O
Clarken37 skrev:
Hur många med solceller tar elstödet i beaktning när de gör sina kalkyler? Under förra sensommaren/hösten var priserna höga och stödet för den perioden uteblir ju om man inte har någon förbrukning.

Detta är något som jag upplever utelämnas även när folk räknar på bergvärme etc.
räknar man med fortsatt elstöd är man ganska naiv.
 
  • Gilla
johanxx_
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Och många som börjar närma sig pensionen har kanske är skulfria och bor redan med låg förbrukning på el pga bergvärme exempel är nog inte jättesugna på dra på sig solceller.Kanske snart dags för en ny värmepump och man har en slant på banken och köper en värmepump istället.
Knappast i stället för solceller. VP kommer såklart före. Men för många var VP-draget för 15 år sedan. Fö har vi bytt VP en gång redan.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Knappast i stället för solceller. VP kommer såklart före. Men för många var VP-draget för 15 år sedan. Fö har vi bytt VP en gång redan.
Okej men tycker väldigt många har värmepumpar runt 2000-2005 när jag är hos kunder och börjar bli dags för byte snart dom flesta ligger runt 10000-15000kwh och börjar kompressorn bli lite äldre är dom inte lika täta längre.Själv har jag lagt en buffert på 110000 för en utbytes.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Är ditt problem att du är belånat eller högt belånad?
Inget av dem är ett problem. Men alla investeringar måste ju alltid vägas mot 4% ränta på de lån man har och väljer att inte amortera med investeringskostnaden
 
A
lilytwig lilytwig skrev:
För oss 40-50 talare är det helt normalt att ha betalt av våra huslån lagom till pensionen.
Sen så kanske man köpt en bil eller husbil och lånat litet till det och lagt det lånet som huslån, men det blir inte huslån för den skull.
Nej men det är lån. Och att lägga tex 200k på solceller innebär att du avstår från att amortera 200k vilket kostar dig drygt 6k per år med 4% ränta
 
A
F fribygg skrev:
Förekomsten av pantbrev säger väl knappast nått om att fastigheten är belånad?
Mja. Finns det bara en ägare säger det allt. Så är ofta fallet när äldre säljer sina hus.

Det är heller inte speciellt troligt att det finns ett pantbrev på tex 6 msek på en kåk som nu säljs för 10 om de har bott där i 10 år då 6 msek överstiger värdet på bostaden för 10 år sen.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Knappast i stället för solceller. VP kommer såklart före. Men för många var VP-draget för 15 år sedan. Fö har vi bytt VP en gång redan.
Dom som var tidigt på det med värmepumpar är nog samma folk som var tidigt på det med både amortering av huset OCH satte solceller när den tiden kom.
Vissa är tidigt på det andra tar det lite tid för:)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
O olsjo skrev:
räknar man med fortsatt elstöd är man ganska naiv.
Fast man får räkna av allt elstöd när man ska göra en retroaktiv kalkyl givetvis.
 
Clarken37 skrev:
Inget av dem är ett problem. Men alla investeringar måste ju alltid vägas mot 4% ränta på de lån man har och väljer att inte amortera med investeringskostnaden
4% ränta på de lån du har? Det låter mycket men det sker ju individuella kreditbedömningar och jag skulle nog föredra att jämföra med räntan på de lån jag ev har själv oavsett om jag har 1 eller 10% ränta
 
Clarken37 skrev:
Mja. Finns det bara en ägare säger det allt. Så är ofta fallet när äldre säljer sina hus.

Det är heller inte speciellt troligt att det finns ett pantbrev på tex 6 msek på en kåk som nu säljs för 10 om de har bott där i 10 år då 6 msek överstiger värdet på bostaden för 10 år sen.
Nå, jag kan ju ha tagit ut pantbrev och sedan amorterat så om jag har pantbrev på några miljoner säger ju inget om jag är belånad i dag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Hur många med solceller tar elstödet i beaktning när de gör sina kalkyler? Under förra sensommaren/hösten var priserna höga och stödet för den perioden uteblir ju om man inte har någon förbrukning.

Detta är något som jag upplever utelämnas även när folk räknar på bergvärme etc.
Man får ju fortfarande elstöd för tiden på dygnet när solen inte skiner, och ser till att lägga det mesta som förbrukar el till kväll/natt. Sen säljer man överskottet dagtid när man ändå inte förbrukar så mycket sommartid. Beroende på hur elpriserna ser ut under dygnet såklart.

För egen del har min 17,94kwp anläggning som jag beställde i Feb 2022 gett 12% tillbaka / 29000kr på de 10 månader de varit igång. Betalade 230k för hela anläggningen efter grön teknik avdraget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
4% ränta på de lån du har? Det låter mycket men det sker ju individuella kreditbedömningar och jag skulle nog föredra att jämföra med räntan på de lån jag ev har själv oavsett om jag har 1 eller 10% ränta
Mycket? Snittlånen rörliga ligger på nästan 4% redan och imorgon kommer sannolikt över 50p till. Kommer inte vara en själ som får under 4% I bolån på ett bra tag nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Nå, jag kan ju ha tagit ut pantbrev och sedan amorterat så om jag har pantbrev på några miljoner säger ju inget om jag är belånad i dag.
Andelen som amorterat bort miljoner på sina lån på några få års tid känns spontant väldigt låg.

Genomsnittlig belåningsgrad på nya bolån är nästan 70% har jag för mig.
 
A
A Akerfeldt skrev:
Man får ju fortfarande elstöd för tiden på dygnet när solen inte skiner, och ser till att lägga det mesta som förbrukar el till kväll/natt. Sen säljer man överskottet dagtid när man ändå inte förbrukar så mycket sommartid. Beroende på hur elpriserna ser ut under dygnet såklart.

För egen del har min 17,94kwp anläggning som jag beställde i Feb 2022 gett 12% tillbaka / 29000kr på de 10 månader de varit igång. Betalade 230k för hela anläggningen efter grön teknik avdraget.
Är du helt långfri? Om inte, har du räknat med räntekostnaden för 230?
 
Clarken37 skrev:
Är du helt långfri? Om inte, har du räknat med räntekostnaden för 230?
Betalar 320kr/månad i ränta, 1,58% bundet.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.