hur högt är planket?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
hur högt är planket?
Befintligt var 1.8m, den lilla biten vi förlängde är 1.6m
 
M MetteKson skrev:
Vet du om grannen även gjort en anmälan till kommunen för otillåten byggnation?
Det vet jag inte, men med hur speciella dem är så skulle det inte förvåna mig.
Isf får det komma en tillsynsman som man får prata med? Skulle de få rätten på sin sida så får styrelsen här ta den smällen tycker jag?

Om de ens skickar ut någon för ett plank som blivit förlängd 50cm?
 
Claes Sörmland
F F1dg1t skrev:
Det vet jag inte, men med hur speciella dem är så skulle det inte förvåna mig.
Isf får det komma en tillsynsman som man får prata med? Skulle de få rätten på sin sida så får styrelsen här ta den smällen tycker jag?

Om de ens skickar ut någon för ett plank som blivit förlängd 50cm?
Tillsynen har en skyldighet att utreda så om det anmäls så blir det sannolikt platsbesök. Men tillsynen i många kommuner är inte så snabb med långa väntetider för handläggningen men det varierar naturligtvis mellan kommunerna.

Den som det ställs krav på är fastighetsägaren, BRFen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först och främst, krävs bygglov?

Undantaget för att slippa bygglov för att ordna en skyddad uteplats med t ex ett plank gäller en- och tvåbostadshus. D v s gäller detta ett flerbostadshus med lägenheter i markplan så måste bygglov sökas för åtgärden. Gäller det bostadsrättsradhus så är det OK, upplåtelseformen för en- och tvåbostadshus spelar ingen roll.
I ett ärende vi hade (BR radhus med huskroppar om 2 och 3 lägenheter) tolkade kommunen husen med 3 som flerbostadshus, och regler efter detta.
Blev ett jäkla rabalder när vissa fick bygga altan med bara föreningens godkännande, och andra behövde bygglov.
Men kommunen kom till sans efter ett tag, så nu klassas alla som 1-2 bostadshus.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle säga att det spelar roll. Då är ju tomterna en del av bostadsrättslägenheten och då finns det ju en gräns. Därmed så krävs grannemedgivande för era bygglovsbefriade åtgärder är min juridiska gissning. Men jag har ingen MÖD-dom att hänvisa till så ta det för vad det är.
Grannmedgivande från vem då TS "granne" är en av de andra medlemmarna i BRF:en?!
 
  • Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
I ett ärende vi hade (BR radhus med huskroppar om 2 och 3 lägenheter) tolkade kommunen husen med 3 som flerbostadshus, och regler efter detta.
Blev ett jäkla rabalder när vissa fick bygga altan med bara föreningens godkännande, och andra behövde bygglov.
Men kommunen kom till sans efter ett tag, så nu klassas alla som 1-2 bostadshus.
Jag tar från minnet nu men det finns inte helt gamla MÖD-domar som tydliggör att radhus är enbostadshus som sitter ihop med varandra.
 
  • Gilla
DataJonny
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tar från minnet nu men det finns inte helt gamla MÖD-domar som tydliggör att radhus är enbostadshus som sitter ihop med varandra.
Det här var 15-20 år sen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grannmedgivande från vem då TS "granne" är en av de andra medlemmarna i BRF:en?!
Jag tänker alla som har en gräns i form av en (lägenhetsupplåtelsegräns) inom 4,5 m från den skyddade uteplatsen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker alla som har en gräns i form av en (lägenhetsupplåtelsegräns) inom 4,5 m från den skyddade uteplatsen.
Jag förstår men det är fortfarane Brf´s "gräns", inte annan fastighetsägares. Hur kan det krävas bygglov eller grannmedgivande då TS inte bygger längre ut än 3.6m från fasad och max 1,8m högt?
 
  • Gilla
jakobbohem och 2 till
  • Laddar…
Då grannen är medlem i samma Brf finns ingen tomtgräns er emellan. Närmsta tomtgränsen borde vara den som är mellan BRFen och intilliggande mark.

Era ”tomter” ägs av föreningen som upplåter en viss yta till respektive bostadsrättsinnehavare.

har styrelsen godkänt detta så är det det som gäller, oavsett muntligt eller skriftligt. Ett tips till framtiden är att det kan vara bra att ha sådant skriftligt så det inte uppstår diskussioner.

lycka till!

Mvh En med mångårig erfarenhet av BRF styrelse.
 
  • Gilla
Ro88an och 7 till
  • Laddar…
Jag fick överta ett problem när jag köpte mitt BR hus för 5 år sen.
Tidigare ägare hade fått tillstånd att bygga bygglovsbefriad altan.
Han byggde den enligt reglerna, men då hamnade den 4 meter från tomtgränsen i ena hörnet (gränsen följer inte husens linje)
Jag fick skriva på ett papper att jag övertog problemet, då ägaren blivit uppmanad att åtgärda det eller söka bygglov.
Föreningen förvaltar marken utanför den upplåtna gränsen där jag har 15 meter gräsmatta, men kommunen är hårda på att det är 4,5 meter till den för lägenheten upplåtna gränsen som gäller.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår men det är fortfarane Brf´s "gräns", inte annan fastighetsägares. Hur kan det krävas bygglov eller grannmedgivande då TS inte bygger längre ut än 3.6m från fasad och max 1,8m högt?
Som sagt, det står inget om fastighetsgräns i PBL. Det står "gränsen" och denna gräns kan vara alla möjliga gränser utifrån hur domstolsväsendet har tolkat det. T ex kan det vara fastighetsgräns eller gräns mot väg eller gräns mot allmän plats. Oklart om det kan vara gräns mot en upplåten mark i form av en bostadrättslägenhet. Jag tror det men har som sagt ingen referens till dom i frågan. Den som googlar kanske hittar svar i dom.

Det hela beror på bostadsrättslagens möjlighet att upplåta även mark (även om det är ovanligt). 1 kap. 4 § bostadsrättslagen:

"En upplåtelse med bostadsrätt får endast avse hus eller del av hus. En upplåtelse får dock även omfatta mark som ligger i anslutning till föreningens hus, om marken skall användas som komplement till nyttjandet av huset eller del av huset."
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Men även om TS granne skulle räknas som ”fastighetsägare” i lagens mening har TS inte byggt något som kräver bygglov.
 
  • Gilla
jakobbohem
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Xhoza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.