Nissens Nissens skrev:
Det är storleken på värdet det handlar om.
Den mer trovärdiga studien visar att värdeökningen inte är högre än investeringen.
Hahaha, hur får man tyst på en Göteborgare? De gå la inte…
 
  • Haha
Greger_08
  • Laddar…
nikasp
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det intressanta är ju att husets värde beräknas öka lika mycket som investeringen kostar i sämsta fall. Vissa köpare värderar förmodligen solceller högre än andra, men inte Göteborgaren och PacMan…
Helt sjukt att jag avlastar elnätet och skickar ut el direkt till grannarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G
nikasp nikasp skrev:
Helt sjukt att jag avlastar elnätet och skickar ut el direkt till grannarna.
Och när du behöver som mest effekt vad gör du då?
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hahaha, hur får man tyst på en Göteborgare? De gå la inte…
Haha, ibland spelar storleken roll. :cool:

Åtminstone när man pratar värdeökning. :)
 
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vissa köpare värderar förmodligen solceller högre än andra, men inte Göteborgaren och PacMan…
Och inte heller SBAB och Booli.
De väger till och med tyngre än en Göteborgare! ;)
 
Clarken37 skrev:
Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Jag har också räknat på solceller 2020 och tog beslutet avvakta. Börsen hade vänt uppåt då. Jag beräknade break even till 9år med dåvarande priser.

Men en sak jag (och du) inte räknat med är inflationen. Solceller ger dig faktiskt möjligheten att köpa el om 1-30 år för dagens pengavärde.

Hade jag köpt 2019-2020 som jag hade tänkt då hade det varit en bra affär.

Men ibland vinner man och ibland förlorar man.
Om det är en bra affär idag kan bara kristallkula utläsa, därför fortsätter jag avvakta.
 
För jag fick 50k i bidrag.
Lägre driftkostnad .
Min fastighet ökar i värde.

Sen betalar jag inte 4% ränta heller. :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Många glömmer bort att verkningsgraden på nya kontra äldre panel ..

så argument priset vänta eller köpa är svår ..
Nu eller sen ??
 
Nissens
nikasp nikasp skrev:
348 hus mot 8000 installationer vs 50000 försäljningar.
Som sagt, att den som betalat studien inte har egna intressen i solpanelmarknaden är värt mycket.

Vem har finansierat utredningen du hänvisar till?
 
Redigerat:
Clarken37 skrev:
Jag har märkt det på sommarstugan som ligger i Roslagen
Haha, nu fick du anledning att räkna upp antalet strömavbrott med ett till. :surprised:


Visserligen rätt så litet avbrott men du hann väl få fram campingköket? :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det blir ju lite svårt om man tänker på dom som har låg elförbrukning redan från börjat att ta ett lån för solceller.Mao ju högre förbrukning ju mer blir investeringen motiverad.Många som är skulfria drar sig nog för att göra en sådan investering.Som det känns nu så kostar det alldeles för mycket och tog offert 2017 som låg på 53000 paket och 2 år senare låg samma paket på 105000 och vad priset är idag så är det nog inte lägre.
 
V växelventil skrev:
Det blir ju lite svårt om man tänker på dom som har låg elförbrukning redan från börjat att ta ett lån för solceller.Mao ju högre förbrukning ju mer blir investeringen motiverad.Många som är skulfria drar sig nog för att göra en sådan investering.Som det känns nu så kostar det alldeles för mycket och tog offert 2017 som låg på 53000 paket och 2 år senare låg samma paket på 105000 och vad priset är idag så är det nog inte lägre.
Så med andra ord så skulle du gjort investeringen för 2 år sen:)
Det är alltid lätt att vara efterklok men hade vi haft facit så är det mycket jag skulle gjort annorlunda, dock inte solceller:)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Så med andra ord så skulle du gjort investeringen för 2 år sen:)
Det är alltid lätt att vara efterklok men hade vi haft facit så är det mycket jag skulle gjort annorlunda, dock inte solceller:)
Eller så gjorde jag rätt beslut.ligger under 10000kwh så mina kostnader för elen är inte direkt dyrt och kommer nog lägga dom pengarna på en ny bergvärmepump som är lite effektivare samt lite fönster (2st kvar och sätter in dom själv) så kanske kan kapa lite till:D
 
A Argastesnickaren skrev:
Så med andra ord så skulle du gjort investeringen för 2 år sen:)
Det är alltid lätt att vara efterklok men hade vi haft facit så är det mycket jag skulle gjort annorlunda, dock inte solceller:)
Du och jag har samma tes ... dock så får man inte glömma att panelerna blir bättre å bättre dag för dag ... tralla la la la lllaaa
 
Jag är för solceller men att låna till dom känns allt annat än bra i dessa tider. Men å andra sidan kommer jag inte investera än på många år och då hinner jag dels spara ihop kapital, få bättre ränta och paneler som är värda sitt namn:cool:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.