O
T thebolt skrev:
Jag hör till de lyckliga som hoppade på i tid.. Installerade 54 paneler med 19.4kW peak effekt i september 2021 och under 2022 gav de en total produktion på strax under 17000kWh, varav jag sålde 12500kWh. Så jag tror den produktion som pratas om är helt möjlig på ett större villatak. Att få den i ekonomiska avkastningen som 2022 gav är nog otroligt framåt med så höga elpriser på sommaren.

Det jag inte riktigt tror på är att priset stigit så högt som 400kkr för en anläggning i min storlek. Jag betalade ca 180kkr efter grönt skatteavdrag (212 före), det var då inte den billigaste offer jag hade men inte heller den dyraste. Jag kan ju inte säga vad det skulle kosta idag, men diverse jämförelsesiter säger ca 14-16000kr/kWp före skatteavdrag. Är det någon som har en färsk offert att jämföra med?
Jag installerade 19.5 kWp i höstas (beställde i augusti) för 250tkr (efter avdrag) dvs ca 12500 kr/kWp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Jag lånar varken till börsen eller solceller.
Men jag är med på båda.
Det var ju det svaret t.s var ute efter- eller hur
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det är ointressant hur besserwissers som ogillar solceller kalkylerar. Vad jag vet är att efter 14 mån i drift så är mina solceller avskriva till 16%. Då är räntan inkluderad. Inflation har jag inte räknat in. Mäklare säger att solcellerna beräknas öka husets värde 130 000 vid en ev försäljning. I min värld är det en bra affär. Jag ser fram mot ytterligare ett år där 9 mån av 12 ger mig en elräkning på noll kronor. [bild]
Lite samma sits för mig med ,jag har dock 24 paneler endast 2/3 av din max effekt

Jag sitter lugnt i båten vare sig priset går upp eller ner på elen ...

Jag lånade till solcellerna med ett "sollån" på en storbank på ca 2% , min kalkyl ~

Får jag in 500kr /mån på solcellerna så betalar det ränta amortering.. allt annat är plus ..

Ska dessutom vissa partier fortsätta vara med att stänga kärnkraft så är avbetalningstiden 5 år max =)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Var inte för säker på det.
Det är svårt att fäörutspå framtiden, men det ligger ett antal faktorer här som är väldigt väldigt sannolika:

- Kriget kommer troligen inte sluta inom kort, kanske det blir ngn form av eldupphör i år, men inte alls givet.
- Kriget kommer mest trolige sluta med någon form av uppgörelse
- Oavsett övriga uppgörelser kring sanktioner så kommer EU i de flesta fall INte gå tillbaks till gasen i stor skala, man hålle redan på att ställa om för fullt, och man vill itne sätta sig ien beroendesituation till Ryssland igen
- Alla experter är eniga om att vi kommer behöva mycket mer el i framtiden. Förutom transportsektorn så finns ett antal fabriker som nu byggs i Europa för tat itne ha beroende till bla Kina
- En stor del av den kortsitkiga elen kommer bli ifrån bla vindkraft, vilket gör elpriset väldigt volatilt
- Ny kärnkraft kommer ta årtionden att bygga ut, så först om säg 1015-20 år kan vi hamna i en situation med god tillgång på stabil el, priset för denna kan vi bara spekulea om dock
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många betalar fullt pris enligt offert som rullar in? Skulle du? Det köps fortfarande solceller för fulla muggar, jag har en granne som är försäljare.
Skulle säga de flesta. Den offert jag fick matchade det man hittar på försäljarnas hemsidor. Att det skulle gå att få mycket billigare än så är såklart möjligt men skulle gärna vilja se det.

Allt som rör energieffektivisering köps nu i mer eller mindre total panik av allt och alla. Det skojade tom de jag hade hemma hos mig om. Ofta helt utan rejäl eftertanke. Speciellt tänker folk inte på att de nu åker på +4% ränta på allt de väljer att inte amortera på lånet.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hur är det med en ev värdeökning på huset om man har solceller, kommer inte den ätas upp av ökade kostnader den dag det är dags att byta tak? Även om solcellerna fortfarande producerar efter säg 25 år så kan man ju åka på att montera ner dem pga att det är dags för takbyte.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
D Dublin skrev:
Hur är det med en ev värdeökning på huset om man har solceller, kommer inte den ätas upp av ökade kostnader den dag det är dags att byta tak? Även om solcellerna fortfarande producerar efter säg 25 år så kan man ju åka på att montera ner dem pga att det är dags för takbyte.
Har ställt exakt samma fråga. Vad är kostnaden för att montera ned ett helt system och sen upp det igen? Håller systemet i +30 år måste ju taket vara relativt nytt när man smäller upp dem.

Vad gör du om en panna under solcellerna spricker och behöver bytas?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Hur många med solceller tar elstödet i beaktning när de gör sina kalkyler? Under förra sensommaren/hösten var priserna höga och stödet för den perioden uteblir ju om man inte har någon förbrukning.

Detta är något som jag upplever utelämnas även när folk räknar på bergvärme etc.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Att amortera 200K sek på sitt lån ger ju också en direkt avkastning. Antar att du menar om man är obelånad och har 200k i madrassen att sätta sprätt på samt att du jämför med avkastning på börsen.

Jag skulle dock vilja se hur många i Sveriges befolkning som sitter i villa som är totalt obelånade? Och dessutom har ett par 100k löst att sätta sprätt på? I denna diskussion verkar det som att det är väldigt vanligt vilket låter helt absurt.

De som möjligen sitter på villor utan lån lär ju vara nära pensionsåldern och att då sätta upp solceller som behöver 15-20 år på sig att bara betala tillbaka känns tveksamt. Denna typ av installation bör göras av de som räknar med att bo +20 år till i samma kåk.
Är ditt problem att du är belånat eller högt belånad?
 
D Dublin skrev:
Hur är det med en ev värdeökning på huset om man har solceller, kommer inte den ätas upp av ökade kostnader den dag det är dags att byta tak? Även om solcellerna fortfarande producerar efter säg 25 år så kan man ju åka på att montera ner dem pga att det är dags för takbyte.
Det tog två gubbs två dagar att montera = 20 000. Att montera ner dem och upp igen i samband med takrenovering kommer inte att kosta det dubbla. De behöver ju inte bygga ställning t ex.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
Clarken37 skrev:
Vad gör du om en panna under solcellerna spricker och behöver bytas?
Bra fråga, antagligen märker man inte ens det förrän det börjar droppa genom innertaket…
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bra fråga, antagligen märker man inte ens det förrän det börjar droppa genom innertaket…
Fast takpannornas funktion ersätts väl i stort av solcellerna ovanför, det är väl först när underlagspappen behöver bytas som det kan bli problem?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Att amortera 200K sek på sitt lån ger ju också en direkt avkastning. Antar att du menar om man är obelånad och har 200k i madrassen att sätta sprätt på samt att du jämför med avkastning på börsen.

Jag skulle dock vilja se hur många i Sveriges befolkning som sitter i villa som är totalt obelånade? Och dessutom har ett par 100k löst att sätta sprätt på? I denna diskussion verkar det som att det är väldigt vanligt vilket låter helt absurt.

De som möjligen sitter på villor utan lån lär ju vara nära pensionsåldern och att då sätta upp solceller som behöver 15-20 år på sig att bara betala tillbaka känns tveksamt. Denna typ av installation bör göras av de som räknar med att bo +20 år till i samma kåk.
För oss 40-50 talare är det helt normalt att ha betalt av våra huslån lagom till pensionen.
Sen så kanske man köpt en bil eller husbil och lånat litet till det och lagt det lånet som huslån, men det blir inte huslån för den skull.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
För oss 40-50 talare är det helt normalt att ha betalt av våra huslån lagom till pensionen.
Sen så kanske man köpt en bil eller husbil och lånat litet till det och lagt det lånet som huslån, men det blir inte huslån för den skull.
Och många som börjar närma sig pensionen har kanske är skulfria och bor redan med låg förbrukning på el pga bergvärme exempel är nog inte jättesugna på dra på sig solceller.Kanske snart dags för en ny värmepump och man har en slant på banken och köper en värmepump istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har tittat på hundratals hus men fortfarande inte hittar något som saknar pantbrev. Fast det kanske är vanligt i små orter där jag inte tittar.
Förekomsten av pantbrev säger väl knappast nått om att fastigheten är belånad?
 
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.