den 21 December.
Med andra ord gör de allt för att solpaneler skall framstå så positivt som möjligt, det är naturligt efter att ha gjort en sådan stor investering på något så osäkert.
Nissens Nissens skrev:
Det vore väl bättre om du svarade på hans fråga istället för att komma med svepande fraser?
De som har solpaneler är knäpp tysta på vinterhalvåret och tvärtom på sommarhalvåret. De säger att de ”tjänar dubbelt” i morgon, men de säger aldrig att det inte tjänade ett öre den 21 December.
Med andra ord gör de allt för att solpaneler skall framstå så positivt som möjligt, det är naturligt efter att ha gjort en sådan stor investering på något så osäkert.
Har skrivit det tidigare, skriver det igen. När man planerar sin anläggning gör man den större än behovet man har eftersom man får generellt sett mindre betalt på sommaren, därav överproducerar man på på sommaren, eftersompå sommarenhar man insppast någonförbrukning, den överproduktionen omvandlat i kronor och ören använder man till att betala vinterhalvåret elräkningar. PS, till dags datum har jag ca 7000kr "kvar" från produktionen förra sommaren,( skall överföra dom till mitt konto när jag får tillfälle till det), och nu börjar det ticka på igen. April månad har jag köpt för ca 493kr och sålt för 1416kr, så kommer det fortsätta till oktober fast mer skillnad. Vad är det du inte förstår?
 
  • Histogram över elanvändning och solcellproduktion med markeringar och summeringar på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobils skärmdump visar en lista över makulerade fakturor med noll kronor från september 2022 till april 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jannebmw och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag bränner drygt 40 kWh per dygn just nu varav ca 10 kWh är billaddning (i snitt, tre laddbilar). 2-4kWh är varmvatten (beroende på hur många som duschar den dagen).

Tomgångsförbrukningen hemma ligger på ca 500W, bara där är det 12 kWh per dygn. Sedan vattenpump, tvätt, disk, värme, handdukstork, spis, micro, ugn, vattenkokare, brödrost, kaffemaskin, airfryer, datorer, mobilladdare, osv osv
Ok, vi gjorde en rejäl elbantning med start förra våren, vi låg på drygt 20 kWh/dygn och drog ner det till hälften med enkla medel som inte inneburit några som helst nackdelar mer än att komma ihåg att stänga av alla kontor och anläggningar helt och hållet när de inte används, litet effektiviseringar här och där typ att använda äggkokare istf koka på spisen, använda vattenburen värme för handdukstorkar etc etc.

Höll nästan på att glömma den största faktorn: att stänga av LLVP som vi haft igång alltid på uppvärmningssäsongen som komplement till FJV - helt enkelt för att värmeutbytet per krona brukade bli överlägset bättre pga COP-uppväxlingen och ett mycket billigt fast elavtal som gick ut förra våren,

Så anläggningen vi beställde i höstas på knappt 11 kWp har nu egentligen blivit litet för stor om man vill maximera egenkonsumtion för ekonomins skull, vilket dåvarande kalkyl byggde på.

Snart blir det varmare och vi kommer att köra AC utan några begränsningar vilket kommer att förbättra andelen egenkonsumtion för oss, ligger litet risigt till där nu redan i april. Men ska bli gott att inte behöva snåla med komforten under sommaren! Plus att LLVP i värmedrift kan vara fortsatt intressant tidig vår och höst när den kan drivas via solel med mycket bra COP.

Här har man ju ett intressant optimeringsproblem där man gärna vill automatisera driften mht aktuella spotpriser, aktuell utomhustemp vs väntat COP - när kalkylen blir positiv vs att sälja, mot vad FJV alltid backar upp med till sitt låga fasta pris på knapp 70 öre/kWh, så ska LLVP aktiveras. Något i den stilen tänker jag mig att programmera upp det. FJV kan enkelt värma hela kåken ensamt men det kan som sagt finnas en vits att använda el som komplement drivet av egen solelsproduktion dagtid och/eller billig köpt el nattetid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Om du läser längre upp är jag för kärnkraft men lär inte hända att vi börjar bygga ny kärnkraft i Sverige. Och gällande batteri så har jag det i befintlig anläggning och använder det dagligen. Tror inte grannarna skulle uppskatta att jag körde dieselverk de timmar elen är dyrare.


lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det hände ju inte... Det skulle blivit en total härdsmälta med penetration av reaktortanken och "Kinasyndrom", men det hände inte. Det hände i stort sett ingenting trots total förlust av kontrollen över härden med mycket stor härdskada.

Det enda som hände var att man förstörde reaktorblocket. Vilket naturligtvis var surt eftersom den var i stort sett helt ny.

Idag har vi dessutom lärt oss oerhört mycket mer om drift av den typen av reaktor. Jag vill minnas att man då hade i snitt tio "scrams" dvs snabbstängningar av reaktorer i USA per reaktor och år.

Idag har man mindre än en halv (per reaktor och år). Detta trotts att de körs mera intensivt.

Världen runt så ser det också bra ut. Vi har bara haft en olycka med utsläpp till omgivningen från civil kärnkraft (militären ligger sämre till genom exv. Windscale, Tjernobyl, och SL-1). Även den olyckan kommer antagligen inte att leda till några dödsfall.

Så ja, Tage Danielsson var en stor underhållare. Men han kunde inte mycket om ingenjörsarbete, och rakt inget om riskkalkylering eller analys. Jag tycker vi skall låta honom vila i frid vad gäller kärnkraftsdebatten.



Jo men det bärande ordet här är ju batterier. Då blir ju kalkylen ännu mycket svårare.

Om man bara är rädd för strömavbrotten så skulle det inte förvåna mig det minsta om kalkylen för dieselbackup istf. batteri skulle bli billigare...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Hade du gjort investeringen om du behövde låna?Vad hade du för förbrukning innan?
Ja jag hade gjort investeringen även om jag hade behövt låna. Man glömmer faktiskt bort att man minskar elkostnaden redan från dag 1.
Dessutom har jag en växelriktare som klarar ö-drift samt en speciell omkopplare för när man växlar mellan off-grind och on-grid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, då räknar du att du inte hade fått någon intäkt för pengarna om du investerat i något annat. Hade du amorterat av på huset hade du tex fått en stabil ”avkastning” i form av minskade räntekostnader -finns mycket annat också.
Har inga lån på huset och inga räntekostnader, min aktieportfölj är redan tillräckligt stor. Har tillräckligt god ekonomi sedan tidigare och personligen tycker trots allt det är en hyfsad investering ur flera aspekter jmf med mycket annat man lägger ut surt förvärvade pengar på, men det får stå för mig. Dessutom är det en växelriktare som klarar ö-drift samt en speciell omkopplare för när man växlar mellan off-grind och on-grid, så blir det ett strömavbrott så klarar man sig i alla fall ett litet tag, oftast har de hunnit reparera det innan batterierna är slut. Funderar faktiskt på att köpa fler batterier av den anledningen även om det ur ekonomisk synvinkel är svårare att ”räkna hem”
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Ja som sagt var det nog inte många som förutspådde kriget i Ukraina för 2


När installerade du? Priserna verkar ha rusat enormt de senaste åren.
Installerade för drygt 1år sedan
 
V växelventil skrev:
Hade du gjort investeringen om du behövde låna?Vad hade du för förbrukning innan?
sunnis sunnis skrev:
produktionsmånaden
som sagt jag hade nog lånat ändå, tänker lite så här.
Solceller direktavkastar från första produktionsmånaden vilket innebär att hushållet har bättre cashflow som kan omsättas till sparande eller nya investeringar. Nu har ju jag inte tagit något lån för min investering, men om jag skulle ha tagit ett lån så går det ju inte bortse från att man då kan ta ett kan grön teknik lån (pengar som man annars inte skulle få tag i och därmed finns det ingen alternativ avkastning att jämföra med) och så länge solpaneler avkastar mer än räntekostnad och amortering så är det kassaflödet positivt. Dessutom om man har elbil/hybridbil så producerar man egen energi för transport än att räkna på hushållsel. Så när det gäller investering av en solcellsanläggning och batterilagring så finns det många parametrar man kan beakta som oftast man inte tänker på. Jaja…vi är alla olika.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Gusen skrev:
10kwh batteri. Så nog min egen el allt…
Ja det ändrar ju läget, förutsatt att batteriet är laddat. Många gör ju dock misstaget att jämföra sitt (tex årliga) energibehov och inte effektbehov.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, vi gjorde en rejäl elbantning med start förra våren, vi låg på drygt 20 kWh/dygn och drog ner det till hälften med enkla medel som inte inneburit några som helst nackdelar mer än att komma ihåg att stänga av alla kontor och anläggningar helt och hållet när de inte används, litet effektiviseringar här och där typ att använda äggkokare istf koka på spisen, använda vattenburen värme för handdukstorkar etc etc.

Höll nästan på att glömma den största faktorn: att stänga av LLVP som vi haft igång alltid på uppvärmningssäsongen som komplement till FJV - helt enkelt för att värmeutbytet per krona brukade bli överlägset bättre pga COP-uppväxlingen och ett mycket billigt fast elavtal som gick ut förra våren,

Så anläggningen vi beställde i höstas på knappt 11 kWp har nu egentligen blivit litet för stor om man vill maximera egenkonsumtion för ekonomins skull, vilket dåvarande kalkyl byggde på.

Snart blir det varmare och vi kommer att köra AC utan några begränsningar vilket kommer att förbättra andelen egenkonsumtion för oss, ligger litet risigt till där nu redan i april. Men ska bli gott att inte behöva snåla med komforten under sommaren! Plus att LLVP i värmedrift kan vara fortsatt intressant tidig vår och höst när den kan drivas via solel med mycket bra COP.

Här har man ju ett intressant optimeringsproblem där man gärna vill automatisera driften mht aktuella spotpriser, aktuell utomhustemp vs väntat COP - när kalkylen blir positiv vs att sälja, mot vad FJV alltid backar upp med till sitt låga fasta pris på knapp 70 öre/kWh, så ska LLVP aktiveras. Något i den stilen tänker jag mig att programmera upp det. FJV kan enkelt värma hela kåken ensamt men det kan som sagt finnas en vits att använda el som komplement drivet av egen solelsproduktion dagtid och/eller billig köpt el nattetid.
Finns inte en chans att jag skulle kunna nå så lågt, jag har säkert över 100 olika elektroniska mer igång (strömbrytare till hemautomatisering, styrenheter till diverse saker, drygt en handfull google-högtalare och mycket mer). Om vi gissar runt 1W styck på dessa så har vi ju över 100W bara där. Sedan datorer till fyra personer. Sedan är ju spis/ugn/micro/etc alltid inkopplade numera. På det kyl och frysar också. Samt tre spelkonsoler. Två WiFi-APor för täckning samt ytterligare en för DMZ-wifi för gäster. Nätverksswitxhar dessutom.

Det drar iväg en del. Svårt att ta ifrån barnen och frun sina spelkonsoler och datorer...

Jag har ändå plockat bort mina datorservrar och ersatt dem med billigare (energimässigt) alternativ. Det ledde dock till att jag behövde slå på värme i serverrummet (året om, men mindre el än vad datorerna drog).

LLVP är numera vår huvudsakliga värmekälla och vår FLVP används nästan bara till varmvattenproduktion.

Utan elbil så ligger vi numera under 12000kWh per år efter att ha legat på över 17000kWh per år när barnen var små och inte duschade så ofta. Och då hade vi ju inte särskilt mycket elektronik när barnen var små heller. Jag är rätt nöjd med elbantingen ändå.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nissens
E ettan47 skrev:
Har inga lån på huset och inga räntekostnader, min aktieportfölj är redan tillräckligt stor. Har tillräckligt god ekonomi sedan tidigare och personligen tycker trots allt det är en hyfsad investering ur flera aspekter jmf med mycket annat man lägger ut surt förvärvade pengar på, men det får stå för mig. Dessutom är det en växelriktare som klarar ö-drift samt en speciell omkopplare för när man växlar mellan off-grind och on-grid, så blir det ett strömavbrott så klarar man sig i alla fall ett litet tag, oftast har de hunnit reparera det innan batterierna är slut. Funderar faktiskt på att köpa fler batterier av den anledningen även om det ur ekonomisk synvinkel är svårare att ”räkna hem”
Ja, ideoligiska skäl är mer relevanta.
Rent ekonomiskt är det rätt tveksamt med solpaneler, men var och en gör ju som man vill.
 
nikasp
Nissens Nissens skrev:
Ja, ideoligiska skäl är mer relevanta.
Rent ekonomiskt är det rätt tveksamt med solpaneler, men var och en gör ju som man vill.
Det är din åsikt men alla de som går breakeven efter 3-12 år och kan parera dyrpriser med batteri håller nog inte med. Jag funderar starkt på att installera LLVP så man kan få gratis kyla på sommaren, vi går dessvärre mot varmare klimat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
För alla som glömt så brukar många KKV göra underhåll på sommaren vilken ofta gör att elpriset ökar något. Förra sommaren var så torr att tex franska verk tillsammans med vindkraftverk stod stilla och vi fick så ovanligt höga priser. Klimatet kan ställa till det också med fördel för solceller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men samtidigt förbrukar man inte så mycket el på sommaren och det mesta förbukningen är mest till varmvatten så kosnaden för elen tror jag inte blir så hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.