P Punderdatrullen skrev:
Okay. Det var mer information än vad jag kunde tänka mig. Jag får kolla med någon installatör helt enkelt.

Effekten på stora plattan är 5Kw för övrigt.
Borde ju räcka för ett snabbt uppkok. Testa med en aluminumkastrull. Dessa är betydligt snabbare.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Borde ju räcka för ett snabbt uppkok. Testa med en aluminumkastrull. Dessa är betydligt snabbare.
Ikea har ju nya kopparkastruller med tunn botten, kan det fungera också?
 
B BorgP skrev:
Förresten, många tror att det är farligt med gas. Förutom brandrisk och så, nej!

Förr i tiden med andra gasblandningar la sig den tunga gasen på golvet och steg vid läckor. Man märkte inget innan det var försent. Dagens gas är lättare en luft och kan vädras ut. Bättre än förr, med andra ord.
Gasol är 1,5 ggr tyngre än luft. Vilken gas menar Du?
 
P Punderdatrullen skrev:
Ikea har ju nya kopparkastruller med tunn botten, kan det fungera också?
Fast de är troligtvis inte i massiv koppar. De hade blivit för stöldbegärliga. ;)
 
Redigerat:
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Gasol är 1,5 ggr tyngre än luft. Vilken gas menar Du?
Exakt. När Räddningsverket har kontroll kollar de alltid var gasolen ”rinner ut”. Min dagvattenränna framför garaget dubbelkollade de så att avloppet var ut på marken nedströms och inte ner i dagvattensystemet. Kan ju bli en massiv jordfräs om någon slänger en cigg i en brunn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Exakt. När Räddningsverket har kontroll kollar de alltid var gasolen ”rinner ut”. Min dagvattenränna framför garaget dubbelkollade de så att avloppet var ut på marken nedströms och inte ner i dagvattensystemet. Kan ju bli en massiv jordfräs om någon slänger en cigg i en brunn.
Vilka bra idéer du ger mig.
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
 
  • Haha
  • Wow
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
"Nya" rön har visat att gas-spis inte alls är så bra att ha till vardags.
NOx och annat har skadliga effekter och orsakar astma mm. Så har man barn hemma ska man skippa gasen.
Tydligen har köksfläkten obetydlig effekt för att minska detta.
 
rotbackarn rotbackarn skrev:
"Nya" rön har visat att gas-spis inte alls är så bra att ha till vardags.
NOx och annat har skadliga effekter och orsakar astma mm. Så har man barn hemma ska man skippa gasen.
Tydligen har köksfläkten obetydlig effekt för att minska detta.
Det gäller naturgasdrivna gasbrännare om jag inte minns fel. Inte propan som vi använder här. NOx uppstår naturligtvis, men det skadliga i förbränning av naturgas är PM 2,5. Allt är en fråga om dos och inte bara förekomst.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det gäller naturgasdrivna gasbrännare om jag inte minns fel. Inte propan som vi använder här. NOx uppstår naturligtvis, men det skadliga i förbränning av naturgas är PM 2,5. Allt är en fråga om dos och inte bara förekomst.
Naturgas är nog värre, men en del NOx bildas även av redaktion med luftens kväve.
Sparade så klart inte studierna som undersökt detta, men kan vara värt att gräva i om man tänker skaffa gasspis.
 
Eftersom kväve varken finns i metan eller propan/butan så är det i princip bara förbränningstemperaturen som bestämmer hur mycket NOx som bildas och där skiljer det väl inte så jättemycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.