Men det har ju hävdats tidigare i tråden att alla dessa solcellsinstallationer skulle tendera att driva elpriset ned till nära noll dagtid under sommaren, detta borde vara gynnsamt för samhället i stort - mycket av industri, kontor etc företagsverksamhet går för fullt när solen lyser så det borde ses som positivt ur samhällsperspektivet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Clarken37 skrev:
Att försöka påskina att man bidrar med "samhällsnytta" blir bra skitnödigt
Du och pacman vrider verkligen allt till negativt. Finns det något du kan se som positivt med solceller alls? Om du bortser från kostnad och breakeven.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Du och pacman vrider verkligen allt till negativt. Finns det något du kan se som positivt med solceller alls? Om du bortser från kostnad och breakeven.
Tyvärr hänger jag på... Jag ser ingen direkt nytta med solceller i Sverige. Produktion av solceller, batteriet och övriga tillbehör gör oftast i Kina och det går åt energi, alltså börjar solceller med en skuld i CO2. Om solceller ska göra någon nytta på jorden ska de användas där de gör mest nytta snabbast och det är inte i Sverige. Bättre i tex Grekland, Australien osv där de ersätter kolel och genererar mest el när mest el behövs.
I Sverige behövs mest effekt på vintern som alla vet. I lördags som exempel var det soligt och varmt i stora delar av Sverige, solceller genererade massor med billig el men jag hade stängt av min värme i huset och på arbetsplatser drogs värmen ned till 0 automatiskt.
Jag förstår folk som köper solceller men samhällsnytta, nej.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det bör väl vara perfekt för din privatekonomi att äga solpaneler, när du är 70 år och ev. fattigpensionär då behöver du inte betala så mycket för din framtida elförbrukning.
En form av pensionsförsäkring.
I och för sig men 100 000 kr är mycket pengar och det är just 11 år innan jag kan tjäna på installationen jag hänger upp mig på.

Det känns som en chansning som ev ger mig något tillbaka om 11 år. Jag vet inte hur solpaneler fungerar om 11 år. De vill sälja och kalkylerna är naturligtvis överdrivet positiva.
 
nikasp nikasp skrev:
Du och pacman vrider verkligen allt till negativt. Finns det något du kan se som positivt med solceller alls? Om du bortser från kostnad och breakeven.
Ser man som jag först till privatekonomin där det verkligen inte finns utrymme för en chansning på 100 000 tals kronor så nej.

Som jag skrivit innan så går min privatekonomi först och ev. miljöfördelar i andra hand. Detta resonemanget gällde när jag för två år sedan köpte en elbil. Totalt blir det billigare att köra för mig. Annars hade jag inte köpt en elbil.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan du säga att han inte behöver betala så mycket för sin el då? Har du en spåkula som säger att 60-öringen finns kvar? har du en spåkula som säger att ersättningen för nätnytta finns kvar? Säger din spåkula att elpriserna kommer att vara höga om tio år?

Edit: Jag svarade innan jag såg att även @Ironside hade använt ordet "spåkula" i ett svar. Lite roligt faktiskt... :cool:
Det behövs väl ingen spåkula för att begripa att när BoOO solceller är betalda om tio år så kommer han att ha lägre elkostnader än vad du har, både med och utan 60:öringen.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Men det har ju hävdats tidigare i tråden att alla dessa solcellsinstallationer skulle tendera att driva elpriset ned till nära noll dagtid under sommaren, detta borde vara gynnsamt för samhället i stort - mycket av industri, kontor etc företagsverksamhet går för fullt när solen lyser så det borde ses som positivt ur samhällsperspektivet.
Förutom att folk har semester på sommaren, uppvärmningsbehovet är lågt osv. Vindkraft har samma problem. Solceller/vindkraft fungerar väldigt bra tillsammans med snabbreglerade förbränningskraftverk (exempelvis gasturbiner som man använder i Tyskland) och tillsammans med vattenkraft som också är snabbreglerad. Men kärnkraft, kolkraft mm fungerar det dåligt med. Det stora problemet är då att bara för att Sverige och Norge klarar regleringen bra med vattenkraft (än så länge) så gör inte andra länder det. Vi (de) binder oss (sig) då till fossil energi i Europa där det inte finns vattenkraft att reglera solenergin.

Så det är nackdelar både för miljö och för energisystem om man använder slagiga energislag. Denna bilden förklarar detta rätt bra:
Radarplot, visar Sveriges vind- och kärnkraftsproduktion, månadsvis data, 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PFO och 4 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Du och pacman vrider verkligen allt till negativt. Finns det något du kan se som positivt med solceller alls? Om du bortser från kostnad och breakeven.
Jo, jag kan se mycket positivt, men inte så länge de negativa sidorna dominerar. När vi löst de största problemen så skaffar jag det direkt, men problemen skapar stora risker.
 
K K. L skrev:
Det behövs väl ingen spåkula för att begripa att när BoOO solceller är betalda om tio år så kommer han att ha lägre elkostnader än vad du har, både med och utan 60:öringen.
Är de betalda om tio år om staten tar bort 60-öringen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Är de betalda om tio år om staten tar bort 60-öringen?
Jag utgick från det som skrevs, att den var betald om tio år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag utgick från det som skrevs, att den var betald om tio år.
Ja, men då har man antagit ett elpris på sommaren som inte pressas mot noll med mer solcellsinstallationer, att man får betalt för nätnytta och att man får 60-öringen.

Vi ser redan nu en stor slagighet i elpriserna utifrån väder, imorgon är elen dyr då Tyskland till stor del har mulet och det inte blåser så mycket. Detta antyder iofs att det är bra med batterier, men skillnaden i elpris är inte så stor att de bär sig (än). Hade de lönat sig så hade kommersiella aktörer redan gett sig på det business-caset.
 
Ju fler som skaffar solceller, desto mer el blir det över till de övriga, varpå efterfrågan och pris sjunker och det blir mindre intressant att skaffa solceller…
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
M
Jag köpte värmepumpstillverkaren Energy save i oktober istället för solceller. En investering på 50,000 gav 37,000kr i avkastning på 3 månader, eller hela min årskostnad för el.

Men solceller är säkert en bra investering också.
Skärmdump av ekonomiapp som visar aktietransaktioner och summering på 36 870 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Clarken37 skrev:
Ändå skitnödigt. Jag kan hävda att det är en samhällsnytta när jag går ut och joggar eftersom jag sannolikt belastar den allmänna vården mindre om jag tar hand om min hälsa. Man kan hävda det på 1000 olika företeelser men det blir ändå en rejäl dos självgodhet.
G OMathson skrev:
Tyvärr hänger jag på... Jag ser ingen direkt nytta med solceller i Sverige. Produktion av solceller, batteriet och övriga tillbehör gör oftast i Kina och det går åt energi, alltså börjar solceller med en skuld i CO2. Om solceller ska göra någon nytta på jorden ska de användas där de gör mest nytta snabbast och det är inte i Sverige. Bättre i tex Grekland, Australien osv där de ersätter kolel och genererar mest el när mest el behövs.
I Sverige behövs mest effekt på vintern som alla vet. I lördags som exempel var det soligt och varmt i stora delar av Sverige, solceller genererade massor med billig el men jag hade stängt av min värme i huset och på arbetsplatser drogs värmen ned till 0 automatiskt.
Jag förstår folk som köper solceller men samhällsnytta, nej.
Kånns som SDs jävligt lama argument att ”hjälpa på plats”, gäller invandrare men man har samma inställning vad gäller klimat, så vi ska kunna gasa till det rasar här hemma. Går många före kan man påverka andra.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men då har man antagit ett elpris på sommaren som inte pressas mot noll med mer solcellsinstallationer, att man får betalt för nätnytta och att man får 60-öringen.

Vi ser redan nu en stor slagighet i elpriserna utifrån väder, imorgon är elen dyr då Tyskland till stor del har mulet och det inte blåser så mycket. Detta antyder iofs att det är bra med batterier, men skillnaden i elpris är inte så stor att de bär sig (än). Hade de lönat sig så hade kommersiella aktörer redan gett sig på det business-caset.
Precis, fast de här priserna imorgon i SE3 måste ju vara så osannolika så det kan ju knappast hända? Känns lite som att ”Det är bögarnas fel” (googla) att solpaneler är roten till allt ont. https://yle.fi/vetamix/media/doc/tal_19791017_Danielsson_Om_Sannolikhet.pdf

(blir toppen med batteri imorgon)
 
  • Linjediagram och tabell som visar timvärden för SE3 den 27 april 2023, med tydlig topp nära 18-tiden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.