F fsn skrev:
skäms inte en sekund, är man tappad behöver man få höra det, förstår att det svider. Kan du inte gå tillbaka och titta på terminspriserna och hur det såg ut för sommaren 21? Och hur såg det ut 2022? Och då menar jag inte utfall för det vet vi redan. Och som sagt…. Jag har 8% på mina solceller vid elpriset noll….
Och där är det alltså ordet anomali som ska in. Är det inte intressantare att slå upp hur väl terminspriserna lirat med faktiska utfallet under lång tid åren före? Putin kan inte (sannolikheten är åtminstone låg) starta krig varje år
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har redan svarat med t.ex. info från min egen kalkyl och beräkning m.m. Ribbån låg lågt och jag såg ingen anledning att försöka höja den, det går inte med vissa personligheter...
Varför bidrar du inte till att höja den då?
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Upprepar sista stycket i ett tidigare inlägg

Den som visar mig en komplett kalkyl på marknadsmässiga installationspriser, rimlig solproduktion, energiskatt, moms, ett rimligt elpris. Bjuder jag på en öl!
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Upprepar sista stycket i ett tidigare inlägg

Den som visar mig en komplett kalkyl på marknadsmässiga installationspriser, rimlig solproduktion, energiskatt, moms, ett rimligt elpris. Bjuder jag på en öl!
Du kommer nog inte få några nya kompisar om du försöker köpa dom ;) Ska priset vara i nutid?
 
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jo vi kommer använda elektricitet. Men de flesta prognoser på lång sikt pekar på ett lågt elpris. Det finns mängder med kraftproducenter som inte investerar i dagsläget. Dessutom värderar NPV inte en intäkt långt fram lika mycket som en i närtid, t.ex. en låg intäkt om 25 år . Dessutom så blir en alternativ investering mer lönsam p.g.a. ränta på ränta effekt istället. De går alltså åt motsatt håll kan man säga. Vilket leder till att kalkylen blir starkare men inte så mycket som man instinktivt kan tro.
Ja, vi får väl se men jag själv tror att energisektorn kommer sättas under press, först har vi 6 triljoner dollar i årliga fossilsubventioner som kommer sättas under lupp allt mer, ovanpå detta kommer säkert fossilt få betala allt mer av sina negativa effekter, detta kommer påverka både tillgång och pris på energi, tillgång nedåt och pris uppåt. Att förvänta sig status quo i de frågorna är nog naivt.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Har själv två anläggningar, första driftsatt för 6 år sedan. 12kW paneler och en 10kW riktare och denna har nu gett knappt 80 000 kWh. Kostade mig 100k netto efter det installationsstöd som man sökte då från länsstyrelsen. Så det utfallet är godkänt.

Den andra monterade jag i vintras, samma installerade effekt på både paneler och riktare som ovan. Kostade 83k brutto (ingen rot) så något billigare än för 6 år sedan men första installationen valde jag tyska prylar Heckert och Sma. Denna gången valde jag kina prylar. Så länge 60 öringen finns kvar blir det bra. När den ryker så blir det nog en rätt medioker investering.

Tycker med kalkylen ser rätt svag ut med de priser man läser om här på nyckelfärdiga installationer.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Har själv två anläggningar, första driftsatt för 6 år sedan. 12kW paneler och en 10kW riktare och denna har nu gett knappt 80 000 kWh. Kostade mig 100k netto efter det installationsstöd som man sökte då från länsstyrelsen. Så det utfallet är godkänt.

Den andra monterade jag i vintras, samma installerade effekt på både paneler och riktare som ovan. Kostade 83k brutto (ingen rot) så något billigare än för 6 år sedan men första installationen valde jag tyska prylar Heckert och Sma. Denna gången valde jag kina prylar. Så länge 60 öringen finns kvar blir det bra. När den ryker så blir det nog en rätt medioker investering.

Tycker med kalkylen ser rätt svag ut med de priser man läser om här på nyckelfärdiga installationer.

Nu skryter du bara att du känner solcellsföretagare/hantverkare/monterar och kopplar in själv... 83 000 brutto VET du är ett fantasipris för random Ulla britt 67 pensionär eller Hans-erik 37 IT-tekniker med tummen mitt i handen.

Det enda vettiga i diskussionen är priset som vanliga svenssons betalar. Annars kan man ju säga att "vadå, ett badrum kostar väl runt 20 000 totalt, sen att jag har tio kusiner som är plattsättare/elektriker/rörmockare/flytspacklare/kaffekokare och som är skyldiga mig en tjänst behöver vi väl inte ta upp?".
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Och där är det alltså ordet anomali som ska in. Är det inte intressantare att slå upp hur väl terminspriserna lirat med faktiska utfallet under lång tid åren före? Putin kan inte (sannolikheten är åtminstone låg) starta krig varje år
Du vet mycket väl att det stämmer skitdåligt. Du kommer inte längre. Återkom i Oktober så summerar vi utfallet för 2023. Tills dess, sluta killgissa.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Nu skryter du bara att du känner solcellsföretagare/hantverkare/monterar och kopplar in själv... 83 000 brutto VET du är ett fantasipris för random Ulla britt 67 pensionär eller Hans-erik 37 IT-tekniker med tummen mitt i handen.

Det enda vettiga i diskussionen är priset som vanliga svenssons betalar. Annars kan man ju säga att "vadå, ett badrum kostar väl runt 20 000 totalt, sen att jag har tio kusiner som är plattsättare/elektriker/rörmockare/flytspacklare/kaffekokare och som är skyldiga mig en tjänst behöver vi väl inte ta upp?".
Kanske intressant för någon annan att se vad en installation kan kosta om man har möjlighet att göra arbetet själv? Hemskt vad upprörd man kan bli :p
 
  • Ledsen
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Kanske intressant för någon annan att se vad en installation kan kosta om man har möjlighet att göra arbetet själv? Hemskt vad upprörd man kan bli :p
App app, försök inte bevisa att du är någon. Alla ska handla på lika villkor, lika dyrt å jävligt ska det vara…(OBS! Inslag av humor)
 
  • Wow
  • Haha
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du vet mycket väl att det stämmer skitdåligt. Du kommer inte längre. Återkom i Oktober så summerar vi utfallet för 2023. Tills dess, sluta killgissa.
Då tar vi det igen. Den samlade energimarknadens handel av el är inte min killgissning. Energimyndighetens rapport "Scenarier över Sveriges energisystem 2020 ER2021:6", är inte heller det min killgissning. Upprepning är kunskapens moder?
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
Excel
Jag tror vi kan komma tillbaka till denna tråd om ett år när vi vet mer.

Vi har då svaret om en solanläggning blivit billigare, elpriset gått upp, utveckling på alternativa investeringar, inflation, ränta, och mycket mer.

Vi som installerat får väl skämmas om vi gjort dåligt val eller ej.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du vet mycket väl att det stämmer skitdåligt. Du kommer inte längre. Återkom i Oktober så summerar vi utfallet för 2023. Tills dess, sluta killgissa.
Gjorde en liten sammanställning på lättillgängliga siffror för att visa hur ”skitdåligt” terminspriser stämmer med utfall.

Listan visar terminspriser historik för kommande året, i slutet på året innan, respektive reella utfallet för året. Vissa källor har även med historik för år längre fram där utfallsdifferensen helt naturligt givetvis är högre.


2011: 47,15 utfall 43,2
2012 41,5 utfall 28,3
2013 32,6 utfall 34,1
2014: 29,9 utfall 28,8
2015: 25 utfall 20,7
2016: 27 utfall 27,7
2017: Ca 28 utfall 30,1

Tilläggas skall att 2018 som finns med i långtidsterminshandel i enstaka av källorna var outlier då priset drog iväg kraftigt. Hittar dock ingen källa på terminspriser för 2018 från 2017.

Källor. Ett par källor går inte att länka.
https://www.mynewsdesk.com/se/elskl...is-men-hoegre-terminspriser-i-februari-588520https://www.mynewsdesk.com/se/elskling/pressreleases/elpriset-13-procent-laegre-2015-1150476
https://ravarumarknaden.se/modity-om-elpriset-vecka-48-2012-terminer-2013/?amp=1
https://ravarumarknaden.se/modity-om-elpriset-vecka-51-2013-prognos-2014/?amp=1
https://press.godel.se/posts/pressreleases/nast-lagsta-elpriset-pa-10-ar
 
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
F
J Jeppan skrev:
Gjorde en liten sammanställning på lättillgängliga siffror för att visa hur ”skitdåligt” terminspriser stämmer med utfall.

Listan visar terminspriser historik för kommande året, i slutet på året innan, respektive reella utfallet för året. Vissa källor har även med historik för år längre fram där utfallsdifferensen helt naturligt givetvis är högre.


2011: 47,15 utfall 43,2
2012 41,5 utfall 28,3
2013 32,6 utfall 34,1
2014: 29,9 utfall 28,8
2015: 25 utfall 20,7
2016: 27 utfall 27,7
2017: Ca 28 utfall 30,1

Tilläggas skall att 2018 som finns med i långtidsterminshandel i enstaka av källorna var outlier då priset drog iväg kraftigt. Hittar dock ingen källa på terminspriser för 2018 från 2017.

Källor. Ett par källor går inte att länka.
[länk][länk]
[länk]
[länk]
[länk]
J Jeppan skrev:
Sveriges energisystem 2020 ER2021:6
Kan du inte få med 20,21 och 22 med?
 
  • Haha
Veronica.
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kan du inte få med 20,21 och 22 med?
Denna 7-årsperiod var den lätta att hitta siffror för och får räcka för att dumförklara ditt påstående. Att 2022 var en extrem outlier vet alla redan om. Får jag gissa (för första gången i tråden!) var 2020 under termin och 2021 över.
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.