nikasp
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, att den som betalat studien äinte har egna intressen i solpanelmarknaden är värt mycket.

Vem har finansierat utredningen du hänvisar till?
Du kan väl ändå läsa själv? Det är ett examensarbete, se nedan. Att nån på SBAB analyserat 348 hus med solceller är ju ett litet urval som visade på att investeringen betalar sig.
Masteruppsats om solenergis påverkan på bostadspriser i Sverige, ekonomisk analys, hedonisk regression, publicerad 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, att den som betalat studien inte har egna intressen i solpanelmarknaden är värt mycket.

Vem har finansierat utredningen du hänvisar till?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
nikasp
P Putte 9497 skrev:
Jag är för solceller men att låna till dom känns allt annat än bra i dessa tider. Men å andra sidan kommer jag inte investera än på många år och då hinner jag dels spara ihop kapital, få bättre ränta och paneler som är värda sitt namn:cool:
Under tiden hinner vi andra fundera på annat medan anläggningen genererar och även gör samhällsnytta. Skickar på nästan 10kW ut på nätet just nu.

Illustration av hus med solpaneler, visar energiflöde och förbrukning i realtid: solenergi, nätanslutning, batterilagring, elförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Har installerat en solcellsanläggning inkl energilagring (batterier).
Bruttokostnad 259.985kr
Avdrag grön teknik 93170kr
Nettokostnad 166.816kr
Solcellsproduktion 8907 kWh/år
Energilagring (batterier) 9,6kWh
Garanti 10år
84% effektgaranti 25år
Återbetalningstid ~7,35 år med 0,89kr/kWh (vårt snittpris år 2022)
Överslagsberäkning: totala driftskostnaderna (el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, försäkring) minskar till 2463kr/mån (kostnad före solcellsanläggning var 4355kr/mån) och då har jag inte räknat in eventuella intäkter för såld överskottsel.
Har inte tagit lån för investeringen, men det gör jag inte heller vid köp av aktier/värdepapper.
Dessutom vet man inte var elpriserna tar vägen i framtiden men lär definitivt inte bli billigare.
Tveksamt om det höjer värdet på huset men gör det definitivt mer lättsålt med tanke på ökade levnadskostnader generellt, ökade räntekostnader och att allt fler skaffar elbil.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Har installerat en solcellsanläggning inkl energilagring (batterier).
Bruttokostnad 259.985kr
Avdrag grön teknik 93170kr
Nettokostnad 166.816kr
Solcellsproduktion 8907 kWh/år
Energilagring (batterier) 9,6kWh
Garanti 10år
84% effektgaranti 25år
Återbetalningstid ~7,35 år med 0,89kr/kWh (vårt snittpris år 2022)
Överslagsberäkning: totala driftskostnaderna (el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, försäkring) minskar till 2463kr/mån (kostnad före solcellsanläggning var 4355kr/mån) och då har jag inte räknat in eventuella intäkter för såld överskottsel.
Har inte tagit lån för investeringen, men det gör jag inte heller vid köp av aktier/värdepapper.
Dessutom vet man inte var elpriserna tar vägen i framtiden men lär definitivt inte bli billigare.
Tveksamt om det höjer värdet på huset men gör det definitivt mer lättsålt med tanke på ökade levnadskostnader generellt, ökade räntekostnader och att allt fler skaffar elbil.
Hade du gjort investeringen om du behövde låna?Vad hade du för förbrukning innan?
 
Nissens
nikasp nikasp skrev:
Du kan väl ändå läsa själv? Det är ett examensarbete, se nedan. Att nån på SBAB analyserat 348 hus med solceller är ju ett litet urval som visade på att investeringen betalar sig.
[bild]
Poängen är som sagt att värdeökningen på huset inte är större än investeringen. Du kan väl läsa själv?

Andra studier visar högre värdeökning, men de är kanske beställda av någon som har intressen i solpanelbranschen.

Jag har varit handledare åt studenter som gjort examensarbete ute på företag, det är inget konstigt med det. De får en slant av företaget vid avslutat arbete.
 
Nissens
E ettan47 skrev:
Har installerat en solcellsanläggning inkl energilagring (batterier).
Bruttokostnad 259.985kr
Avdrag grön teknik 93170kr
Nettokostnad 166.816kr
Solcellsproduktion 8907 kWh/år
Energilagring (batterier) 9,6kWh
Garanti 10år
84% effektgaranti 25år
Återbetalningstid ~7,35 år med 0,89kr/kWh (vårt snittpris år 2022)
Överslagsberäkning: totala driftskostnaderna (el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, försäkring) minskar till 2463kr/mån (kostnad före solcellsanläggning var 4355kr/mån) och då har jag inte räknat in eventuella intäkter för såld överskottsel.
Har inte tagit lån för investeringen, men det gör jag inte heller vid köp av aktier/värdepapper.
Dessutom vet man inte var elpriserna tar vägen i framtiden men lär definitivt inte bli billigare.
Tveksamt om det höjer värdet på huset men gör det definitivt mer lättsålt med tanke på ökade levnadskostnader generellt, ökade räntekostnader och att allt fler skaffar elbil.
Nja, då räknar du att du inte hade fått någon intäkt för pengarna om du investerat i något annat. Hade du amorterat av på huset hade du tex fått en stabil ”avkastning” i form av minskade räntekostnader -finns mycket annat också.
 
Det är bra att ni köper solceller för det ger klirr i kassan för mig(y)
 
  • Gilla
Bo00
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, då räknar du att du inte hade fått någon intäkt för pengarna om du investerat i något annat. Hade du amorterat av på huset hade du tex fått en stabil ”avkastning” i form av minskade räntekostnader -finns mycket annat också.
Från februari 2022 till och med mars 2023 har panelerna dragit in knappt 20 000 kr. Hade jag amorterat i stället för att ha betalat panelerna kontant hade jag sparat 3800 kr under samma tid.

Eller om man räknar annorlunda har panelerna gett en avkastning på 27%.

Jag rekommenderar ändå inte att låna till solpaneler, åtminstone inte hela summan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Nissens Nissens skrev:
Poängen är som sagt att värdeökningen på huset inte är större än investeringen. Du kan väl läsa själv?

Andra studier visar högre värdeökning, men de är kanske beställda av någon som har intressen i solpanelbranschen.

Jag har varit handledare åt studenter som gjort examensarbete ute på företag, det är inget konstigt med det. De får en slant av företaget vid avslutat arbete.
Det låter ju väldigt konstigt, inom vilket område? Gick ut maskinteknik 1998 och var på Volvo Cars, hörde inte en enda i hela klassen som fick betalt för sina examensarbeten. Och att man skulle fila på siffrorna eller resultat låter helt absurt och konspiratoriskt. Annan sak om företag köper undersökning av företag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag är 59 år och fick en offert på 100 000 kr till mitt hus. Jag har inte 100 000 kr i madrassen utan hade fått låna dessa pengar. Först om 11 år hade jag ekonomiskt gått plus. Så när jag blir 70 kan jag börja tjäna pengar på installationen. Lever jag när jag är 70 år? Är jag frisk med bra pension, samma pension som är beräknad i nuläget? Jag tänker i första hand på min privatekonomi och i andra hand på miljöaspekten där ju solkraft är att föredra.

Hade installationskostnaden varit typ 20 000 kr hade det varit en helt annan sak men med en återbetalningstid innan plus på 11 år så känns det oerhört vanskligt och osäkert.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Har man ett hus för några miljoner och inte sitter med maxade lån så kan jag inte kalla det för en risk att låna 100-200k på huset till solpaneler.

Och med risk så menar jag att man skulle behöva pengarna till annat inte att man kanske får tillbaka dom inom 10 år..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Har installerat en solcellsanläggning inkl energilagring (batterier).
Bruttokostnad 259.985kr
Avdrag grön teknik 93170kr
Nettokostnad 166.816kr
Solcellsproduktion 8907 kWh/år
Energilagring (batterier) 9,6kWh
Garanti 10år
84% effektgaranti 25år
Återbetalningstid ~7,35 år med 0,89kr/kWh (vårt snittpris år 2022)
Överslagsberäkning: totala driftskostnaderna (el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, försäkring) minskar till 2463kr/mån (kostnad före solcellsanläggning var 4355kr/mån) och då har jag inte räknat in eventuella intäkter för såld överskottsel.
Har inte tagit lån för investeringen, men det gör jag inte heller vid köp av aktier/värdepapper.
Dessutom vet man inte var elpriserna tar vägen i framtiden men lär definitivt inte bli billigare.
Tveksamt om det höjer värdet på huset men gör det definitivt mer lättsålt med tanke på ökade levnadskostnader generellt, ökade räntekostnader och att allt fler skaffar elbil.
0,89 kr/kWh, var det för er sålda el? I så fall så kan ni ju inte räkna med att nå så högt i år.

Jag ligger normalt på långt under 2kW i snittförbrukning på dygnet på sommaren och jag ligger under 600W när varmvatten, billaddning och spis inte kör (tvättmaskin/diskmaskin har väldigt höga peakar under kort tid). Detta gör att man behöver ett batteri som kan lagra minst 0,6*12+8 kWh (ca 16 kWh) bara för att ta medelförbrukningen under natten samt elbilsladdningen (också under natten).

60 öre + nätnytta ~= 71,62 öre nätöverföringsavgift ---> här tjänar man inga pengar på batteri, utan det är på prisskillnaderna för elen över dygnet som man tjänar pengar. Men när jag tittar på vad ett batteri kostar så är det få dagar och timmar som har så stora prisskillnader att det motiverar kostnaden för slitaget på ett batteri. Från hemsol:
- 10 kWh solcellsbatteri: 6 500 kr/kWh, totalpris inkl. avdrag 33 500 kr. Om vi gissar på en livslängd om 5000 laddcykler och om vi ignorerar att inte hela batteriet kan användas så blir priset per kWh ca 0,67kr. Detta skall också räknas in i ekvationen.
 
A
T Tobbe_C skrev:
Jag har också räknat på solceller 2020 och tog beslutet avvakta. Börsen hade vänt uppåt då. Jag beräknade break even till 9år med dåvarande priser.

Men en sak jag (och du) inte räknat med är inflationen. Solceller ger dig faktiskt möjligheten att köpa el om 1-30 år för dagens pengavärde.

Hade jag köpt 2019-2020 som jag hade tänkt då hade det varit en bra affär.

Men ibland vinner man och ibland förlorar man.
Om det är en bra affär idag kan bara kristallkula utläsa, därför fortsätter jag avvakta.
Jo men hade jag vetat att det skulle bli krig i Urkaina hade jag hellre lagt 200k på aktier i Saab som tredubblade sitt värde inom några veckor efter krigsutbrottet.

Återigen har jag inte fått något svar från någon på vad man får lägga på en fullständig ned och sedan återmontering av anläggningen förutsatt att det blir problem med taket.
 
K
Bo00 Bo00 skrev:
Jag är 59 år och fick en offert på 100 000 kr till mitt hus. Jag har inte 100 000 kr i madrassen utan hade fått låna dessa pengar. Först om 11 år hade jag ekonomiskt gått plus. Så när jag blir 70 kan jag börja tjäna pengar på installationen. Lever jag när jag är 70 år? Är jag frisk med bra pension, samma pension som är beräknad i nuläget? Jag tänker i första hand på min privatekonomi och i andra hand på miljöaspekten där ju solkraft är att föredra.

Hade installationskostnaden varit typ 20 000 kr hade det varit en helt annan sak men med en återbetalningstid innan plus på 11 år så känns det oerhört vanskligt och osäkert.
Det bör väl vara perfekt för din privatekonomi att äga solpaneler, när du är 70 år och ev. fattigpensionär då behöver du inte betala så mycket för din framtida elförbrukning.
En form av pensionsförsäkring.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Så med andra ord så skulle du gjort investeringen för 2 år sen:)
Det är alltid lätt att vara efterklok men hade vi haft facit så är det mycket jag skulle gjort annorlunda, dock inte solceller:)
Ja som sagt var det nog inte många som förutspådde kriget i Ukraina för 2
E ettan47 skrev:
Har installerat en solcellsanläggning inkl energilagring (batterier).
Bruttokostnad 259.985kr
Avdrag grön teknik 93170kr
Nettokostnad 166.816kr
Solcellsproduktion 8907 kWh/år
Energilagring (batterier) 9,6kWh
Garanti 10år
84% effektgaranti 25år
Återbetalningstid ~7,35 år med 0,89kr/kWh (vårt snittpris år 2022)
Överslagsberäkning: totala driftskostnaderna (el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, försäkring) minskar till 2463kr/mån (kostnad före solcellsanläggning var 4355kr/mån) och då har jag inte räknat in eventuella intäkter för såld överskottsel.
Har inte tagit lån för investeringen, men det gör jag inte heller vid köp av aktier/värdepapper.
Dessutom vet man inte var elpriserna tar vägen i framtiden men lär definitivt inte bli billigare.
Tveksamt om det höjer värdet på huset men gör det definitivt mer lättsålt med tanke på ökade levnadskostnader generellt, ökade räntekostnader och att allt fler skaffar elbil.
När installerade du? Priserna verkar ha rusat enormt de senaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.