I
Om man beräknat att solcellerna är betalda om 8 år så innebär det att man ligger på minus fram tills dess oavsett hur nice man tycker elräkningen blivit. Efter att pengarna legat bundna i solceller i 8 år så har man nu ett restvärde, dels en 8 år gammal solcellsanläggning men troligen framförallt en lägre förbrukningskostnad på huset under iallafall 12 år till, minus ev reparationer\underhåll.

Allt detta är baserat på dagens regler och priser med antagandet att det praktiskt taget inte händer något på elmarknaden de närmsta 10-20 åren mer än möjligen att priserna stiger(mer än plånböckerna). Europa inte kommer lyckas förbättra rådande brist på el samt regler och lönsamhet för en solcellsanläggning kommer förbli eller möjligen bli mer lukrativ. Ukraina kriget och Rysslands konflikten kommer inte ta slut och även om den gör det så påverkar det inget. Man antar vidare att det kommer alltid finnas ett sådant underskott av el att försäljningspriset inte kommer påverkas även om större delen av elen genererar som mest när det behövs som minst. Slutligen antar man att man kommer bo i huset i minst 8 år så att man faktiskt hinner gå plus eller så tror man att man får tillbaka pengarna vid försäljning(utvecklingen inom solceller står still).

Jag antar att ingen av oss har en fungerade spåkula så det blir till stor del en gissningslek som man kan känna sig mer eller mindre övertygad om. För min del är det på tok för många parametrar som kan gå fel med solceller. Börsen som ändå bevisat sig över tid känns som ett säkrare kort i mitt fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det bör väl vara perfekt för din privatekonomi att äga solpaneler, när du är 70 år och ev. fattigpensionär då behöver du inte betala så mycket för din framtida elförbrukning.
En form av pensionsförsäkring.
Hur kan du säga att han inte behöver betala så mycket för sin el då? Har du en spåkula som säger att 60-öringen finns kvar? har du en spåkula som säger att ersättningen för nätnytta finns kvar? Säger din spåkula att elpriserna kommer att vara höga om tio år?

Edit: Jag svarade innan jag såg att även @Ironside hade använt ordet "spåkula" i ett svar. Lite roligt faktiskt... :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jo men hade jag vetat att det skulle bli krig i Urkaina hade jag hellre lagt 200k på aktier i Saab som tredubblade sitt värde inom några veckor efter krigsutbrottet.

Återigen har jag inte fått något svar från någon på vad man får lägga på en fullständig ned och sedan återmontering av anläggningen förutsatt att det blir problem med taket.
Bästa investeringen innan kriget bröt ut i Ukraina måste ha varit vapenindustrin
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
0,89 kr/kWh, var det för er sålda el? I så fall så kan ni ju inte räkna med att nå så högt i år.

Jag ligger normalt på långt under 2kW i snittförbrukning på dygnet på sommaren och jag ligger under 600W när varmvatten, billaddning och spis inte kör (tvättmaskin/diskmaskin har väldigt höga peakar under kort tid). Detta gör att man behöver ett batteri som kan lagra minst 0,6*12+8 kWh (ca 16 kWh) bara för att ta medelförbrukningen under natten samt elbilsladdningen (också under natten).

60 öre + nätnytta ~= 71,62 öre nätöverföringsavgift ---> här tjänar man inga pengar på batteri, utan det är på prisskillnaderna för elen över dygnet som man tjänar pengar. Men när jag tittar på vad ett batteri kostar så är det få dagar och timmar som har så stora prisskillnader att det motiverar kostnaden för slitaget på ett batteri. Från hemsol:
- 10 kWh solcellsbatteri: 6 500 kr/kWh, totalpris inkl. avdrag 33 500 kr. Om vi gissar på en livslängd om 5000 laddcykler och om vi ignorerar att inte hela batteriet kan användas så blir priset per kWh ca 0,67kr. Detta skall också räknas in i ekvationen.
Vårt Huawei Luna specas till 6000 cykler eller mer, 10 års garanti och laddar med default settings ut till 10% kvar. Går in när det blir molnigt eller över natten nu när solen lyser. Till vintern kommer jag att ladda när det är som billigast och nyttja batteridrift när elen är dyrare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Hur kan du säga att han inte behöver betala så mycket för sin el då? Har du en spåkula som säger att 60-öringen finns kvar? har du en spåkula som säger att ersättningen för nätnytta finns kvar? Säger din spåkula att elpriserna kommer att vara höga om tio år?

Edit: Jag svarade innan jag såg att även @Ironside hade använt ordet "spåkula" i ett svar. Lite roligt faktiskt... :cool:
Kunde du förutsäga kriget i Ukraina eller Corona? Kan du förutsäga att elpriserna kommer att vara låga lång tid framöver med den kraftigt ökande elektrifieringen? Känns som tidsfråga innan nästa oväntade sak kommer. Kanske klimatrelaterat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Clarken37 skrev:
Jo men hade jag vetat att det skulle bli krig i Urkaina hade jag hellre lagt 200k på aktier i Saab som tredubblade sitt värde inom några veckor efter krigsutbrottet.

Återigen har jag inte fått något svar från någon på vad man får lägga på en fullständig ned och sedan återmontering av anläggningen förutsatt att det blir problem med taket.
Hos oss fick de sämsta möjliga förutsättningar med mycket snö och blåst. Tog två pers 2,5 arbetsdagar att montera 32 paneler på två takytor och all utrustning inomhus, inklusive genomföringar och kabeldragning. Det är inte raketforskning utan handlar om att skruva upp ett antal skenor, det var det som tog mest tid då de fick gräva fram fästpunkterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vårt Huawei Luna specas till 6000 cykler eller mer, 10 års garanti och laddar med default settings ut till 10% kvar. Går in när det blir molnigt eller över natten nu när solen lyser. Till vintern kommer jag att ladda när det är som billigast och nyttja batteridrift när elen är dyrare.
10% kvar ger garanterat inte mer än 6000 laddcykler med minst 70% av laddkapaciteten kvar, det måste du kolla upp i mer detalj. De flesta bilbatterier begränsar nedre gränsen till 25% för att maximera livslängden. I laddybriderna räknar man med ca 5000 cykler till/från 25% för att klara 70% kapacitet kvar på batteriet. Visserligen lever batteriet längre än så, men 70% kvar av originalkapaciteten är inte så mycket (i början har man 75% kapacitet av vad det märkts med, på slutet 52%.
 
G
nikasp nikasp skrev:
Under tiden hinner vi andra fundera på annat medan anläggningen genererar och även gör samhällsnytta. Skickar på nästan 10kW ut på nätet just nu.

[bild]
Samhällsnytta i Sverige?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kunde du förutsäga kriget i Ukraina eller Corona? Kan du förutsäga att elpriserna kommer att vara låga lång tid framöver med den kraftigt ökande elektrifieringen? Känns som tidsfråga innan nästa oväntade sak kommer. Kanske klimatrelaterat.
Jag litar mer på att samhället löser detta med skatter och andra mekanismer än att jag litar på att mina spekulationer är korrekt.

Det enda som är tydligt förutsägbart är att solenergin driver elpriserna mot noll efter lunch de dagar solen skiner, dvs när solcellerna producerar el. Detta ger stora risker för de som investerar i solpaneler och inte använder all el själv. Men samtidigt så minskar värdet av egen el om man inte kan sälja den för att kompensera för vinterns kostnader.

Att installera solpaneler är ett riksprojekt med potential till bra avkastning, men också med betydande risker för att det inte blir någon bra affär.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Samhällsnytta i Sverige?
Ja, det var lustigt uttryckt. Solpaneler ger inte någon samhällsnytta i Sverige. Viss nätnytta, men den riskerar att bli negativ om för många skaffar solceller.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det var lustigt uttryckt. Solpaneler ger inte någon samhällsnytta i Sverige. Viss nätnytta, men den riskerar att bli negativ om för många skaffar solceller.
Att försöka påskina att man bidrar med "samhällsnytta" blir bra skitnödigt
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Fast om solcellsinstallationerna bidrar till ett lägre elpris än vad det annars skulle varit för privatpersoner och industri så är det väl en samhällsnytta bara av det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Titta gärna på denna länken när det gäller priset och urladdningsdjupet på Litiumbatterier:
https://www.greenmatch.se/solceller/solcellsbatteri

Den är mycket mer rimlig än mina siffror ovan och de siffror jag fick som svar.

Betänk att det pris man betalar per kWh skall betala sig i form av skillnader i pris mellan laddning och urladdning då försäljning och förbrukning innebär ungefär samma pengar in/ut vid samma elpris. Jag får inte ihop den ekvationen på något sätt med elpriserna i år.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Fast om solcellsinstallationerna bidrar till ett lägre elpris än vad det annars skulle varit för privatpersoner och industri så är det väl en samhällsnytta bara av det?
Gör de det? Eller ökar de på slagigheten i elpriserna då vissa andra energiinvesteringar har svårt att bli lönsamma.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Fast om solcellsinstallationerna bidrar till ett lägre elpris än vad det annars skulle varit för privatpersoner och industri så är det väl en samhällsnytta bara av det?
Ändå skitnödigt. Jag kan hävda att det är en samhällsnytta när jag går ut och joggar eftersom jag sannolikt belastar den allmänna vården mindre om jag tar hand om min hälsa. Man kan hävda det på 1000 olika företeelser men det blir ändå en rejäl dos självgodhet.
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.