Clarken37 skrev:
Förnybart från Kina menar du? Vindkraften och solcellerna produceras helt i Kina. Kina äger redan 1/5 av vindkraften i Sverige. Vi är helt beroende av Kina för reservdelar etc. Samma Kina som själva godkände byggandet av 2 nya kolkraftverk VARJE VECKA 2022.

Personligen finner jag det direkt osmakligt att sälja ut sig till och pumpa in miljarder till en kommunistisk diktatur som älskar Putin (och köper all Putins gas och olja så han kan fortsätta mörda europeer). Tycker du detta känns ok?

Varför ska inte staten istället prioritera att energieffektivisera svenska hem med miljarderna utan att blanda in Kina? Att stödja bolag som Svenska Nibe?

Jag ifrågasätter inte solceller I sig. Till rätt pris är de säkert ett bra komplement. Men om de nu är så lönsamma, Varför måste då staten pumpa in miljarder för att subventionera dem för att någon ska köpa dem? Samma fråga gäller vindkraften för övrigt.
Jag har svarat ett antal gånger på subventionerna.
Den som köper en anläggning betalar största delen själv.
Du får tillbaka en liten del som motsvarar momsen.
Om du tänker på alla som jobbar med detta och betalar skatt, dvs arbetsgivaravgifter, importörer och grossister, försäljare och hantverkare.
Alla dessa tjänar pengar och betalar skatt så för staten som helhet förlorar inga pengar på ett litet bidrag till en solcellsanläggning!!!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Jag har svarat ett antal gånger på subventionerna.
Den som köper en anläggning betalar största delen själv.
Du får tillbaka en liten del som motsvarar momsen.
Om du tänker på alla som jobbar med detta och betalar skatt, dvs arbetsgivaravgifter, importörer och grossister, försäljare och hantverkare.
Alla dessa tjänar pengar och betalar skatt så för staten som helhet förlorar inga pengar på ett litet bidrag till en solcellsanläggning!!!
Hade staten subventionerat något annat som energieffektiviserar hade folk sysselsatts där. Så det blir ju ett nollsummespel.

Om subventionen är så liten är den ändå meningslös att ha och kan lika gärna tas bort.

Mest pengar tjänar Kina på kalaset. Och de behöver ju cash till alla nya kolkraftverk.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
nikasp
”Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.”
https://www.dn.se/ekonomi/experter-tva-utslagna-reaktorer-mycket-ovanligt/
https://www.dn.se/ekonomi/experter-tva-utslagna-reaktorer-mycket-ovanligt/

Text i bild på svenska diskuterar småskalig elproduktion, energisäkerhet, solceller, batterier och elnätets sårbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Hade staten subventionerat något annat som energieffektiviserar hade folk sysselsatts där. Så det blir ju ett nollsummespel.

Om subventionen är så liten är den ändå meningslös att ha och kan lika gärna tas bort.

Mest pengar tjänar Kina på kalaset. Och de behöver ju cash till alla nya kolkraftverk.
Har funnits och kommer säkert nya bidrag efter hand.
Finns förslag på precis det du vill ha:)

Bidrag för energieffektivisering i småhus
Granskad:
10 mars 2023

Regeringen har lagt fram ett förslag om att införa ett nytt bidrag för energieffektivisering i småhus. Bidragets syfte är att främja energieffektivisering i småhus som värms upp med direktverkande el eller gas för att minska sårbarheten för höga energipriser och bidra till ökad försörjningstrygghet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Har funnits och kommer säkert nya bidrag efter hand.
Finns förslag på precis det du vill ha:)

Bidrag för energieffektivisering i småhus
Granskad:
10 mars 2023

Regeringen har lagt fram ett förslag om att införa ett nytt bidrag för energieffektivisering i småhus. Bidragets syfte är att främja energieffektivisering i småhus som värms upp med direktverkande el eller gas för att minska sårbarheten för höga energipriser och bidra till ökad försörjningstrygghet
Vore ju bra men nästan så att sådana här saker ska betalas ut retroaktivt om de klubbas.

Bra långnäsa annars åt de som nyligen gjort sådana förbättringar och missar ett större stöd.
 
K Kalbygge skrev:
Solceller är obegripligt lönsamma och det gäller även för de som investerar nu också. Jag köpte mina år 2017 och de har betalat sig snabbt. Mycket snabbare än kalkylen sade. De räknade med en årsproduktionen på 8.000kWh men jag har aldrig gått under en årsproduktion på 12.500kWh. Det är också så mycket ström huset drar/år. Jag har inte haft en enda elräkning sedan år 2017, inte ens på vintern. Jag får betalt i rörlig el för elen jag säljer men betalar för fast el när jag köper. Den fasta elen är betydligt billigare än den rörliga för mig. Just nu har jag ca 14.000kr hos elleverantören och det växer hela tiden. Snart få jag börja ta ut dem så det inte blir för mycket pengar där. Kort sagt är det oförskämt lönsamt med solceller och det gäller även för dem som investerar idag också. Allt annat snack är bara för att förvilla bort tilltänkta köpare, gå inte på det för då kan dy förlora en av ditt livs bästa affärer.
Hur stor anläggning har du i kW? Du har tidigare skrivit 80 kvm så är det väl en anläggning på uppåt 12-16 kW beroende på paneltyp. Att det endast skulle ge 8000 kWh/år låter ju som ett extremt dåligt scenario. Man kan väl som tumregel här i Sverige räkna med 1000 kWh per installerad kW per år för bra förutsättningar, men det är inte extremt stor skillnad med t.ex en mindre avvikelse från söder eller en lägre taklutning. Det är inte särskilt svårt att beräkna för ett givet fall så konstigt att du fått en sådan missvisande kalkyl.

Förstås kul för dig att felet var åt "rätt" håll men det blir lite fel när du skriver som du gör, för det ger lite intrycket att anläggningar normalt presterar mycket bättre än kalkyl och det gör de nog inte. Som sagt inte särskilt svårt att göra en vettig kalkyl på årsproduktion för ett givet fall.
 
Jag ser det en riskspridning och diversifiering av investeringar. Jag har gjort både bra och dåliga val när det gäller aktier. En del av de bra valen sitter nu på taket och kanske ger bra avkastning på lång sikt.

Hittills är det minus, men det är svårt att dra några slutsatser efter bara några månader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mina fem cent i den här frågan…

- Alltid lite lätt förvånad varför folk försöker göra så utförliga kostnads- / intäktsanalyser på solpaneler. Det är så många variabler som kan ändra sig snabbt så varje uträkning lär ju vara inaktuell innan man räknat klart…

Så varför installerar man då solceller i alla fall?
- Försäkrar sig mot prishöjningar / mer oberoende av priser. ( jag måste köpa in el vintermånader, men är under året ca 65% självförsörjande)
- Diversifiering. Framförallt om du har pengarna.
- Miljötänk. Känns bättre att sätta igång bastun eller torktumlaren när du producerat elen själv
- Och man får en rolig app så man kan jämföra/tävla med grannarna vem som just nu producerar mest! Bara en sån sak
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G Gusen skrev:
Mina fem cent i den här frågan…

- Alltid lite lätt förvånad varför folk försöker göra så utförliga kostnads- / intäktsanalyser på solpaneler. Det är så många variabler som kan ändra sig snabbt så varje uträkning lär ju vara inaktuell innan man räknat klart…

Så varför installerar man då solceller i alla fall?
- Försäkrar sig mot prishöjningar / mer oberoende av priser. ( jag måste köpa in el vintermånader, men är under året ca 65% självförsörjande)
- Diversifiering. Framförallt om du har pengarna.
- Miljötänk. Känns bättre att sätta igång bastun eller torktumlaren när du producerat elen själv
- Och man får en rolig app så man kan jämföra/tävla med grannarna vem som just nu producerar mest! Bara en sån sak
elen du använder till bastun är med största sannolikhet inte den el som du tillverkar för stunden. Det är skillnad på effekt och energi. Elen du producerar må vara ren men elen du förbrukar några timmar senare för bastun kan vara smutsig.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
elen du använder till bastun är med största sannolikhet inte den el som du tillverkar för stunden. Det är skillnad på effekt och energi. Elen du producerar må vara ren men elen du förbrukar några timmar senare för bastun kan vara smutsig.
10kwh batteri. Så nog min egen el allt…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
G Gusen skrev:
Mina fem cent i den här frågan…

- Alltid lite lätt förvånad varför folk försöker göra så utförliga kostnads- / intäktsanalyser på solpaneler. Det är så många variabler som kan ändra sig snabbt så varje uträkning lär ju vara inaktuell innan man räknat klart…

Så varför installerar man då solceller i alla fall?
- Försäkrar sig mot prishöjningar / mer oberoende av priser. ( jag måste köpa in el vintermånader, men är under året ca 65% självförsörjande)
- Diversifiering. Framförallt om du har pengarna.
- Miljötänk. Känns bättre att sätta igång bastun eller torktumlaren när du producerat elen själv
- Och man får en rolig app så man kan jämföra/tävla med grannarna vem som just nu producerar mest! Bara en sån sak
Om man har solceller kan man köpa/leasa en elbil (kinesisk?) som man kör till träningslokalen med gott samvete i stället för att cykla/gå. OBS viss ironi men tyvärr en del sanning för vissa...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
samovar
Clarken37 skrev:
Det motsvarar 116 kvm. Hittar inga kalkyler eller offerter på sådana anläggningar online som inte är en bra bit över 400k inklusive 20% avdrag.
Kan ju säga att en granne precis installerat 72 paneler för någon vecka sedan, priset blev ~330kkr eller ~265 efter avdrag. Det fanns lite förhandlingsutrymme om man skulle ha en stor anläggning trots extremt tryck.
 
G Gusen skrev:
10kwh batteri. Så nog min egen el allt…
Bara om du inte använder någon annan el i huset. 10kWh går åt till ett bastubad bara.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bara om du inte använder någon annan el i huset. 10kWh går åt till ett bastubad bara.
Nu har vi ingen bastu själva eftersom vi inte gillar att basta, men förvånad att det är såpass mycket? Det skulle motsvara hela vår genomsnittliga dygnsförbrukning av hushållsel med dubbla fullutrustade hemmakontor där två pers jobbar på distans mestadels, all matlagning och nyttjande av entertainmentsystemet, belysning etc. Värme och varmvatten exkluderat pga FJV.
 
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
”Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.”
Nej. Det hände ju inte... Det skulle blivit en total härdsmälta med penetration av reaktortanken och "Kinasyndrom", men det hände inte. Det hände i stort sett ingenting trots total förlust av kontrollen över härden med mycket stor härdskada.

Det enda som hände var att man förstörde reaktorblocket. Vilket naturligtvis var surt eftersom den var i stort sett helt ny.

Idag har vi dessutom lärt oss oerhört mycket mer om drift av den typen av reaktor. Jag vill minnas att man då hade i snitt tio "scrams" dvs snabbstängningar av reaktorer i USA per reaktor och år.

Idag har man mindre än en halv (per reaktor och år). Detta trotts att de körs mera intensivt.

Världen runt så ser det också bra ut. Vi har bara haft en olycka med utsläpp till omgivningen från civil kärnkraft (militären ligger sämre till genom exv. Windscale, Tjernobyl, och SL-1). Även den olyckan kommer antagligen inte att leda till några dödsfall.

Så ja, Tage Danielsson var en stor underhållare. Men han kunde inte mycket om ingenjörsarbete, och rakt inget om riskkalkylering eller analys. Jag tycker vi skall låta honom vila i frid vad gäller kärnkraftsdebatten.

nikasp nikasp skrev:
[länk]

[bild]
Jo men det bärande ordet här är ju batterier. Då blir ju kalkylen ännu mycket svårare.

Om man bara är rädd för strömavbrotten så skulle det inte förvåna mig det minsta om kalkylen för dieselbackup istf. batteri skulle bli billigare...
 
  • Gilla
  • Älska
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.