Sprang på detta när jag tittade på andra saker på nätet:
- https://www.amazon.se/balkongkraftv...=balkongkraftverk&qid=1682409645&sr=8-11&th=1

Nu är de ju inte tillåtna i Sverige, men detta verkar vara den mest prisvärda mindre solcellsanläggning som finns på marknaden.

Jag konstaterade dock rätt snabbt att jag inte skulle göra av med den producerade elen ens från en sådan här anläggning om jag inte "alltid" laddar elbilar på dagen och/eller värmer varmvatten när den producerar. Medelenergiförbrukningen på mitt hus på dagtid på sommarhalvåret (borträknat sporadiska toppar som matlagning, varmvatten och elbil) ligger under vad denna anläggning troligen skulle producera. Min grundförbrukning ligger en bit under 500 W. Så inte ens med denna lilla anläggning så skulle jag klara av att konsumera all el jag producerar, inte ens om den hade skickat ut som trefas.

Ni gjorde jag detta mest som en räkneövning, men det är intressant att konstatera att man även för en så här liten anläggning är beroende av försäljning om man inte skall "vaska" el på sommaren.
 
  • Gilla
Lärliing
  • Laddar…
Förvånansvärt hög effekt på den? Trodde de brukade vara på runt 500w. Jag kan nog nästan få standbyförbrukningen till 500w. Men då behöver jag slå igång datorer etc.

Annars är ju golvvärme och fjärrvärme sådant som drar mkt. Men det kanske egentligen inte behövs mitt i sommaren. Jag slår dock aldrig av mina pumpar så går oavsett temp.
 
S sandos skrev:
Förvånansvärt hög effekt på den? Trodde de brukade vara på runt 500w. Jag kan nog nästan få standbyförbrukningen till 500w. Men då behöver jag slå igång datorer etc.

Annars är ju golvvärme och fjärrvärme sådant som drar mkt. Men det kanske egentligen inte behövs mitt i sommaren. Jag slår dock aldrig av mina pumpar så går oavsett temp.
Det är ju fyra paneler på denna. De med en och två paneler kostar bara lite mindre.
 
Hmmm

Man blir ju lite småsugen att köpa en sats och montera över uteplatsen. Jag tror ingen skulle märka eller bry sig så länge man inte anmäler detta till elbolaget. Det innebär ju så klart att man måste ha ett eget elsystem för panelerna och det de driver men det är ju enkelt löst med lite skarvsladd och ett par förgreningsdosor.

Inte för att jag tror att det är en bra affär men det vore kul att labba lite.
 
Nej, det går inte. Invertern kräver ett ett stabilt nät att jobba mot.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det går inte. Invertern kräver ett ett stabilt nät att jobba mot.
Det är surt, där försvinner hela poängen med den här typen av minianläggningar (i Sverige).

Att hålla på att bråka med att få skiten godkänd och ansluten till nätet blir ju minst sagt ovärt för så här små installationer.
 
S Skyscraper skrev:
Det är surt, där försvinner hela poängen med den här typen av minianläggningar (i Sverige).

Att hålla på att bråka med att få skiten godkänd och ansluten till nätet blir ju minst sagt ovärt för så här små installationer.
Det går säkert att lura den med en växelriktare kopplad till ett 12V-batteri.

Edit: Sedan laddar du batteriet med en batteriladdare kopplad till 230V också. Se det som en startmotor med batteri i bilen ungefär... :cool:

Edit2: Jag undrar om du inte måste ha en last att dumpa kapaciteten på också när du inte har ett nät anslutet (för att ta hand om den energi du inte använder). En varmvattenberedare kanske? Det vanligaste är ju att man har ett stort batteri med laddare i det läget. Det beror nog på vad man tänker sig att driva, en varmvattenberedare parallellt med switchade nätaggregat fungerar nog bra. Man måste nog balansera lasten hyfsat i alla fall på något sätt (övervaka spänningen och lägga in/ta bort slingor till en trefas beredare för att hålla den på lagom nivå) Men nu känner jag att jag kan alldeles för lite om hur dessa solpaneler/växelriktare fungerar för att kunna säga att detta är nödvändigt, men det känns rimligt att göra så.
 
Redigerat:
Helt omöjligt är det ju inte. Men i praktiken går det inte. Växelriktaren ger ut så mycket den kan. Så om masten inte är lite drugt var växelriktaren ger hela tiden som kommer den att slå ifrån. Vill man bygga ett icke nätanslutet system så ska man inte köpa ett sådant här system. Det fungerar inte för den typen av drift.
 
D Daniel 109 skrev:
Helt omöjligt är det ju inte. Men i praktiken går det inte. Växelriktaren ger ut så mycket den kan. Så om masten inte är lite drugt var växelriktaren ger hela tiden som kommer den att slå ifrån. Vill man bygga ett icke nätanslutet system så ska man inte köpa ett sådant här system. Det fungerar inte för den typen av drift.
Jag expanderade mitt svar lite ovan (edit2) rörande just detta. Man måste ju balansera lasten med produktionen, gissningsvis genom att övervaka spänningen och styra lasten utifrån detta.
 
Nja, spänningen måste vara konstant. Du får nog övervaka lasten på den batteridrivna växelriktaren. Men som sagt, det är en dum väg att gå.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, spänningen måste vara konstant. Du får nog övervaka lasten på den batteridrivna växelriktaren. Men som sagt, det är en dum väg att gå.
Håller helt och fullt med.
 
Hur mycket pengar kan man dra in på detta kraftverket då?

Nu plockar jag siffrorna lite ur luften, men låt oss anta att man får ut ca 5kWh varje dag och sedan är vi snälla och räknar med 1kr/kWh i snitt (man tjänar mer när man förbrukar sin egen el, mindre när man säljer). Det blir 5kr/dag i så fall. Låt oss anta att detta gäller i snitt under 6 mån och att man inte tjänar något under resten av året. Då blir inkomsten ca 900kr per år. Då kraftverket kostar ca 15000kr så måste det jobba i 17 år innan det betalt sig, under förutsättning att det håller så länge.

Men som sagt var, detta är ju med siffrorna ovan (som iofs inte är orimliga).

Nej, balkongkraftverk blir det inte, inte ens om de blir lagliga...
 
I Tyskland är balkongkraftverk tillåtna sedan 2017 att ha t.ex. i hyreslägenhet. Får vara på max 600 W AC-uteffekt från mikro-växelriktaren. Det motsvarar vid 230 Volt alltså ca 2,6 A. Elmätaren måste ha bakspärr(så den inte räknar ner när effekt matas ut på allmänna elnätet) eller vara tvåvägs elmätare. En elektriker ska ansluta den, och det ska var ett speciell uttag, ett Wieland-uttag. men privatpersonen kan själv anmäla den till elnätsbolaget. Sedan ska man nog fråga hyresvärden om lov att ha en sådan anläggning. Om tillåtet i Tyskland, Schweiz, Holland borde det också vara tillåtet i Sverige att ha balkongkraftverk. Mikro-växelriktaren är 1-fas, så klart. Så man får ha den på den fas som man förbrukar mest på.
 
  • Schamatsk uppbyggnad av ett balkongkraftverk med solpanel, mikroinverter och anslutning till eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
I Tyskland är balkongkraftverk tillåtna sedan 2017 att ha t.ex. i hyreslägenhet. Får vara på max 600 W AC-uteffekt från mikro-växelriktaren. Elmätaren måste ha bakspärr(så den inte räknar ner när effekt matas ut på allmänna elnätet) eller vara tvåvägs elmätare. En elektriker ska ansluta den, och det ska var ett speciell uttag, ett Wieland-uttag. men privatpersonen kan själv anmäla den till elnätsbolaget. Sedan ska man nog fråga hyresvärden om lov att ha en sådan anläggning. Om tillåtet i Tyskland, Schweiz, Holland borde det också vara tillåtet i Sverige att ha balkongkraftverk.
Men det lönar sig knappast...
 
Men de verkar populära, Wieland-uttag och mikro-växelriktare verkar slutsålda hela år 2023. Om man skulle flytta till annan hyreslägenhet kan man ta med sig balkongkraftverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.