Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men även om TS granne skulle räknas som ”fastighetsägare” i lagens mening har TS inte byggt något som kräver bygglov.
Poängen med tråden var väl att TS har nyttjat möjligheten i PBL att för enbostadshus uppföra ett bygglovsbefriat plank som en del av en skyddad uteplats. Och om detta plank hamnar närmare än 4,5 m från gränsen så krävs grannemedgivande. Eller?
 
  • Gilla
Petrusmilli och 2 till
  • Laddar…
Men ett staket på 1,8m är bygglovspliktigt. Så de 50cm skulle behöva bygglov...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Poängen med tråden var väl att TS har nyttjat möjligheten i PBL att för enbostadshus uppföra ett bygglovsbefriat plank som en del av en skyddad uteplats. Och om detta plank hamnar närmare än 4,5 m från gränsen så krävs grannemedgivande. Eller?
Jag är med men eftersom planket fanns där redan innan som jag tolkar det bör det väl finnas bygglov om det hade behövts från början? TS kan börja med att kolla bygglovsritningarna hos styrelsen eller kommunen. Finns inte bygglov kan TS bli tvungen att söka bygglov om grannen trilskas. Bygglov kan ges utan grannmedgivande. Detta beror då på hur kommunen tolkar flerfamiljshus och krav på bygglov om jag förstår saken rätt. Att bygga på ett plank som redan har bygglov lär varken kräva nytt bygglov eller grannmedgivande?
 
  • Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag är med men eftersom planket fanns där redan innan som jag tolkar det bör det väl finnas bygglov om det hade behövts från början? TS kan börja med att kolla bygglovsritningarna hos styrelsen eller kommunen. Finns inte bygglov kan TS bli tvungen att söka bygglov om grannen trilskas. Bygglov kan ges utan grannmedgivande. Detta beror då på hur kommunen tolkar flerfamiljshus och krav på bygglov om jag förstår saken rätt. Att bygga på ett plank som redan har bygglov lär varken kräva nytt bygglov eller grannmedgivande?
Att ändra på ett plank kräver bygglov. Bygglovet ger ju bara lov att genomföra just den åtgärd man har fått lov för inom 5 år, t ex att bygga det plank med den utformning som man sökte lov för.
 
  • Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Då får vi hoppas att kommunen inte bedömer gränsen mellan TS och grannen till TS nackdel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det kanske går att läsa något från resonemanget kring varför det inte går att få grannemedgivande för att bygga närmare allmän mark.

Enligt MÖD avser inte termen ”granne” i 9 kap. 4 § andra stycket PBL bara de som har ett ägarintresse, utan även andra som har ett av rättsordningen accepterat intresse avseende markanvändningen.
.”
https://www.foyen.se/aktuellt/grannemedgivande-nar-kan-det-inte-lamnas/
 
  • Älska
emilvikstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Enligt MÖD avser inte termen ”granne” i 9 kap. 4 § andra stycket PBL bara de som har ett ägarintresse, utan även andra som har ett av rättsordningen accepterat intresse avseende markanvändningen.
/
Och det passar ju fint med att t ex bostadsrättsinnehavare och inte bara bostadsrättsföreningen har rätt att överklaga bygglov i närheten av BRFens fastighet.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det passar ju fint med att t ex bostadsrättsinnehavare och inte bara bostadsrättsföreningen har rätt att överklaga bygglov i närheten av BRFens fastighet.
Yes, då blir frågan om det är bygglovspliktigt.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes, då blir frågan om det är bygglovspliktigt.
Utan grannemedgivande så är det ju det i och med att åtgärden har utförts inom 4,5 från gränsen till grannens tomt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utan grannemedgivande så är det ju det i och med att åtgärden har utförts inom 4,5 från gränsen till grannens tomt.
Ops, tankevurpa, tänkte inte på det ;)
 
  • Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ops, tankevurpa, tänkte inte på det ;)
PBL är ett helsike.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F F1dg1t skrev:
Bor i en bostadsrättföring, och vi behövde förlänga vårt plank (skiljevägg) på altanen med 50cm. För annars hade fallhöjden varit 75cm ner till grannen.
Fick muntligt ok av styrelse ordförande att det var fritt fram att göra detta så länge det inte var längre ut än 3.6m för då behövdes det bygglov. Han sa att det kan vara bra att ha grannens godkännande men det behövs inte.

Eftersom de grannarna är "speciella" så tyckte vi det var skönt att få ok på detta och att vi inte behövde prata med dem, byggde ut planket. Direkt efteråt fick styrelsen/vi klagomål från grannen att vi inte fått deras godkännande.

Vad gäller och häller nu? I mina tankar är det styrelsens fel att det inte gått rätt till, för det var dem som gav oss ok.
Hur har ni det med uteplats
Vanligtvis är det BRF:s mark och den boende har bara nyttjanderätt till marken.
De finns en del föreningar som gjort någon form av avtal (jag är inte 100% insatt i hur) där bostadsrättsinnehavare även har uteplats/tomt i sitt ansvar.
Vad gäller för er
 
Claes Sörmland
L lenaa skrev:
Hur har ni det med uteplats
Vanligtvis är det BRF:s mark och den boende har bara nyttjanderätt till marken.
De finns en del föreningar som gjort någon form av avtal (jag är inte 100% insatt i hur) där bostadsrättsinnehavare även har uteplats/tomt i sitt ansvar.
Vad gäller för er
Vi utredde det ovan och i TS fall är marken faktiskt upplåten som en del av bostadsrätten. Ovanlig lösning men möjligheten finns i bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
jakobbohem och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi utredde det ovan och i TS fall är marken faktiskt upplåten som en del av bostadsrätten. Ovanlig lösning men möjligheten finns i bostadsrättslagen.
Fast även om den är upplåten som en del av bostadsrätten, så är det ju ändå bara en form av nyttjanderätt. Precis som själva lägenheten.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast även om den är upplåten som en del av bostadsrätten, så är det ju ändå bara en form av nyttjanderätt. Precis som själva lägenheten.
Visst är det så men nyttjanderätten innebär att marken avgränsas så att en viss granne har rätt till den. Därmed finns en gräns och en granne i PBLs mening vad gäller kravet på grannemedgivande för den skyddade uteplatsen med dessa plank om det placeras närmare än 4,5 m från gränsen.

Lagstiftaren har inte nämnt gräns mot mark upplåten som bostadsrätt i propositionen men man har nämnt arrende som ju är en annan form där man har nyttjanderätt för mark som man inte äger.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.