K Klicka skrev:
De sätter ju upp såna högtalare utanför butiker som skickar ut störande högfrekventa ljud som bara barn hör. Kanske något att googla.
Ja det finns en del dylika idéer… men jag vill vara rationellt konstruktiv här och inte starta någon slags krig. Har full förståelse för att de kan tycka det är kul med pool trots pytteliten tomt. Vi har haft ovanmarkspool själva när ungarna var små och det var kul, vi tillät iofs aldrig ungarna att skrika hur som helst. Blev det för mycket liv så blev det badförbud resten av dagen, det funkade väldigt effektivt. Men man har väldigt begränsat inflytande över hur andra håller ordning på sina ungar, då krävs andra strategier: effektiva ljudbarriärer som jag söker.
 
  • Gilla
Noll koll
  • Laddar…
Det är egentligen samma tillvägagångssätt för allt buller. Högre frekvenser ställer mindre krav på massa, men egentligen lite högre krav på täthet.

Bygg en HELT tät vägg så nära bullerkällan som möjligt. Så bred och hög du bara kan.
Sen kan du också bygga en vägg nära där ni vill ha en mysig zon, där kan det vara en god idé med lite mjuka och dämpande ytskikt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett likande bekymmer. Eller egentligen är det inte ett bekymmer för det är inget som stör i nuläget, men jag ska bygga en altan/pergola precis vid tomtgräns där ena sidan kommer ligga mot ett plank som jag vill isolera så gott det går med lagom enkla medel och rimlig kostnad. Främst är det vanligt prat/skratt och lite låg musik jag vill dämpa i den mån det går för att inte störa grannen när dom i sin tur sitter på sin uteplats en 10meter därifrån.

Min plan är att göra planket dubbelsidigt och sätta utomhusgips emellan för att få det helt tätt!

Vad tror ni om det?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Funkar, bara det blir tätt och stort
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Slutet rum, hårda tunga material.
Öppet rum, som tex en altan, absorberande.
 
Isakare Isakare skrev:
Slutet rum, hårda tunga material.
Öppet rum, som tex en altan, absorberande.
Isakare Isakare skrev:
Slutet rum, hårda tunga material.
Öppet rum, som tex en altan, absorberande.
Njae, men helst ska det till både och på alla ställen. Hårda material skapar reflexer vilket kan vara bra att ha i åtanke
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.