Clarken37 skrev:
Andelen som amorterat bort miljoner på sina lån på några få års tid känns spontant väldigt låg.

Genomsnittlig belåningsgrad på nya bolån är nästan 70% har jag för mig.
Du har säkert rätt om belåningsgraden på nya bolån, men det är väl bara hälften av Sveriges fastigheter som är belånade?
Jag byggde hus på tidigt nittiotal och förvånas lite över att många jämnåriga och de de som byggde hus samtidigt inte har sett till att åtminstone ha ett skuldfritt boende i god tid till pensionsdagen.
Om solcellerna kan bli bättre/billigare än nu tror jag att många som inte är skogsägare och på det viset kan ta tillvara solens energi skulle vilja producera egen el.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
A Akerfeldt skrev:
Betalar 320kr/månad i ränta, 1,58% bundet.
Ok. Ja det blir ju en annan kalkyl om man skaffade solceller innan räntorna gick upp och man har bundet över många år
F fribygg skrev:
Du har säkert rätt om belåningsgraden på nya bolån, men det är väl bara hälften av Sveriges fastigheter som är belånade?
Jag byggde hus på tidigt nittiotal och förvånas lite över att många jämnåriga och de de som byggde hus samtidigt inte har sett till att åtminstone ha ett skuldfritt boende i god tid till pensionsdagen.
Om solcellerna kan bli bättre/billigare än nu tror jag att många som inte är skogsägare och på det viset kan ta tillvara solens energi skulle vilja producera egen el.
Jag tror absolut solceller kan vara attraktivt om de blir billigare.

Men redan nu bygger det ju på att staten ska skjuta till en massa pengar på olika sätt för att det ska kunna löna sig öht.

Sen så har vi nog olika perspektiv. Alla har inte suttit i samma kåk med samma partner i 30 år. Skilsmässor och dylikt innebär att ena parten ska köpas ur. Jag utgår ju också från Sthlm med omnejd och har ingen vidare koll på små orter. Att bygga hus i Stockholm kostade en del med Mark etc redan på 90-talet.

Överlag på detta forum upplever jag en stor övervikt av personer som bor i mindre orter/lantligt än snittet för landet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Överlag på detta forum upplever jag en stor övervikt av personer som bor i mindre orter/lantligt än snittet för landet.
Men om man tar hänsyn till vilken boendeform folk har, så i just den här frågan är det ju betydligt färre i Stockholm som har möjlighet att sätta solpaneler på taket, jämfört med rikssnittet. 2020 bodde i snitt 40 % i småhus (riket) men i Stockholm var siffran endast drygt 20 %. Så att det är (eller känns som?) övervägande personer från mindre orter (än Stockholm) på detta forum kanske inte är jättekonstigt :).

Tillägg: fanns nyare statistik också, lägger med en länk till SCB: https://www.scb.se/hitta-statistik/...e/pong/statistiknyhet/hushallens-boende-2022/
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Vi installerade solceller förra sommaren - Beställning i April 2022, installation Juni 2022, driftsättning (godkänt från nätägaren) 4 Augusti.
SE4, 11.5Kwp (10Kw Fronius växelriktare) i riktning Väst-syd-väst, 40 grader lutning. Beräknad årsproduktion 10180Kwh (enligt PVGIS - verktyg på nätet, inte någon försäljare).

Kalaset kostade 127 840kr och vi valde att låna till hela summan, inte för att vi inte hade råd utan för att jag förväntar mig högre avkastning på mina besparingar än vad räntan, efter ränteavdrag kostar oss.
Då var räntan 1.9% innan ränteavdrag, nu 4,4% (Handelsbanken lån för grönt energi).

Under första halvåret (Aug - Mars) har vi producerat 4188kWh vilket är värt 12 367:-. Under samma period har vi betalat 2850:- i ränta, nettot är alltså 9517kr vilket är en avkastning på 7,44% på 6 månader, och då ska det sägas att lånet betalades ut i början av Maj varpå räntan började kosta direkt (och är med i siffrorna ovan), även om vi inte fick någon produktion förens tre månader senare.

Snittvärdet på varje producerad kWh är alltså 12367/4188 = 2,95kr, men de höga priserna under Aug-Sept förra året bidrog givetvis väldigt mycket till de bra siffrorna. Om snittpriset skulle hålla i sig skulle det innebära 2,95 * 10180 = 30031kr på årsbasis men det räknar vi inte med.

Räntan tickar ju uppåt nu, men samtidigt amorterar vi ju hela tiden - vi valde att amortera lånet på 6 år, så en sjättedel är snart avbetald.

Det är såklart oklart hur lönsamheten kommer vara framöver - vad som sker med skattereduktion, elpriser, räntor med mera kan man bara spekulera i. För vår del är solcellerna dels ett "bet" på att energi kommer fortsätta vara dyrt framöver (om än inte lika dyrt som det sista året) samtidigt som jag får stilla mitt teknikintresse lite.

Men det betyder inte att jag tycker att solceller är det givna valet för alla - det beror givetvis på förutsättningarna. Vi hade möjlighet att sätta solceller på en lada med plåttak där det är ett snabbt och därmed billigt montage, där vi inte störs av utseende eller ljud från växelriktaren. Vi har även gjort vad vi kan med rimliga medel när det gäller energioptimering i ett 1800-talshus och ligger på ca 9000kwh/år i elförbrukning och vi hade tur och fick ett bra pris på anläggningen. Bor man i SE1 och har direktverkande el så finns det förmodligen vettigare saker att lägga pengarna på.

Jag har för övrigt köpt en hel del andra prylar som man kan ifrågasätta lönsamheten med - Minigrävare, hjullastare, eller nu senast en billyft. Det vore förmodligen billigare att hyra in tjänsterna och lämna bilen på verkstad.... Men då skulle jag ju inte få spaka en grävmaskin eller nörda ner mig i solceller? Folk lägger ju massor av pengar på båtar, husbilar, resor och annat som bara minskar i värde, så jag får väl sätta en del av slantarna på nöjeskontot också :cool:
 
  • Gilla
AMR74 och 9 till
  • Laddar…
A
D Danieln84 skrev:
Vi installerade solceller förra sommaren - Beställning i April 2022, installation Juni 2022, driftsättning (godkänt från nätägaren) 4 Augusti.
SE4, 11.5Kwp (10Kw Fronius växelriktare) i riktning Väst-syd-väst, 40 grader lutning. Beräknad årsproduktion 10180Kwh (enligt PVGIS - verktyg på nätet, inte någon försäljare).

Kalaset kostade 127 840kr och vi valde att låna till hela summan, inte för att vi inte hade råd utan för att jag förväntar mig högre avkastning på mina besparingar än vad räntan, efter ränteavdrag kostar oss.
Då var räntan 1.9% innan ränteavdrag, nu 4,4% (Handelsbanken lån för grönt energi).

Under första halvåret (Aug - Mars) har vi producerat 4188kWh vilket är värt 12 367:-. Under samma period har vi betalat 2850:- i ränta, nettot är alltså 9517kr vilket är en avkastning på 7,44% på 6 månader, och då ska det sägas att lånet betalades ut i början av Maj varpå räntan började kosta direkt (och är med i siffrorna ovan), även om vi inte fick någon produktion förens tre månader senare.

Snittvärdet på varje producerad kWh är alltså 12367/4188 = 2,95kr, men de höga priserna under Aug-Sept förra året bidrog givetvis väldigt mycket till de bra siffrorna. Om snittpriset skulle hålla i sig skulle det innebära 2,95 * 10180 = 30031kr på årsbasis men det räknar vi inte med.

Räntan tickar ju uppåt nu, men samtidigt amorterar vi ju hela tiden - vi valde att amortera lånet på 6 år, så en sjättedel är snart avbetald.

Det är såklart oklart hur lönsamheten kommer vara framöver - vad som sker med skattereduktion, elpriser, räntor med mera kan man bara spekulera i. För vår del är solcellerna dels ett "bet" på att energi kommer fortsätta vara dyrt framöver (om än inte lika dyrt som det sista året) samtidigt som jag får stilla mitt teknikintresse lite.

Men det betyder inte att jag tycker att solceller är det givna valet för alla - det beror givetvis på förutsättningarna. Vi hade möjlighet att sätta solceller på en lada med plåttak där det är ett snabbt och därmed billigt montage, där vi inte störs av utseende eller ljud från växelriktaren. Vi har även gjort vad vi kan med rimliga medel när det gäller energioptimering i ett 1800-talshus och ligger på ca 9000kwh/år i elförbrukning och vi hade tur och fick ett bra pris på anläggningen. Bor man i SE1 och har direktverkande el så finns det förmodligen vettigare saker att lägga pengarna på.

Jag har för övrigt köpt en hel del andra prylar som man kan ifrågasätta lönsamheten med - Minigrävare, hjullastare, eller nu senast en billyft. Det vore förmodligen billigare att hyra in tjänsterna och lämna bilen på verkstad.... Men då skulle jag ju inte få spaka en grävmaskin eller nörda ner mig i solceller? Folk lägger ju massor av pengar på båtar, husbilar, resor och annat som bara minskar i värde, så jag får väl sätta en del av slantarna på nöjeskontot också :cool:
Tja om sätta solceller eller köpa hjullastare, mecka med bilen etc är ett rent nöje för dig som tex överskuggar att dra med familjen till Seychellerna på vinterhalvåret så är det ju bara att gratulera.

Det jag finner njutning i ger ingen som helst ekonomisk avkastning dessvärre.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Verkar ha spårat en hel del i tråden. Ja, sedan priserna sköt i höjden för några år sedan är det bara om man har perfekta förutsättningar som solceller kommer vara en bra investering:
  • Sydläge?
  • Stort och nytt tak?
  • SE4?
Och även då är det en riskfylld investering. Schablonmässigt så verkar 1000 watt installerad kapacitet generera ca: 1000 kWh/år.

Beräkningsexempel. Anta att vi installerar 20 000 watt för 12 000 kr/1000 watt (verkar vara svårt/omöjligt(?) att får det billigare än så som privatperson). I bra läge kommer installation generar 20 000 kWh+ per år.
Kostnad = 240 000 kr
Intäkt/år = 2 kr/kWh x 20 000 = 40 000 kr/år [högt räknat]
Dra bort finansieringskostnaden/alternativkostnaden. Istället för solpaneler kan vi sätta in pengarna på ett räntekonto, verkar kunna få 2.95% rörligt för tillfället:
240 000 x 0.0295 = 7080 kr/år [ignorerar skatter och riskjustering]

33 000 / 240 000 = 7.3 år återbetalningstid under "perfekta" förutsättningar (ca: 5%+ årlig avkastning, "riskpremie", över 25 år). Lägg nu till potentiella risker:
  • Subventioner försvinner?
  • Elpriserna sjunker?
  • Växelriktaren går sönder?
  • Entreprenören skadar taket/dålig installation?
  • Solceller blir billigare/effektivare om några år?
  • etc.
  • Uppsidor? Ökade elpriser, kanske?
Så ja, om man har perfekta förutsättningar så är nog solceller en bra investering (hur stora är riskerna?). Dock kommer återbetalningstiden snabbt skjuta iväg om vi inte har en perfekt situation, men det kan fortfarande vara en bra investering pga. andra anledningar (som diskuterats i tråden).
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur är det med en ev värdeökning på huset om man har solceller, kommer inte den ätas upp av ökade kostnader den dag det är dags att byta tak? Även om solcellerna fortfarande producerar efter säg 25 år så kan man ju åka på att montera ner dem pga att det är dags för takbyte.
I mitt fall så bytte jag tak /tilläggsisolera vind för att sedan beställda panelerna... allt i rätt ordning...
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Betalar 320kr/månad i ränta, 1,58% bundet.
Samma här ... å för att svara någon i tråden så skaffa min 64 åriga kollega en anläggning nu så har kan bo billigt sen när han ger sig ...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, värdeökning på fastighet med solpaneler är också tveksam, åtminstone om man lyssnar på objektiva källor:
[länk]
Det finns flera källor som visar på värdeökningen direkt efter en installation. Bland annat med bas av att husets driftkostnader minskar, vilket gör att banken ger mer i lån vilket bidrar till fler budgivare vid försäljning.

https://www.vattenfall.se/fokus/solceller/solceller-okar-vardet-pa-huset/

Men självklart har det att göra med vilken investering man valt att göra. Studien som SLU gjorde är inte från i år med bas av dagens materialpriser. Och därtill heller inte inklusive senaste 2 årens höga elpriser som bas.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
M
V växelventil skrev:
Du kan ju ringa reijmes i Örebro och försök köpa en Volvo v60 cross country så får du se leveranstiden.Diselversionen slutade dom med helt att sälja förra veckan.
Bilia har 4st nya V60 CC-2023 diesel på hyllan.
 
Nissens
H henlin431 skrev:
Det finns flera källor som visar på värdeökningen direkt efter en installation. Bland annat med bas av att husets driftkostnader minskar, vilket gör att banken ger mer i lån vilket bidrar till fler budgivare vid försäljning.

[länk]

Men självklart har det att göra med vilken investering man valt att göra. Studien som SLU gjorde är inte från i år med bas av dagens materialpriser. Och därtill heller inte inklusive senaste 2 årens höga elpriser som bas.
Bättre du kollar undersökningar som inte är köpta, tex den från SBAB och Booli:
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...-pa-hus?publisherId=3236046&releaseId=3327239
 
Nissens Nissens skrev:
Bättre du kollar undersökningar som inte är köpta, tex den från SBAB och Booli:
Varför skulle en studie från Sveriges lantbruksuniversitet vara köpt? Tacksam för det underlaget.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag är nog alldeles för "Stockholmfierad" att inte ha en krona i bolån här är ungefär lika vanligt som att vara 2.10 lång.
Så om du väger att köpa en bostad för flera miljoner (och skuldsätta dig) eller sätta solceller på ditt tak, så tycker du att köpa solceller är det konstiga?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
På den ursprungliga frågan är mitt svar huvudsakligen tre:
a) jag ser fram emot att få elräkningar på noll under större delen av året, och att kunna köra AC precis hur mycket jag vill under de månader det behövs.
b) att elpriset kommer att vara fortsatt volatilt under överskådlig tid och att detta är ett effektivt sätt att frikoppla sig från dess effekter på privatekonomin.
c) vi hade en slatt pengar över som låg och skräpade på några icke särskilt räntebärande konton, bättre att sätta sprätt på dom på detta än en ny bil (vilket iofs inte är uteslutet att vi skaffar ändå och då blir det sannolikt en elbil).

Detta ger oss viss ro i sinnet sammantaget, ett värde i sig självt. Sedan visst, man får ju kontinuerliga uppdateringar i apparna om hur många kilo CO2 som man besparat, hur många mil man skulle köra med en ICE-bil för denna CO2 man sparat in, hur många planterade träd det motsvarar så det peppar ju litet ytterligare.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vad saknar är en kalkylator för solcellers lönsanhet/återbetalningstid där man inte utgår ifrån att takrenovering/byte sker samtidigt som solcellsinstallation och där man inte heller automatiskt antar att det är samma livstid på dem.
(Och lite annat som skuggning och vädersträck.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.